Hur många saker äger du?
De berättade just på radio att svenska barn har i genomsnitt 500 leksaker. Hur många saker jag äger har jag ingen aning om. Alldeles för många i alla fall.
Det är svårt att göra sig av med saker. Ändå fascineras jag av dem som sätter en gräns för sitt personliga ägande. Jag läste till exempel en blogg av en kille i USA. Han hade satt gränsen för personliga ägodelar till 50 stycken. Inklusive kläder. Ett par kalsonger = en sak. Wow.
Courtney Carver, som skriver bloggen "be more with less", har satt 100 saker som gränsen för sitt personliga ägande. Hon har en lista med regler för de 100 sakerna. Så här ser den ut:
* Jag kan ändra min lista när som helst.
* Presenter måst ersätta en annan sak.
* Jag räknar underkläder som en grupp och gör en del andra eftergifter, som att inte räkna laddare som enskilda saker.
* Listan består bara av personliga saker, inte hushållsföremål.
* Jag ska fortsätta att leva inom ramen för Project 333.
* Om 100-sakerutmaningen blir övermäktig kommer jag att modifiera den ytterligare eller avsluta den. Glädje trumfar över enkelhet.
Här är hennes lista med personliga prylar:
Har du gjort något för att begränsa ditt personliga ägande?
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Jag är också tyvärr lite av en samlare när det kommer till "bra att ha"-saker. Jag har fått lite av min mammas tänk, "det kan alltid vara bra för nånting". Därför ser jag möjligheter i det mesta , och har därmed svårt att kasta bort saker. Dock är jag desto bättre på att he undan sakerna så att de inte syns att jag har så mycket så plotter som jag egentligen har
Jag är en person som endast skaffar det jag behöver. Har inte mycket saker hemma men behöver inte mycket mer heller. Så länge man har möjlighet att hålla på med pyssel och laga mat så är jag rätt nöjd. Vet dock många som har mycket prylar och även oöppnad och helt oanvända som de köpte bara för att de kanske hade nytta av.
Dock är jag sådan om jag får något har jag svårt att göra mig av med den om inte någon annan är i behov av prylen så ger jag bort den.

Jag har anammat mycket av feng shui-tänket och har blivit riktigt bra på att sortera och skicka vidare sånt jag inte behöver själv. Ungefär en gång om året försöker jag gå igenom skåp och lådor, det blir mindre och mindre som jag behöver göra mig av med.
Min största svaghet är tyger, band, spetsar, knappar och garner, sånt som jag använder när jag skapar. Det känns så skönt att ha ett stort lager så att jag kan sätta igång och sy eller sticka/virka ungefär vad som helst när jag har lust Kruxet är bara att hitta förvaring åt allt, men med hjälp av diverse korgar och lådor funkar det någorlunda. Drömmen vore ett eget hus så jag kunde ha ett särskilt skaparrum
Jag har funderat ibland på vad jag skulle ta med mig om jag måste utrymma bostaden.
Min gitarr är bland de primära prylarna. Ett djur finns också högt uppe.
Tycker att jag har för mycket.
Det skulle finnas förvaringslokaler som man kunde lämna överflödigt material, och som gratis kunde (från dessa lokaler) utlånas/ges.
#5: Det går att lämna en hel del saker till Myrorna och liknande ställen.
#6 - Jo. Men det kostar pengar att köpa därifrån.
Jag tänker mig det fungera ungefär som ett bibliotek. Låna gratis det man behöver, den tid man behöver det.
Aha, ja det är ju en trevlig idé.

Jag har ju också flyttat en del genom åren och det är bra för då gör man sig av med en hel del.
Min bror och svägerska flyttar i dagarna ifrån sitt hus till husbil permanent och de har fått göra sig av med i princip det mesta. De har magasinerat möbler så att det räcker till att sätta bo i en liten lägenhet, resten har de delat ut lämnat till Erikshjälpen och sålt en del.
Man har mer än vad man tror när man ska flytta in på mindre yta.
#5 Jag läste om ett ställe "Loppis" där man bytte sak mot sak istället för pengar. Man var alltså tvungen att lämna ett föremål för att få ett annat.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
HJÄLP! …fniss…. Jag är en Ekorre, älskar prylar, både typiskt kvinnliga som typiskt manliga.
Jag njuter av att gå ut i verksa´n, där allt hänger på sin plats. att ha skruvar, spik o brickor mm i sina söta burkar o lådor.
Älskar tyg o broderitrådar + alla andra hantverk.
Teknik… ahhh ju mer och meningslösa då faller jag, vem behöver en liten USB-dammsugare, eller en USB-fläkt, USB-kylskåpet eller en USB-värmeplatta för kaffet. Men sådan är jag :)
Att tillverka fina lådor och klä dem, sätta på fina broderade skyltar….
hihihi… sedan är jag minimalist i inredningen.
Tar mig snabbt igenom rummen och plockar bort det som inte skall vara där, snabb dammsugning för jag har så lite som möjligt på golvet typ.
Ordning o Reda är nog nyckelorden om mig, har bara svarta vita och röda kläder för att det är lätt att tvätta o sätta ihop med varandra.
Ville bara få fram hur knäpp jag är, tack för alla roliga bra o tänkvärda inlägg.
Njut av Din sommar :)
Ohh..ingen vil släppa in mig och hjälpa till att rensa..hehe..jag gör mig av med det mesta som jag inte anväder..
en bra regel om man har svårt för att släppa taget om sakerna är att;
om du inte har använd det på 1 år…ta bort det..
du kommer aldrig mer att använda det heller…garanterat..
Jag bara måste rensa ur emellan varven..mår inge bra med för mycket prylar omkting mig..och absolut inte saker som inte har någon som helst användbar funktion…mer än att titta på..då åker det ut med en gång..har inge sådant hemma som prydnads saker..förstår inte vitsen med det..
#11 Jag har faktiskt använt en del grejer som legat orörda bra mycket längre än 1 år, har varit en riktig hamster men har blivit klart bättre på att rensa efter att jag nått min gräns för hur mycket jag kan ha innan jag mår dåligt. Man får helt enkelt försona sig med tanken på att man kanske gör sig av med saker som kan komma att användas men se det som en större fördel att ha det rensat och må bra.

500 leksaker? nja det tror jag inte men mer än 100 gossedjur fore sure :P kläder har jag inte mycke heller av skulle jag tro är inte en sån som typ måste shoppa hela tiden o.s.v. :) dock är mitt rum fuull med skräp som papper böcker små suddgummin ^^ skulle ni se mitt skrivbord xD den är verkligen full med grejer men det tror jag mest beror på att jag inte är så bra på att städa *harkel* min lampa är t.o.m. pyntad med allt möjligt från badankor till teip till klämmor XD
#0, 13 Jag undrar hur de räknar leksakerna.. ta t.ex. ett barbieset, är det en leksak eller typ 9? (En barbie, två skor, ett par byxor, en tröja, en klänning, en kam, en väska, en tiara t.ex) Det känns nästan som man måste räkna på det senare sättet för att få normalantalet till 500, och det känns aningens snedvridet.

har alldrig lekt med barbies xD eller dockor alltid har dte varit om djur djur djur… heheh.. det jag liksom har kvar är leksaks mat (till gossedjuren) veterinär grejer (till gossedjuren) och pyssel grejer men om man räknar alla små grejer som små suddgummin och varje leksaks äpple går det nog över 500 men inte av mycke för jag har bara 3 ikea lådor med grejer :P men gossedjuren haha.. det är mer än tre stora flytt kartonger hela mitt rum är typ fyllt med dem XD
#12..då är du unik..för de flesta..om man erkänner det..använder inte det som har hängt länge i garderoben..nu pratar jag om vardagskläder..inte speciella som man kanske har för särskilda ändamål..kan ju vara tex.50-talskläder som man har ärvt..eller d.y.l…
Min uppfattning är att människor inte rensar p.g.a känslomässiga skäl..

Jag rensar inte överdrivet ofta faktiskt, men då trivs jag o andra sidan med mitt stökiga hem. Jag har lite av varje, mestadels loppisfynd och saker som jag har ärvt efter släktingar.
Jag har ganska mycket saker, men rensar någon gång då och då när andan faller på. Garderoben städas dock någorlunda ofta. :)
Allt som är trasigt och som inte går att laga åker ut, samt alla saker som jag inte längre tycker om, kläder som är för små eller i trista färger åker också iväg till Röda korset. :)

Jag äger en hel del och om jag räknar med sambons gräjer blir det ennu mer. Men jag jobbar på att minska har slängt ut 5(!) Ikeakassar eller mer med kläder jag inte användrer. Har gätt en del till min syter och rästen till återvinning.
Jag föröekr minska mi ngarderåb till bara det jag värkligne vill ha och behöver. Det är svårt att göra sig av med saker men känns så skönt.
Samma sak gör jag med allt annat. Vad behöver jag verklingen? Använder jag detta? Finns så mycket man idag har hemma som ingetlinge inte är nödvändigt.

Jag har ingen gräns men borde kanske ha det känns som om jag har många "onödiga" saker här hemma som jag knappt har någon nytta av längre ändå vill jag inte göra mig av med dom
Ska snart flytta så då får jag nog göra av med lite saker ändå, måste få plats med min killes saker också ju :) och han är likadan som mig och vill inte skiljas från vissa saker även om dom är "onödiga"
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Måste ju lägga till denna dokumentär. Den är helt underbar.Människor som på olika sätt gett upp de "normala" huslivet och bestämt att dom inte blir lyckligare av mer saker och större utrymme.
JAg är så avunsjuk vill minska ner själv =)
Den har jag sett tidigare. Rätt intressant. Det går en våg av minimalistiskt boende över världen just nu.

Jag är ägd, men det går ganska bra. Har liiite för lite (läs mycket för lite) förvaringsutrymmen bara. Men jag har inte så mycket framme.
Sparar allt utifall. Snudd på att jag har en kartong som det står "Snörstumpar för korta för att använda" på. Det ligger i generna så i stugan så har vi flera kubik med rat ute i ett skjul. Samlat av farmor, pappa och mej.
Grejer som jag själv har samlat på mej kan jag använda efter många långa år av väntande på rätt tillfälle.
Har en chokladkartong med bästföredatum 2005. Den kartongen har jag sparat för att sätta upp på dass när det är färdigrenoverat. Kan bli nästa år. Det är en bild på Kungen & Drottningen på den

Well, jag har så jag klarar mig… Ska faktiskt ut och rensa i boden nån dag snart, sen blir det att stå på loppis och sälja. Hoppas på att kunna bli av med mängder. Försöker att inte samla på mig, medan sambon är lite av motsatsen. "Kan vara bra att ha"-sjukan har drabbat honom
Ska bli så galet skönt att rensa ut. vill skicka ut så mycket från tidigare perioder i livet som det bara går. Rent och fräscht för ljusare tider

Vid min sista flytt blev jag av med halva mitt hem, det var till att börja med jätte jobbigt men nu har jag vant mig. Det är en del saker jag får köpa till, men annars klarar jag det jätte bra..
Jag har alltid handlat second hand, ärvde det av min mor, vi bodde i Australien när jag var yngre och där började det för att vi var tvungna att ha skoluniform och det kunde man då köpa begagnat, men snartb upptäckte hon second hand.
Detta var hon en av det första som drog igång det i GBG när vi kom hem…..Så det har varit så självklart för mig…
Live long and prosper