Hur göra smart nyckelhållare?
Jag vet inte om det här är rätt sajt egentligen, men jag behöver någon sorts nyckelhållare. Den ska i stort sett inte ta någon plats, hålla dem stilla och får inte "ta tid" att använda. Har ni några tips? På bilden ser ni vad den ska hålla.
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Osäker på vad du menar med nyckelhållare. Är det typ en sån här. Hoppas länken funkar.
Nu har jag inte gjort nån själv, men har du en sportbag av nåt slag som har sånt där handtag som man lägger omlott och fästs med kardborrband så att dom ska vara lättare att bära.
Ta bort det från väskan och gör hål upptill i vardera sidan och sätt en karbinhake i passande storlek genom. (men först ha lite lim på hålen du gjort och låt det torka så att det inte fransar upp sig) Det är väl det enklaste. Karbinhake är ju bra ur ett par vinklar. Lätt att sätta dit eller ta bort nycklar, men även bra om man vill fästa nycklarna nånstans tex i en väska.
Annars har också med väskrem att göra eller från tex ryggsäck. Att ta en bit och vik den dubbel. Sätta fast kardborrband på långsidorna (vet inte om det bara räcker med att limma fast eller om man det även behöver sys) och lika där att använda en karbinhake. Men där får du nog sy lite upptill så att karbinhaken sitter kvar uppe på sin plats hela tiden.
Det som jag ser du får göra extra är ett hål i ena nyckeln. För dörrnyckeln? ser inte ut att ha hål eller sitter det bara ett skydd där över som bara kan tas bort.
.
Tack för tipset! Det där är en typ av nyckelhållare. Jag tänker mig något mindre. Mycket mindre. 🙂 Jag funderar på att skruva ihop dem med en liten skruv med runt skalle och en mutter. Då går det att vrida fram den som ska användas samtidigt som de inte ligger och skramlar löst i fickan.

Så det du egentligen vill ha är en typ av nyckelring. Visst skulle skruv och mutter kunna funka, men då får du nog limma fast muttern för muttrar har en förmåga att skruva upp sig. Så du rätt var det är har dom löst i fickan i alla fall. Och med fastlimmad mutter så får du troligen såga av skruven om du sen vill ändra.
Det som jag tänker på nu när det gäller egna nyckelringar. Är litet gem. Eller buntband, det finns rätt små buntband. Nackdelen med buntband är att vill man ta bort nyckel eller lägga till så får man ju klippa av dom så det är en engångsvara. Annars ta en ståltråd av nåt slag och vira till en egen i den storlek du vill ha.
Nycklarna ligger inte lösa, men dom kan ju röra sig så att dom kan spreta eller vad jag ska kalla det, men det kan dom även med skruv och mutter eftersom du inte kan skruva åt det totalt för då går de inte att röra.
.

Buntband var det första jag tänkte på också…
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Gem…!? (Kan ju återbrukas.)
#3: Jag tänkte närmast en låsmutter. Annars tror jag också att den hade lossnat. Nackdelen med nyckelringar, som jag ser det, är att nycklarna kan röra sig i många olika riktningar, och det gör de. Jag vill att de ligger så still det bara går. Därför tänkte jag att med skruv och mutter kan de åtminstone bara röra sig runt skruvens axel. 🙂

Om du har buntband hemma så prova ett. Jag provade och nycklarna verkar röra sig mindre än vad dom bör göra med skruv/mutter. Ett buntband är kantigt vilket gör att det är svårare att röra sig åt nåndera hållet på egen hand. Fast lite beror på hur hårt man drar åt det.
Likaså en ståltråd som man drar åt så borde nycklarna inte heller röra sig speciellt mycket. Lika där att det beror på hur hårt man drar åt.
Men visst funkar skruv och mutter också. Jag vet inte hur en låsmutter funkar när man vill få bort den om du måste såga av skruven då.
.
När det gäller gemlösningen, tänkte jag att man skulle trä nycklar på gemet för att hålla dem samlade, men varför inte använda gemets ursprungliga användning. Klämmigheten.
Det finns ju sedelklämmor…
Kanske man kan hitta på den nya produkten "Nyckelklämman", som kanske säljs med reklamslogan, typ:
"Nyckelklämman.
Den moderna och klämmiga nyckelringen."
😎
#8: Låsmuttrar går att skruva av. Det är bara trögt eftersom de har en nylonhylsa som stoppar den. #9: Gem blir nog för ostadigt. Det ska greppa två nycklar och ett passerkort och det är nästan en centimeter tjockt tillsammans. I en tajt byxficka tror jag att det kommer att lossna.

Du får helt enkelt ta och prova vilket som passar dig bäst. För buntband och skruv/mutter får du i princip samma effekt när det gäller rörligheten på nycklarna.
Nu vet jag inte om buntband säljs på andra ställen än järnaffärer. Men de små buntbanden är inte bortkastade pengar även om du sen väljer skruv och mutter för de små buntbanden är användbara i andra sammanhang.
För min del skulle jag välja buntband mer för de andra delarna som hänger ihop med nycklar. Att när jag kommer hem så hänger jag alltid upp nycklarna på en krok. Det kan jag inte se går med skruv och mutter. Sen vid tillfällen när jag ska ha fler nycklar med mig så är det enkelt att trä i en nyckelring i buntbandet och bara hålla reda på en nyckelknippa.
Men prova. När du provar med skruv och mutter så ta en vanlig mutter först, enklast att få bort.
.
Jag har tusentals buntband så det vore ingen ny kostnad. 🙂

Då är det ju enkelt att testa. Den storleken jag hade på det buntband jag provade med är bara ca 1 dm långt. Och för mig var det en passande storlek på bredden på det.
Så testa först med skruv/mutter sen testa med buntband, men dra inte åt helt direkt utan prova dig fram hur hårt du ska dra åt, fast det har du nog i så fall redan tänkt på.
.
Nita ihop dem!?
Jag såg en korkskruv (en sådan, som när man skruvar ner skruven åker två "armar" upp) där nitarna, som höll ihop armarna, hade fallit bort.
De hade ersatts av mutter och skruv.
Man fick hela tiden dra åt skruvarna, då de tenderade till att skruvas upp.
Nu har jag ingen erfarenhet om nitning, men då slipper man det sistnämda problemet.
För någon natt sedan fick jag en idé som innefattade två, för ändamålet, passande knappar, ihopsatta med något stryktåligt. (Tråd/lämpligt format på buntband.)
Men jag ryser när jag tänker på "pillighets-faktorn" i "knapplösningen" (som i och för sig inbegriper Återbruk.)

Jag skulle nog ha gjort en liten "påse" (se skiss) av t.ex. vaxduk, jeanstyg, läderspill (gammal utnött tunn handske är toppen). Det som ska hålla nycklarna kan göras av en bit spänsband vikt dubbelt (som en ögla) + tryckknapp. Eller en bit snöre som knyts så det blir en ögla + en lagom stor knapp fastsydd så att snöret träs på den.
Hoppas det blev någorlunda begripligt 😊
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Så här blev det. Jag är nöjd. Inte så mycket Återbruk egentligen eftersom jag inte hade skruvarna hemma. 🙂