Återodla köksväxter
Jag har gjort lite olika försök. I år odlar jag ingefära. Jag läste om det i tidningen Odlaren 3 2023. Jag la ner ingefäran i oktober förra året, och det funkar hittills bra. Andra stjälken är på väg upp.
Jag klistrar in lite goda tips från artikeln:
Ingefära gillar värme, så den går att odla inomhus i ett soligt fönster (eller under växtlampor). Den klarar en hel del skugga.
Välj kraftigare rotbitar, absolut inte en som har torkat in. De får gärna vara tjocka och ha "ögon".
Innan plantering kan ingefäran ligga i blöt i vatten under natten så kommer den igång snabbare.
Plantera en hel ingefärabit i en kruka med god kompost eller planteringsjord. Det går också att använda mindre delar. Se då till att varje bit har minst två ögon. Men planterar du en större bit blir växtkraften större och skörden tidigare. Den växer ytligt och horisontellt, så täck den bara med 1-2 cm jord. Det är lämpligt med en relativt flat men bred kruka.
En annan metod är att låta ingefärsbitar ligga i en skål med vatten tills det kommer gröna skott. Då planterar du dem i jord.
Krukan bör stå varmt och så fort det kommer skott ska den stå i ett soligt fönster, eller med växtbelysning.
Ingefäran vill ha jämna fuktighet och gott om näring.
När du har planterat din ingefära kan det ta 8-10 månader till skörd.
Den som odlar inomhus kan ha en evighetsplanta. Då skördar du genom att försiktigt gräva upp roten och bryta av en bit. Sedan låter du den växa vidare i krukan.
Odlar du i växthus kan du plantera ingefäran mellan tomatplantor. Då kan ingefäran behöva ännu mer näring.
Ingefärans gröna blast smakar också ingefära. Du kan skära ner den och låta den koka med i maträtter.
Det kan hända att ingefäran blommar, och blommorna är också ätbara.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Ingefära har jag också lyckats, rätt bra med. Dags att ta tag i ingefära igen. Bladskotten är riktigt goda i t ex asiatiska sallader 😊
/Désirée
Mums! Det måste jag testa!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Gör det! Du ångrar dig nog inte! 😊
/Désirée