Annons:
Etiketterkreativitetslådanlexikon
Läst 3273 ggr
[Sabina]
2014-12-23 03:08

Återbrukstips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i jultider är vi många som vill fylla våra hus med olika juldofter. En av mina favoritdofter är hyacinter som jag i regel köper ganska många av.

I år testade jag om blommorna gick att torka som potpourri, vilket gick alldeles utmärkt! 🙂 Jag har hittills endast torkat de rosa blommorna och håller även på att torka de blå nu. De vita blir dock mer bruna så dessa använder jag inte.

Jag tog av de vissnande blommorna från stjälken och la dessa på hushållspapper nära ugnen (varmluftsugn, men jag tror inte det har någon betydelse) så att de skulle torka lite snabbare av värmen. Det tog bara tre dagar så var blommorna så pass torra att de fick flytta över till mitt stora potpourri-fat. Där har jag samlat blommor från min trädgård sen i somras. I fatet ligger bl.a olika sorters rosor, lavendel i massor, kärlekslilja, ringblomma och numera även hyacinter.

Om man vill, kan man förstärka dofterna från potpourrin genom att droppa några droppar eterisk olja. Min doftar dock fortfarande av lavendel, vilket "gifter sig" bra med alla andra juldofter. 🙂

  • Redigerat 2022-04-23 11:13 av Moon AppleGrey
Annons:
[Sabina]
2014-12-23 16:21
#1

Har du något bra återbrukstips i juletider? 🙂

Tant Grön
2014-12-25 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Jag har gjort ljus av stumpar.  Provade servettdecoupage för första gången.   
Sen så har jag gjort en liten hylla till köket av bräder som kom från ett tak som revs.

[Sabina]
2014-12-25 22:56
#3

#2 Vilka fina saker 🙂 .

Tidigare idag kokade jag decoupagelim för att försöka mig på decoupage med min lilltjej imorgon. Vi ska dekorera en tom Alladinask och blockljus 🙂

anki1
2014-12-26 16:18
#4

jag gjorde "decoupage " med en julservett och lite ofärgat nagellack Det var ett skal till min mobil Ville klä om den till jul stass. men det är svårt att visa just nu.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Sabina]
2014-12-26 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Smart att använda nagellack! 🙂

Jag provade decoupage för första gången i mitt liv, tyvärr var limmet jag kokade igår som stenhård gelé så det var inte något bra recept 😕. Men eftersom jag inte hade något annat lim så fick jag använda mig av det så gott det gick. Resultatet var väl ok med tanke på att detta var första gången och med konstigt "lim". Men nu måste jag hitta ett bättre hemmagjort ogiftigt limrecept!

Tant Grön
2014-12-26 19:21
#6

#5  Så otroligt vackert ditt potpourri är.

Undrar om det var det här receptet på lim du använde? Har tänkt använda det, men om det blir hårt så kanske det är bättre att köpa.  http://upcycling.se/portfolio/gor-ditt-eget-decoupagelim/

När jag gjorde decoupagen på ljuset, så använde jag inget lim, utan värmde insidan på en matsked över en ljuslåga, och smälte så fast servetten på ljuset. Väldigt kul. Min man trodde inte att jag gjort det själv 😃

Annons:
[Sabina]
2014-12-26 20:08
#7

#6 Tack. Det trevliga med potpourrit är inte bara att det doftar gott, utan att man "sparar" sommarminnen (och lite julminnen) i form av de torkade blommorna. 🙂

Vad smart att använda en uppvärmd sked för ljusdecoupaget. Det ska jag testa nästa gång. Jag förstår din man, det ser väldigt proffsigt och vackert ut med ljuset. 🙂

Ja, det var det receptet jag använde (som du länkade till). Jag blev lite misstänksam redan när jag läste receptet då potatismjöl+vätska skulle kokas upp två gånger. Jag tänkte att när man kokar kräm så tar man bort kastrullen med potatismjöl+vätska från värmen redan när första bubblan syns och det blir ju nog så krämigt…

Nu ikväll har jag kokat en ny omgång lim/klister enligt detta recept. Enligt det nya receptet ska inte blandningen kokas utan endast värmas upp, vilket jag tror kommer bli bättre.  🙂

[JeanetteK]
2014-12-26 21:17
#8

Om man ska sätta servetter på annat än ljus kan man använda tapetklister. Man bör lacka över sen.

Tant Grön
2015-01-02 01:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Köpte en garnmatta som var för lång, och gjorde två grytunderlägg av det som blev över när jag kortat av den.

[Sabina]
2015-01-02 02:17
#10

#9 Vilket bra Återbruk. 🙂 Har du virkat runt kanten och upphängningsöglan? Eller har du använt garnet från mattan och virkat med det? Jag tycker det ser så jämnt och fint ut.

Tant Grön
2015-01-02 02:35
#11

Jag använde garnet från mattan. Tror jag hade fyra trådar för att dom skulle bli tillräckligt tjocka.

Upp till toppen
Annons: