Annons:
Etikettråd-och-hjälp
Läst 1576 ggr
[Tilde]
2014-08-08, 16:55

Måla svart bord vitt?

Någon som har erfarenhet av detta? Vi har fått ett skrivbord av min sambos syster som vi tänkte ha i vårt arbetsrum/gästrum. Bordet är dock svart och jag avskyr svarta möbler! Därför vill jag gärna måla det vitt, men min sambo är tveksam då han tänker att den mörka färgen kommer att lysa igenom och vara svår att täcka på ett snyggt sätt. 

Jag har läst att man först bör sandpappra möbeln noga för att sedan göra rent den (få bort allt damm och grejer). Sen bör man grundmåla och efter det köra på med den färg man vill ha. Är det något speciellt man ska tänka på när man målar en så mörk möbel?

Tacksam för svar :)

P.S. Tänker att detta var rätt forum då bordet ska göras om och återanvänds :) Så hoppas det räknas som Återbruk!

Annons:
[Ztevo]
2014-08-08, 21:36

Mörkblått?

[Tilde]
2014-08-08, 23:22

#1 Vadå mörkblått?

[Ztevo]
2014-08-08, 23:29

Den mörka färgen kanske inte lyser igenom lika lätt om man målar med mörkblått?

Förutsatt att man gillar mörkblått, förståss..

Niklas
2014-08-09, 08:03

Sandpappra kan du behöva göra för att den nya färgen ska fästa. Grundfärg är jag inte säker på att du behöver när möbeln redan är målad. Den lär ju inte suga i sig den nya färgen särskilt mycket. Fråga i färghandeln vilken färg du behöver för att det inte ska lysa igenom av den svarta.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

[Tilde]
2014-08-09, 10:20

#3 Jaha du menar så :) Nej bordet ska bli vitt, oavsett hur många lager kan kommer att behöva måla! haha

#4 Ok, tack! Det ska jag göra. 🙂

[TanatosNyx]
2014-08-19, 19:38

Det går alldeles utmärkt. Grundfärgen är tjockare och förhindrar att det svarta lyser igenom. Det är bara att måla på 👍

Annons:
[Tilde]
2014-08-21, 18:41

#6 Super! Kan slänga upp bild på resultatet när det väl blir av! 😃

Upp till toppen
Annons: