Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 5319 ggr
Luju
2012-06-05, 22:34

Fråga till återbrukare

Eftersom att du har blivit medlem här på Återbruk i fokus, så tänker jag att du antingen redan tycker om att skapa med Återbruk eller att du är nyfiken på vad det är

Min fråga är till dig som du som brukar arbeta med återbruk

Varför brukar du jobba med Återbruk?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
Amandla
2012-06-21, 23:47

För att det är kul att skapa nya saker av gamla!

För att det är billigt!

För att det blir fint!

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
DesK
2012-06-22, 08:35

Jag har alltid tagit vara på begagnade saker och ibland gjort om dem på ett eller annat sätt Glad För mig känns det bäst att först kolla i begnatbutiker innan jag köper något nytt.

Désirée
Afghan lives matter

dolfen
2012-06-24, 21:56

Jag har inte tänkt på varför jag gillar detta.

Kanske för att fantasin får leka och att det dessutom är ett hållbart förhållningssätt.

Julina
2012-06-24, 23:36

För att det blir en utmaning att hitta nya smarta användningsområden till sånt som ska slängas.

Sen ska man ju självklart låta barnen vara med och skapa, de har ofta kreativa ideer. Dessutom får man ju en rolig stund.Glad

Jonna
2012-06-25, 08:23

Håller med er som skrivit tidigare, men här är det i mina ord.

Ekonomiskt, kreaktiv skaparglädje, ibland bra för miljön (en del Återbruk kan öka giftspridning) och motverkar slit och släng trend. Är filosofiskt och ideologiskt förenlikt med min livsstil. Känns så rätt att inte slösa utan kunna ta vara på.

Ibland tar det tid och möda och utrymme, men i längden är det värt det.

Tänkte på ett project jag börjat med för ett år sedan. Har bara hunnit få ihop hälften av vad jag behöver.

här är en blogg från någon som hunnit lite längre än mig men de köper en hel del nytillverkat också.

http://fonsterfarmen.blogspot.se/

Idag tänkte jag fråga en vän om delar från hennes avlagda akvarium, typ den fungerande pumpen.

Niklas
2012-06-25, 20:18

Ofta är det för att jag behöver något som inte finns.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
dragonstar
2012-06-26, 00:34

Jag gör det för att själv må bra, jag älskar att skapa och pyssla och har svårt för våratsamhälle som det ser ut idag. gillar inte denan köp och slängmetod som samhälet lär ut.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Torahzen]
2012-06-26, 17:43

För att jag gillar att pyssla. Det är ganska lätt att hitta material. Och för det mesta även bra för miljön!

[yodhe]
2012-07-02, 12:15

För att det finns till hands oftast…

Förr målade jag mycket i olja och acryl..och dukar är fruktansvärt dyrt att köpa om man behöver många och stora..visst kan man köpa duk på rulle som blir billigare..men ett tips är att måla på baksidan av vaxdukar..släkten brukar alltid ha gamla avlagda liggande..och gamla ramar kan man hitta på loppis eller i soprum, folk slänger ju sådant för att motivet inte passar..bara att slipa och måla om..som nya blir dom..

och att spänna en duk är inte så svårt..

ja..det mesta går ju att ta tillvara på..ser det också som en liten utmaning att förvandla saker från det ena till det andra…

Jag använder också mycket från naturen, som sly tex..kan man böja till och göra cirklar av till mandalas..om man vill..( vindfångare kallas dom mest för)..

det finns oändliga tips om man har tid…Glad

Eeia
2012-07-02, 17:54

Ja du, jag trivs bäst i second hands, på återvinningsstationer, i naturen etc. där man kan göra riktiga fynd. Har alltid sedan barnsben vart en riktig hamster och hyfsat uppfinningsrik sådan. Dess värre har jag alltid en tendens att påbörja saker men inte avsluta dem Obestämd

Men jag tycker absolut att man skall ta till vara på det som redan finns istället för att konsumera nytt både för miljön och för att jag personligen tycker att det är så grymt mycket mer charm och hjärta i saker man återanvänt.

Så tacksam för det här för forumet! Skrattande

Luju
2012-07-03, 21:21

Eeia, jag känner igen mig så mycket när du skriver att du har en tendens att påbörja saker men inte avslutar dem! JAg har hur många som helst sådana projekt hemma som jag börjat på för att jag blivit inspirerad av något, och sen har det bara runnit ut i sanden och blivit liggandes på någon hylla. Borde egentligen ta och plocka ihop alla ofärdiga projekt och lägga dem i lådor, så när jag känner att ilet är där igen kan man bara plocka fram en låda och pyssla vidare Glad

Luju
2012-07-10, 12:01

Puttar upp denna tråd lite då jag är nyfiken på varför våra nyaste medlemmar återbrukar

[Torahzen]
2012-07-10, 21:43

Jag mår bra av det! Kreativiteten sprider sig till annat och pysslandet är en form av meditation när jag fokuserar på att bara vara. Resultatet är inte alltid så viktigt!

Annons:
Jonna
2012-08-03, 11:02

Det är utmanade att ha ett begränsningar att utgå från och sedan kunna skapa något oväntat och nyskapande utifrån något som många skulle anse som skräp.

Inspirerad blev jag då jag som liten fick dockmöbler gjorda av utlänska aluminium burkar som formats med quilling teknik.

Sedan är jag fattig eftersom jag blev sjukpensionär under en tid som jag var utan anställning.

I grunden har jag även en öskan att leva resurs-snålt för att minska mina ekologiska fotavtryck.

Niklas
2012-08-03, 12:04

#14: Vad är quilling?

fenix92
2012-08-03, 13:13

Avskyr att slänga saker!!! Att ta till vara och återanvända känns så mycket bättre än att köpa nytt. Oskyldig De gånger man kan komma på helt nya och oväntade användningsområden för gamla eller trasiga grejor känner man sig oslagbart kreativ!

dolfen
2012-08-03, 18:50

Jag hittade en grej om quilling (356slojd.se)

Niklas
2012-08-03, 19:11

Tack!

Upp till toppen
Annons: