Mitt arv efter far
Min far var mycket sparsam och köpte gärna begagnade saker, bl a möbler. På bilderna ser ni mitt matbord med tillhörande stolar och lite andra möbler. Matbordet och stolarna köpte far när jag var ca 8 år gammal, i slutet av 1960-talet, från ett advokatkontor, som skulle läggas ned. Därefter har det alltid tjänat som matbord, först hos far och sedan 2010 hos mig. Jag älskar både bordet och stolarna 😍 Övriga möbler i rummet har jag också ärvt efter far. Dom sydda tavlorna har min farmor sytt. Det enda som är nytt i rummet är alla lampor, utom den som står på skrivbordet. Far var textilhandlare, så gardinkappan kommer från hans butik, som han la ned i början av 1980-talet. Jag har fler möbler efter min far 😊
Désirée
Afghan lives matter
- Redigerat 2022-08-21, 23:25 av Moon AppleGrey

Fina möbler. Det är inte många som har sådana flätade stolsitsar längre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är väl en fördel med att vara enda barnet 😊 Möblerna är rätt så beresta också. Dom började sitt liv i Tyskland, flyttade därifrån till Kapstaden och sedan hit 😊
Désirée
Afghan lives matter
Carmarino, nej det är inte så vanligt längre. Det finns 12 stolar och en är sönder. Dom är väldigt sköna att sitta länge på, men dom är rätt så knarriga 😊
Här är farmors klädskåp, som nu står i mitt sovrum, det har gjort samma resa som dom andra möblerna och det har en mindre lillasyster 😊 som farmor hade som linneskåp och jag har det för pysselsaker och tyg😊
Désirée
Afghan lives matter
- Redigerat 2022-07-26, 17:10 av DesK

#4: Vet precis hur knarriga de är. Vi hade liknande stolar när jag var barn. Min brorson har dem nu, men med tre pojkar under sju år så är de i rätt dåligt skick. 😊
Vilket härligt klädskåp. De gamla modellerna brukar rymma mycket mer än de nyare varianterna. Plus att de är snyggare också.
Det här skåpet har jag mina bakgrejor i. Visserligen är det inte arvegods, men jag tror det är rätt gammalt ändå. När min mor flyttade in i sin lägenhet så hade den tidigare hyresgästen lämnat kvar det, vilket de hade kommit överens om, för mor kände den gamla damen som hade bott där. Hennes barn ville inte ha skåpet, men det ville mor. När hon sedan skulle flytta till äldreboendet så kunde hon inte ta med skåpet, utan då fick jag det istället.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#6: Tack. 😊
Ja, det är inte omöjligt att det är så gammalt. Tanten som hade det var över 90 år när hon dog vill jag minnas. Kommer inte ihåg hur länge sedan det var, men jag tror det var 25-30 år sedan.
Så fint med lyran på dörren av porslinsskåpet. Det ser också väldigt rymligt ut.
Har även ett skåp som jag ärvt efter mormor. Det är en släkting, som var möbelsnickare, som har gjort det och mormor lär ha köpt det för sina egna pengar som hon tjänat ihop som sömmerska. Är inte säker men jag tror det är från 1920- eller 1930-talet. Har dock ingen bra bild på det, och det är svårt att fotografera utan att jag flyttar en massa saker runtomkring. 😊
Faktum är att de flesta möbler jag har är begagnade, även om inte alla är gamla. Varför lägga pengar på nya möbler när man kan få dem gratis eller för några hundralappar. De är ju dessutom ofta snyggare än nytillverkade.
Dom flesta av mina möbler är också begagnade, det är ett fåtal, som jag har köpt nya. Dom som har sett mitt matbord säger, alla, att sådana gedigna möbler görs inte längre. Som sagt, varför köpa nytt av sämre kvalitet, när man kan köpa eller ärva begagnat av god kvalitet.
Désirée
Afghan lives matter

Hittade ett foto där man kan se nästan hela mormors skåp. Bonaden ovanför skåpet har hon broderat för länge länge sedan, och den hänger alltid ovanför skåpet till jul. Löparen på skåpet är specialsydd till det. Har även en stor duk som är sydd för att passa på matbordet som hör till skåpet. 😊

#8: Ja, det är så sant som det är sagt. 👍

Jättefina möbler 🙂 så roligt med så många delar och vilken resa de gjort 😉
Jag är så ledsen över att inte ha kvar så mycket från mamma och pappa. Det är visserligen bara prylar men vissa saker betyder mycket. Mest ledsen är jag över att alla foton är borta.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Här är bordet som hör till skåpet, med de fyra tillhörande stolarna. Det finns även två iläggsskivor, men dem använder jag bara när jag har fikagäster och det behövs lite extra plats på bordet. Det är nämligen inte så stort.
Glasfatet på fot som står på bordet har också varit mormors. Det är från 1911, vilket står ingraverat på foten.
Jättefint och så roligt att fler än jag tar till vara på gamla fina möbler 😊
Désirée
Afghan lives matter

Vilka fina gedigna gamla möbler!

#16: Härlig utsikt. 👍
#17, utsikten är underbar 😍
Désirée
Afghan lives matter
#0:
Det är verkligen vackert !!
Vilken fantastisk far du hade !!
Förstår att du har detta möblemang och tavlor .
HH 🙂
#20: fint det blev. 😊
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️

#20 Så fint! 😁
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Goth, Återbruk & Musik

Snyggt. 👍
#24: mycket fint. 😊
'We're All Mad Here'
#20:
Så fint det blev ! 😊
HH 🙂

Tjusigt!

#28 Fint! 😊
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Goth, Återbruk & Musik

#28: Roligt att ha kvar arvegodset. 🙂

Jättefint🙂
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#28:
Så fint överkast , va duktigt av din farmor ! 😊👍❤️
HH 🙂
#28: blev jättebra. Gillar överkastet. 😊
'We're All Mad Here'
Min biologiska farmor dog strax innan WW2 bröt ut, så det är speciellt för mig.
Désirée
Afghan lives matter
#34: förstår det. 🧡
'We're All Mad Here'