Annons:
Etiketttextil
Läst 2061 ggr
VildaVittra
2015-06-17 19:55

Från gardin till underklänning/nattlinne

Fyndade en ensam gardin på loppis, som idag förvandlades om till ett nattlinne/underklänning. 

Banden som jag använde fyndade jag på loppis för flera år sedan, köpte en matkorg i plast fullproppa med band för 40 kr. 
Nattlinnet ser lite tråkigt ut när det hänger sådär,men när kroppen fyller ut ser den helt underbart söt ut. Ska sy mig en klänning i typ ylle till hösten i samma modell, för den var bekväm också. 

Jättetuttarna på plats och nattlinnet ser som sagt helt annorlunda ut då. Har satt resår under bysten.

I ryggen har jag satt resår, den detaljer gör just att det känns bekvämt då det blir rörelsevidd, så inget skär in .

Lagom längd och lagom vidd, ursäkta mina smutsiga händer, det är odlingssäsong. 

Nördade loss fullständigt och sydde nattlinnet med franska sömmar, så det finns inga råa kanter på avigsidan alls. 

Mönster jag använde var detta: LÄNK. Jag satte dock resåren ovanför sömmen i midjan istället för under, dessutom tog jag en tjock resår istället för resårtråd av den enkla anledningen att det var det jag hade hemma. Hoppade dessutom över att göra kjolen i fyra våder, utan gjorde den i två, samma sak med framsidan av överdelen. 

Då jag inte hade vit tråd hemma, så sydde jag med beige, så ska färga klänningen i den färgen. Någon som vet hur beständig tefärgning är? Den nyansen gillar jag skapt, men vill inte hålla på med det om det går bort på ett par tvättar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JMW
2015-06-17 20:01
#1

Jättesöt klänning! Det är ju en midsommarklänning!

VildaVittra
2015-06-17 20:06
#2

#1 Den är lite väl genomskinlig för att ha som midsommarklänning. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
2015-06-17 21:19
#3

Inte om du har en vit kofta eller sjal. Eller? 🤔

VildaVittra
2015-06-17 21:29
#4

Det blir en väldigt lång kofta eller sjal, trosorna syns väl.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
2015-06-18 08:47
#5

Hi hi ja, långkofta. Fast jag måste fråga. Kan du sova i ett sådant plagg?

VildaVittra
2015-06-18 08:52
#6

Ja det kan jag, för den sitter mjukt mot kroppen pga resårerna, så det finns rörelsevidd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JMW
2015-06-18 10:08
#7

#6 Okej vi är ju olika. Jag kan inte ha något på för att sova. Med nattlinne, pyjamas eller vad som så skulle jag ligga vaken… 🤦‍♂️

VildaVittra
2015-06-18 11:50
#8

#7 Du kanske inte bor i ett gistet 1700-tals torp? 😎 Inatt hade jag en ylletröja på mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
2015-06-18 13:46
#9

#8 Nä inte riktig så. Vårt hus är betydligt nyare, vet dock inte ålder bara att det är flyttat från annan plats till nuvaranade år 1860. Däremot har vi ganska kallt på övervåningen (där sovrummet finns) under vintern. Brukar väl ligga på ca 16 grader men oj vad bra man sover. 😃

Upp till toppen
Annons: