Annons:
Etikettmöbler
Läst 310 ggr
Juwel34
2022-01-11 23:59

Behandla teakfanér bord

Hej på er!

Jag har köpt ett teakbord som har teakfanér, vilket gör det väldigt mycket känsligare.

Idag har bordet nästa fått en röd skiva och när jag tar fram iläggskivorna har de en fin gyllenbrun färg, antagligen för att de inte blivit exponerade så mycket!

Jag har efter många om och men insett att jag nog inte kommer att kunna slipa bordet, men jag hade verkligen velat få bort den där mörkröda nyansen som blivit.

Finns det någon blekning jag kan använda? Någon lansering? Någon olja?

Helst av allt hade jag velat få alla delar på bordet lite ljusare (vilket jag vet sticker i mångas ögon) men jag vet inte hur jag ska bära mig åt utan att slipa.

Kan man såpa ett bord tro?

Detta är alltså ett matbord i teakfanér som ska användas inomhus!

Annons:
MonicaLagerquist
2022-01-12 08:28
#1

Bordsskivor i fanér
Stommen i en fanérad bordsskiva är en träfiberskiva på vilken ett tunt lager fanér har limmats
på bägge sidor. Den här konstruktionen innebär att fanérade bordsskivor inte påverkas av
förändringar i luftfuktigheten på samma sätt som bordsskivor i massivt trä. Fanérets tjocklek
varierar beroende på vilket träslag det handlar om, men är normalt ca 0,5 mm. Fanérremsorna på
ett bord kommer alltid från samma träd, vilket ger bordet ett harmoniskt och enhetligt utseende.
Normal rengöring och underhåll – oljade bordsskivor med fanér
Daglig rengöring: torka av med en mjuk trasa som fuktats i varmt vatten. Undvik användning av
rengöringsmedel eller kemikalier.
Behandling med olja
Fanérade bordsskivor kan behandlas på nytt på samma sätt som bordsskivor i massivt trä. Vi
rekommenderar att du oljar in din bordsskiva regelbundet, beroende på var den är placerad
och hur den används. Eftersom fanéret är relativt tunt måste man vara väldigt försiktig när man
använder slipande svampar och sandpapper.
Normal rengöring och underhåll – lackerade bordsskivor med fanér
Regelbunden rengöring görs med en mjuk trasa som har fuktats i varmt vatten och sedan vridits ur
ordentligt. Undvik användning av rengöringsmedel eller kemikalier.
Lackerade ytor kan inte behandlas på nytt eller repareras på samma sätt som oljebehandlade
ytor. Om större repor eller jack skulle uppstå på ytan rekommenderar vi att skadan åtgärdas av en
professionell möbelsnickare.
Tänk på detta
Trots att fanéret på ett bord tas från samma träd kan det förekomma färgvariationer i den enskilda
fanérpanelen. Mindre kvistar, markerad ådring och färgvariationer är en del av träets naturliga
utseende.
Eftersom dagsljuset gör att färgen på träet mognar är det viktigt att försöka undvika att permanent
placera olika föremål på bordsskivan, till exempel fat, vaser eller ljusstakar som kan orsaka
oönskade färgskillnader under mognadsprocessen och som kan vara svåra att jämna ut.
Använd aldrig slipande rengöringsmedel, stålull eller polish på fanérade möbler.
Placera inte heta eller fuktiga föremål direkt på bordsskivan.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2022-01-12 09:46
#4

Man skulle kunna misstänka att bordet (kanske av misstag) oljats in med en olja som gett den röda färgen. Och iläggsskivorna blev inte oljade eftersom de användes mycket mindre.
Det går att slipa på fanér men man måste såklart vara ytterst försiktig. Det kan dock vara så att oljan trängt ner så mycket så det inte går att slipa bort utan att förstöra fanéret.
Jag tycker personligen att rödaktig teak (som var modernt ett tag) är väldigt vackert. Kanske skall ni överväga att försöka hitta en olja som ger samma färg på skivorna som på bordet.
Alternativt sälja det till någon som vill ha den tonen, och leta ett nytt.

Juwel34
2022-01-12 21:03
#5

#4: sälja finns inte på kartan! Ska hitta något sätt att lösa det på alternativt bara acceptera det :)

Men vet att man kan såpa ex furu för att få bort alla gula toner och sedan olja.. tänkte om det är samma med teakbord kanske men jag vet inte!

Tack för svar hur som helst!

Upp till toppen
Annons: