Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 2210 ggr
monstermash
2014-06-29 17:11

Era bästa enkla återbrukstips!

Har ni några enkla Återbrukstips som ni vill tipsa folk om?

Annons:
monstermash
2014-06-29 17:11
#1

Gamla utslitna strumpor, eller strumpor som förlorat sin partner, funkar utmärkt att damma med!

fulifuli
2014-06-29 17:23
#2

Sydde om gamla lakan till barn-hängselbyxor ;D brukar även använda gamla lakan till att sy prov eller göra om till bakdukar.

[Ztevo]
2014-06-29 17:29
#3

Köp inte för mycket. Ett råd, jag gissar, finansministrar inte gärna skulle hålla med om..

VildaVittra
2014-06-29 17:36
#4

Mitt bästa tips är att lära sig att laga saker och lära sig vad som är kvalitet. Exempelvis hur man lagar ett trasigt stolsben eller stoppar strumpor. Då kan man kliva av konsumtionskarusellen och slippa löneslava lika mycket. 

Hur många gånger har "snobbar" inte rynkat på näsan åt det gamla medan de skryter om sina nya fina saker (som max håller något år). Min soffa är 150 år gammal och den kommer nog vara i användbart skick när jag är gödsel sedan länge sen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2014-07-12 02:36
#5

Använd gamla uttjänta handdukar som golvtrasor/moppar

[Ztevo]
2014-07-12 11:39
#6

Att värna om förtroende.

Det som sägs i förtroende…

Annons:
monstermash
2014-07-12 20:28
#7

#6 Det har ju inget med Återbruk att göra.

[Ztevo]
2014-07-12 21:08
#8

Kanske inte, eller?

Att återbruka känslor är kanske fel.

Det kanske är bäst att plocka in nya känslor…?

monstermash
2014-07-12 21:10
#9

Forumet handlar ju om att återbruka saker, då tycker jag inte det är relevant att börja blanda in känslor.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
jossa5
2014-07-13 11:41
#18

Ett annat tips för strumpor, om man har mönstrade sådana, är att klippa av foten så har man  handledsvärmare. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Ztevo]
2014-07-13 11:48
#19

Avklippta strumpor, plockar fram ett minne av någon som använde avklippta strumpor, för att minska friktionen vid datorspelande.

(Jag har lite svårt att förstå detta, men det innebär ju inte att det inte fungerar.)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Ztevo]
2014-07-14 01:03
#23

Jag brukar spara creme freche burkar.

Alltid bra att ha till både det ena och det andra.

Rumblebee
2014-08-13 12:07
#24

Burkar som innehållit smink eller hudkrämer kan även sparas för att förvara smått, så som nålar, knappar, smycken, gem etc. Går ju även att limma fast tyg inuti.

[Torpedtass]
2014-08-31 23:22
#25

Släng inte eller sälj spjälsängen, den går att använda som skrivbord eller hundbädd.

Varför köpa nytt vardagsrumsbord när man kan fräscha upp det gamla.

Har du gamla lakan och kan virka, då slipper du köpa korgar och trasmattor för det går att tillverka.

Jag kan göra listan lång, är helt galen i att återbruka saker. Så mycket fiffigt man kan hitta på av det man har liggandes hemma alternativt hittar på loppis.

Afturelding
2014-09-10 13:36
#26

Lakan kan man använda till det mesta inom textilhantverket. Jag har sytt klänningar, tygväskor, dukar, gardiner osv. Just tygväskor är väldigt användbara tycker jag, jag använder samma väska till skolan som när vi handlar mat. Tygväskor kan även sys av örngott, då behöver man bara sy fast remmar (glöm inte förstärkningskors!).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[LUV]
2014-09-13 19:53
#27

gammal textil (som är så trasigt att det ej går att laga), klipp sönder i småbitar och använd som stoppning till t.ex gosedjur, innerkuddar och annat!

Annons:
Carrosh
2014-09-23 12:06
#28

* Använd mjölk- och juicekartonger att så i.
* Spara stumparna på kronljusen och gör nya ljus av dem.
* Tröjor med tryck kan sparas till att göra kuddfodral av.
* Mindre tygstuvar kan man laga håligheter i jeans med (för att få ett litet mönster som kikar fram).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: