Mitt återbruksprojekt
När jag var på praktik för några veckor sen hade jag ett projekt med fem barn. Jag jobbade då kring återvinning och Återbruk. Tänkte lägga ut min planering, och vill någon ta efter så är det bara kul!
Om du är sugen på att få en närmare beskrivning på detta är du välkommen att kontakta mig så skickar jag en närmare beskrivning på projektet (ska dock nämnas att det är skrivet på engelska).
Denna funkar bra för små och stora barngrupper.
Träff nr 1.
Ville börja med att få veta hur mycket de kunde redan om återvinning. Så jag ställde några frågor som de fick svara på. Efter det fick de arton bilder av skräpartiklar som de tillsammas skulle placera ut på ett A3-papper där jag ritat fyra rutor med kategorierna "Brännbart", "Kompost", "Restavfall" och "Elektronik". Jag berättade inte om de hade rätt eller fel med sina gissningar.
Träff nr 2.
Nu var det dags för en utflykt/studiebesök. Vi besökte en återvinningsstation. Där berättade jag vad vi kastar där, samt vad som händer med det som kastas där. Sen fick de två skräp var som de skulle kasta i rätt kontainer.
Träff nr 3.
Det här var min favoritträff, nämligen den som handlade om Återbruk. Jag gjorde ett toalettrullspussel med den (läs artikeln). Medan pusslen var i tork, berättade jag om vad de redan hade för återbrukspyssel i skolan, samt vilka böcker de skulle kolla i om de ville ha inspiration.
Träff nr 4.
Den här träffen handlade om att knyta ihop säcken. Jag ställde två frågor till dem var som hade två svarsalternativ. Sen fick de några minuter på sig att ändra lapparna som de lagt ut under första träffen. Efter det rättade vi dem tillsammans. Vi avsluta träffen med att de var och en fick komma upp på scenen i rummet och få en medalj gjort av ischoklad metallformar,
Dessa träffar var väldigt uppskattat, både av barnen, för mig och för lärarna.
Hoppas du fått lite inspiration!