Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 2196 ggr
[Sabina]
2014-12-28, 16:58

Era återbruksplaner för 2015

Vad har ni för återbruksplaner för 2015?

Jag själv ska försöka bli bättre med att ta tillvara och återbruka textilier, genom att sy om och sy nya saker av gammalt / använt. Sedan ska jag göra mitt bästa för att komma vidare med min sommarstuga som jag försöker bygga med så mycket återbrukat material jag kan. Dock har jag inte kommit särskilt långt med detta så jag håller tummarna på att jag lyckas bättre år 2015. 🙂

Annons:
VildaVittra
2014-12-28, 17:17

Har du spanat in kubbhus eller hus byggda enligt samma princip med med tomglas?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-12-28, 19:36

Jag ska ha ett hållbarare år och då passar ju Återbruk in i det. Att ta tillvara det man har kan jag bli  mycket bättre på. 

Jag håller bland annat på att rensa i skåp och lådor, förråd och andra spännande ställen. Jag ska sälja av en del grejer och återbruka en del grejer.

[Sabina]
2014-12-29, 02:59

#1 Tack för tipset!  Nej, jag har aldrig tidigare hört talas om kubbhus så jag var tvungen att googla på vad det var. Jag blev utan tvekan väldigt intresserad och känner att jag måste ta reda på mer om dessa kubbhus! 🙂

Jag hoppas få kontakt med någon lämplig person som man kan fråga mer om detta och kanske till om med kan gå en liten kurs för att lära sig. Tack vare att sommarstugan verkligen ligger ute på landsbygden så är det även lättare att få bygglov till lite ovanligare byggnadssätt, tänker jag 🙂

VildaVittra
2014-12-29, 03:18

#3 Det finns till och med en bok utgiven om det: http://www.bokus.com/bok/9789187171086/vaggar-av-ved-en-bok-om-kubbhusens-historia-och-mojligheter/

Det har hållits kurser i det, men det är nog inte så jätteofta, vet att en del åkt till USA istället. Men jag tror att en hyfsat smart person kan klura ut hur man gör med en bok.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2014-12-29, 03:37

Tack så mycket för boktipset! Den kommer att inhandlas snarast. Jag hoppas den ska ge mig svar på några av mina frågor i alla fall. 🙂

Detta är i alla fall jättespännande och roligt att lära sig om en ny byggnadsteknik jag aldrig förut hört talas om

VildaVittra
2014-12-29, 03:57

Boken råkade ramla ner i min kundvagn och är på väg hem till mig. Tyckte synd om mig själv och trösthandlade den. 😊

Tänkte det blir ett bra sommarprojekt, kan ju bygga ett cykelstall i den tekniken eller ett katthus.

Annons:
[Sabina]
2014-12-29, 04:09

Ja, trösthandla lite och må bra är ju aldrig fel. Jag tycker du är värd den med skadad fot och allt ❤️ .

Det är nog bra att provbygga något litet innan man ger sig på ett så stort bygge som sommarstugan. Ett katthus för mina fegisar är nog ett lagom prova-på-projekt till sommaren, då hinner man både klura lite på tekniken och justera eventuella fel som man inte vill råka på senare 🙂

Andorr
2014-12-31, 16:04

Tjaa… 🤔

Jag stod igår och återigen glodde på en viss använd och diskad konservburk. Jag har stirrat på sådana burks tidigare, men inte kommit på nåt.

Helt plötsligt slog det mig: Lampett!

Om jag kommer att försöka tillverka en (borde väl göra 2 i så fall), eller om jag låter idén vila i idé-arkivet, får framtiden utvisa. 🙂

En eventuell sentens borde väl bli, typ:

"Fortsätt att glo på det du inte förstår."

[JeanetteK]
2014-12-31, 16:52

#8 Hahaha, jag har också stått och stirrat på konservburkar. Har en diskad på mitt skrivbord för tillfället. 😂Lampett är ingen dum idé! Hur skulle du göra då?? Ta ur botten helt?

Andorr
2014-12-31, 17:35

Nä. Bottn måst va kvar. Annars blire tok. 👍

Det är lite krånglifierat att förklara hur ja tänk.

Om jag förverkligar min teori, blir det bild. 🙂

[JeanetteK]
2014-12-31, 17:41

#10 Ja krånglifierat vill vi inte ha det! :) Hoppas på en bild sen.

VildaVittra
2014-12-31, 17:48

Det finns ju lamphållare som man kan skruva i två delar, sätta på en skärm och sedan skruva ihop den igen. Ska se om jag hittar en länk.

VildaVittra
2014-12-31, 17:53

Annons:
Andorr
2014-12-31, 18:42

Jag menar stearinljusstump/värmeljus och allra helst ska man ha valmöjligheten att  använda hela, vanliga ljus.

Tänkte inte på el-möjligheten, men är inte intresserad av den. Än…

Är dock tacksam för el-idén! 🙂

Upp till toppen
Annons: