Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 3711 ggr
dragonstar
2012-11-04 13:51

Julklappar

Jag vehöver hitta billiga julklappar vill så gärna ge bort saker med omtankte med är Student och har inte mycket pengar..

Dessutom gillar jag loppisfynd och spendera någon dag iveckan med att gå på loppis om jag kan.

Kan lägga till att min mamma och syster älskar loppis som ajg så där är det lätt att hitta saker.

Det är svåare när det gäller Sambon, och hans mamma och bror.

Vad har ni gjort/ köpt och gett bort?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

  • Redigerat 2022-04-21 10:08 av DesK
Annons:
Luju
2012-11-04 15:47
#1

Sen tre år tillbaka har jag varje jul gett bort, i tillägg till andra köpta julklappar, gett bort något jag själv har gjort och då med olika teman.

Första året gav jag bort bara sånt som jag gjort själv, det var lite olika saker.

Andra året gav jag bort olika ätbaka saker som jag själv bakat, eller lagat ihop. Det var till exempel inlagd sill, kakor, saffransskorpor, chokladbitar, blåbärsmarmelad.. osv. Väldigt uppskattat!

Förra året var det sånt man behöver i köket. Gav bort ett förkläde jag pyntat upp, grytlappar till min syster som jag virkat med hennes favorit kläd- och smyckmärke.

Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

dragonstar
2012-11-04 16:01
#2

Lite min tanke.. att skaffa/ köpa saker och göra i årdning lite så att det passar personene i fråga.. Men vill gärna se vad ni gjort = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Afturelding
2012-11-04 20:04
#3

Jag virkar tofflor för fullt som jag ska ge bort just nu, så kan du virka är det en jättebra idé :) http://www.garnstudio.com Har massor av enkla mönster.

En annan sak jag tänkt göra är att gjuta ljus i lite sötare glas, ett perfekt loppispyssel! Glas kan du då hitta på loppisar och stearin kan du ta från gamla stumpar. Finns ju så klart även ljusmassa att köpa, men det är mycket dyrare. Vekarna kan du hitta på hobbybutiker för en liten slant. Vill du så kan du även ha eteriska oljor eller färg i massan.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

dragonstar
2012-11-05 19:39
#4

Kan inte virka men önskar att jag kunde.

Men det är en bra ide, ljusmassa har jag i gammla lägneheten hoss särbom men nu när jag är student så är det inte mycket jag har att röra mig med varken materialmässigt eller ekonominskt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Luju
2012-11-05 21:56
#5

Gör saker man kan äta åt den. Baka bröd, smält choklad och gör egna chokladbitar åt dem.

Plocka mossa ute och gör en krans åt någon, eller en dekoration i en skål.

Fläta en lång fläta av något snyggt lakan och sy ihop till en användbar korg eller påse.

Kolla på nätet hur man virkar och sen virkar du en korg av plastpåsar som man kan använda för att ha plastpåsar i.

Sy en toalettrullshållare av något tyg/klädplagg som du har liggandes hemma.

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

dragonstar
2012-11-06 17:24
#6

Flera bra förslag… Får flera ideer = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Luju
2012-11-07 14:28
#7

Åh kom på en till ide!

Köp ett pussel på RK eller repris. Skriv ut små bilder av nära och kära och dekorera pusselbitarna med dessa. Då får man personliga julgranspynt att hänga i granen Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

dragonstar
2012-11-20 16:37
#8

Tänkte komma om ni har fler ideer =)

Jag jobbr på här hemma. bitt problem i år är att alla mina grejer är hemma..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ettlitetalias
2012-11-29 20:23
#9

Jag behöver också julklappstips! :)

Min familj är det inga problem med, de älskar handgjorda saker, men pojkvännens familj är väldigt materialistiska, så där blir det svårare.. Får nog bita i det sura äpplet och köpa något dyrt och statusfyllt till hans systrar och föräldrar, men hans morföräldrar och syskonbarn borde man väl kunna hitta på något trevligt till?

Syskonbarnen är 2, 3 och 9 år gamla. 9 åringen väldigt intresserad av fotboll, actionhjältar och rymden.

Morföräldrarna är husvagnsentusiaster. Mormodern pysslig och älskar scrapbooking. Morfadern är teknik-galen.

Några ideer? :)

dragonstar
2012-11-30 18:01
#10

#9 ska fundera lite om jag kommer på något.. Alla kan ha nytta v förvaring av olika slag, snyggt dekorerade lådor, burkar, Lp skivor kan bil skålar. Kolla loppisar, Kankse du kan hitta tex någon bok om rymnden och om den har fina bilder men är tråkig kan du ju använda det och limma på tex en låda eller något annat som bra förvaring till barnrummet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ettlitetalias
2012-11-30 19:24
#11

Hmm, LP-skive-skålar lät intressant! Det kan nog passa till pojkvännen :)

Och hittade faktiskt en trevlig bok om rymden som jag tror blir uppskattad.

3-åringen är för övrigt blind, det glömde jag säga..

ettlitetalias
2012-12-03 16:02
#12

Nu har jag hittat några bra julklappsideer! :)

Plektrum
En "ny" kofta till mamma
Fish-eye-objektiv till pojkvännen
Ljusstakar till morföraldrarna
Badrumsmatta till pojkvännens syster
Söta djur tlll de små
Handledsvärmare till moster att dölja operationsärr med

Amandla
2012-12-04 13:51
#13

#12 Ingen av länkarna fungerar, det står

Error establishing a database connection


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
ettlitetalias
2012-12-04 14:17
#14

#13 Ja sidan är nere för tillfället. Den fungerade fint igår, så hoppas på att den kommer upp igen snart!

Amandla
2012-12-04 14:37
#15

#14 Okej, då får jag försöka senare Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ettlitetalias
2012-12-05 12:57
#16
Afturelding
2012-12-06 15:09
#17

Jag har bestämt mig för att baka knäckebröd och ge bort :) Inget Återbruk i det, men en julklapp som är lätt att uppskatta och billig att göra!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Yuuuhanna
2012-12-09 21:40
#18

#12 Gud vilket bra tips att göra plektrum! Har haft så himla svårt att komma på vad jag ska ge morsan, men det lär uppskattas! :D


ettlitetalias
2012-12-10 11:20
#19

#18 Kanske svänga ihop ett snyggt plektrumfodral till dem när du är i taget också? :)

Luju
2012-12-16 19:24
#20

Jag ska göra ett "bra att ha säck" att ha i bilen. Ni vet en sådan där som alltid ska finnas där med diverse nödvändigheter. Bra att ha nu när det snöar så fasligt här uppe i norr.

Det enda som egentligen är Återbruk i den måste jag medge är påsen som ska vara kring nödprovianten och själva påsen som är gjord av reflexvästar.

Annat i påsen är en kombinerad ficklampa/kompass/usbminne. Reflexväst och en liten pläd att värma sig med. Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
dragonstar
2012-12-17 13:48
#21

När jag var liten hadde mamam en sån där bra att ha påse. Exstra vantar halsdukar oc någon flisfilt. Mariekex och sånt som hra långt datum viket hon ibladn bytte ut. Ficklapa Kanske konsverver? Har du nåt att pööna med är det ju bra och kan man få upp eld är det lätt att väranma och du kan använda den att koka vatetn i.

Tanponger är jättebra, funkar som fnöske och väen bra on man tex blöder näsblod. En bra kniv. Fins ju värmefilar i folie.   allämänt är det ju bra att ha en spade i bilen så aman kan gräva sig ut. har flöstått att det är bra att ha en i meltall då du faktriskt kan anvädna den att ta av grenar med eller laga mat på.  Snöre och silvertejp rekomenderas-

Nu låter det kanskel ite överdrivet men om man bor väldigt ödsligt är detta nog bra =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: