Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 1477 ggr
VildaVittra
2014-12-20 07:35

Återbruka och bli rik?

Jag älskar Återbruk, inte bara för att det i regel är miljövänligt, utan även för att man inte behöver betala dyrt för saker man i princip kan få gratis.

Mitt främsta pengabesparande Återbruk är mitt hönshus. Hela 59 kr betalade jag för det och det var till spiken. Det lustiga är att dagen efter jag blev klar så kom grannen över med återvunnen spik till mig, så det hade kunnat vara gratis.

Virket är min morbrors gamla altan på huset de rev, altanen var i gott skick, men huset var en mögelhärd. Isoleringen i golvet kommer ifrån en kompis husbygge där det blev bitar över, dörren är en gammal skåpsdörr från torpets gamla kök, fönstret även det från morbrors gamla hus. Tjäran och lacken hittade jag i den gamla rasade ladan. 

Har du sparat massor med pengar på något?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Emo
2014-12-20 08:24
#1

Som jag brukar säga: "En sparad slant är bättre än en förtjänad. Den är skattefri."
Detta kostade bara några hundralappar. Eftersom det är så mycket och innehåller så många bilder så länkar jag:

http://pyssel.ifokus.se/discussions/51a99e788e0e746ce90001e9-gora-om-ett-rum?4d712505b9cb46214104831c-2

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

tlover
2014-12-20 08:36
#2

Var det inte nån artikel på hållbar livsstil för ett tag sen om en man som byggt om ett helt hus för inte så mycket, i alla fall jämfört med hur lyxigt det såg ut.

Här är det väl mest kaninerna eller liknande som drar nytta av att det finns massa skrot här på gården som man kan använda till allt möjligt.

l'm back

VildaVittra
2014-12-20 08:39
#3

#2 Jo, han hade renoverat badrummet för typ 700 kr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
2014-12-20 16:00
#4

Jag blir lite sur på SRV-återvinningsstationer Ofta ser man bra saker som är kastade där som är helt nya.  Personalen där får utbrott om man försöker ta en sak. 😕

Det finns en återvinningsanläggning i skärgården, där ställer man bra ha saker åt sidan som folk kan plocka från o återanvända. Har fixat till flera gamla cyklar som har varit lämnade där.

Ett av de bättre kapen är en fin vedkamin där som såg nästan ny ut, det var en härdad ruta i ena luckan som var trasig ny ruta kosta 300kr.  Den fick en åktur till stugan med flakmoppen o sen på kvällen var den utbytt mot den gamla kokskaminen.  http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/43/4308520216.jpg

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
2014-12-20 18:05
#5

#4 Folk är verkligen helt flänga i huvudet. Varför i all världen gör man sig av med en fullt fungerande kamin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2014-12-20 18:43
#6

#4 Vilken fin kamin, vilken tur att det var du som hittade den. 🙂

Ja, jag har under många år retat mig på personalen på återvinningscentralen. De verkar ha en dålig dag varje dag och mycket konstigt att man inte kan få ta med sig enstaka grejer med sig hem, om man ser något användbart. 🤔

Annons:
tlover
2014-12-20 19:33
#7

#4 problemet är att dom inte får ge bort det eller sälja det eftersom det är under kommunal regi. Så fort det lämnas där så är det "deras" (dvs kommunens) och för att sälja det måste dom ut på hela marknaden och tillåta att konkurrenter erbjuder det dom erbjuder.

Ni vet som att skolorna inte kan sätta krav på att dom köper in från bara lokalt utan man måste vara öppen för hela EU marknaden.

l'm back

Taggeman
2014-12-20 23:38
#8

#5 Kan ha att göra att kaminen inte är miljögodkänd i tätbebyggt område, men det här är på landet så den regeln gäller inte. Men alla har inte koll på alla regler.

Men kaminen fungerar fint, när man kommer till stugan o ska starta upp värmen i den så är den här kaminen jätte bra den ger mer än 15kw i värme så efter några timmar är det varm o skönt i stugan.

Det är bra med dom här ställena som har en yta för bra att ha grejor återvinning som gör att man inte måste kasta allt i sop containrarna. Jag lämnar en del bra att ha saker där.

Sist när jag var där på griniga SRV tippen så var de en som skulle kasta 2 par Almgrens långfärdsskridskor men jag fråga han om det gick bra att få dom i handen innan han slängde dom, och det fick jag då kan dom på tippen inte säga nåt för då har den inte hamnat i lådan för skrot.🥳

En annat bra fynd var på skärgårdsöns återvinning, jag hjälper till med att klippa en mindre fotbollsplan o då behöver vi gräsklippare. Det var en som skulle slänga en nästan ny Stiga klippare han o några till hade inte fått igång den så han gav upp  o kasta den. Den fick jag att försöka få igång, jag fyllde på med bensin i o höll in nödstopphandaget den gick igång på andra rycket, tror dom hade glömt att hålla in det här handtaget.  Den har fungerat i 6 år nu utan problem kan va lite svårstartad när det är kallt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: