Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 3207 ggr
kattöga
2015-04-22 16:55

Ditt gamla foto på trä

Hittade denna lite roliga idé om vad man kan göra med gamla foton och skärbrädor, bord eller annat av trä. Återbruk av både foton och trä….. ;)

Jag gillar inte att stryka, men nu ska strykjärnet fram igen. Måste kolla att det funkar. Risk finns att det blir mycket struken trä här hemma nu…. (Undrar om det funkar med "glossy paper" som man printat ut med vanliga skrivare också….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2015-04-22 17:43
#1

Testade med utskrift på fotopapper. Baksidan av pappret har nån "plastisk hinna" som bara fastnar i strykjärnet. Provade med en tunn handduk emellan. Men det blev inget avtryck på brädan…… Vet inte om det krävs gamla svartvita foton för att kunna göra detta. Få se om jag hittar nåt gammalt foto som jag kan avvara ifall det blir förstört, så småningom. 

Men kul idé var det, ju……!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Grace2009
2015-04-22 18:10
#2

#1 Har du en laserskrivare? Jag uppfattar det som att du behöver det för att kunna stryka fotot.

VildaVittra
2015-04-22 18:14
#3

Det ska vara med laserskrivare utskrivet på vanligt papper. Så skanna in det du vill använda och skriv ut. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
2015-04-22 18:14
#4

#2 Nej, jag har bläckstråleskrivare….. Aha, så kanske det är det som är problemet…. Synd i så fall. Tack Grace2009!

För jag såg framför mig en väldans massa trä här hemma (jag älskar trä) med foton på både katter, andra djur, familjemedlemmar och annat…. Hade vart så kul! 

Får klura på nån annan lösning. När jag var liten (för eoner sen) var jag med min pappa i mörkrummet ofta och framkallade foton och experimenterade med det. Det här skulle vara lite samma sak. Och vansinnigt roligt att framkalla bilder! 

📱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VildaVittra
2015-04-22 18:22
#5

#4 Du kan ju skriva ut bilderna på exempelvis biblioteket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
2015-04-22 18:25
#6

Men så enkelt! Jag har ju laserskrivare så detta måste testas. Jag hade annars hittat ett annat sätt att överföra till trä. En tråd inne på hantverk.

Annons:
kattöga
2015-04-22 19:31
#7

Tack alla för tipsisar! 

Har ingen laserskrivare, men jag behöver nog inte gå till bibblan VildaVittra, för jag har bekanta med laserskrivare. Måste testas igen! 

Ska kolla in länken du lagt in JMW, tack!. Jag blir eld och lågor, bilder på trä är så……. ….. gott, läckert, härligt! :)
Skriv gärna om du testar (#6) så vi får veta hur det blev.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Record
2015-04-22 23:34
#8

För  att göra "tonertransfer" använder du "glossy" papper ( ex. en sida ur Ikea-katalogen). Skriv ut med en laserskrivare (sv/vit), men observera att ev. texter skall vara spegelvända. Föremålet du skall överföra till måste vara helt fettfritt för att lasertonerna med sina plastkulor skall smälta och fastna. Oroa dig inte för bilderna i Ikeakatalogen de följer inte med endast lasertexten lossnar från papperet.

Använd ett strykjärn med hög temperatur och stryk på papperets baksida ca 20-60 sekunder, låt svalna, därefter blöter du upp papperet med vatten och lite diskmedel, för att sedan gnugga fram bilden på föremålet. Kanske inte första gången du lyckas, så försök först med ett litet prov. Metoden används företrädesvis vid kretskortsframställning då man vill etsa fram ett mönster på kopparlaminat.

Tonertransfer med färglaser går oxo men det är överkurs, liksom att överföra till föremål som inte är plana.

[JeanetteK]
2015-04-23 16:50
#9

Spännande! Älskar också trä, så detta måste ju testas. 

#6 Vad bra att du tipsade om din tråd på hantverk! 👍

#8 Tack för utförligt tips!

[Sabina]
2015-04-23 17:07
#10

Vad spännande detta lät 🙂
jag har sett bilder på detta men inte vetat hur man går tillväga.
Tack så mycket för trevlig inspiration, alla. 🙂

Record
2015-04-23 22:58
#11

Kanske skulle tillägga att föremål som är "kalla" bör värmas lite för att lättare ta åt sig lasertonerna. Glossy-papper är ett papper som har ett lerlager så att lasertonerna lättare lossnar när man tvättar bort det, det är således inte möjligt att använda vanligt papper, då blir man bara besviken….. över sitt tilltag. Papperet med bilden/texten får inte flytta sig under "strykprocessen".

Lasertonerna står emot etsmedel såsom järnklorid om man vill etsa en snygg o hållbar dörrskylt, kanske med fyllnad av färg i det etsade spåren i en kopparskiva (dörrskylt).

kattöga
2015-04-24 17:58
#12

Ja, tack alla för info och så mycket inspiration och idéer! Har inte hunnit testa mer ännu, men ska definitivt prova mej fram. Det ska bli kul!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
2015-04-24 18:27
#13

Jag ska också testa absolut. Bara jag får tid…. Har ett storjobb just nu som tar all min tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: