Annons:
Etikettåterbruk-av-sopor
Läst 4301 ggr
[NalaMeya]
2012-09-22 20:20

Värmeljushållare?

Här hos oss eldas det upp ganska mycket värmeljus, och kvar blir dom grå aluminiumhållarna… Är det någon som har någon bra idé på hur man kan använda dessa i något Återbruk? Tänker varje gång när jag slänger dom att: "Det är så synd att slänga, men jag vet inte vad jag ska ha den till.." Så som sagt: Återbrukstips tas gärna emot! :)

Annons:
veran
2012-10-01 10:21
#1

Klipp jack i kanterna in till botten. Platta ut. Gör hål i valfritt mönster och häng upp. Snygga blommor/stjärnor som blänker i solen/ljuset.

plutopellis
2012-10-02 20:59
#2

Men tänk på att om du ändå slänger dom, släng bland metall i sopsorteringen. Man tjänar 95% i energiåtgång genom att återvinna aluminium till skillnad från att göra nytt. På sopstationen delas metallen upp och aluminiumet sorteras ut genom att det inte är magnetiskt Glad

[NalaMeya]
2012-10-03 16:39
#3

Självklart slängs dom i metallåtervinningen, men tänkte om det var någon kunde dela med sig av ett bra Återbruk så hade det varit roigare än att släng Glad

Chilizera
2012-10-04 19:27
#4

Det är faktiskt VÄLDIGT värt att lämna in sitt aluminium istället för att lagra det hemma. Efter en snabb googling hittade jag flera källor som säger samma sak som detta:

"Intressant är emellertid att när aluminium tillverkas genom återvinning, från till exemel aluminiumskrot eller ölburkar krävs betydligt mindre energi. En tumregel är att det endast behövs fem procent av den energi som används för att framställa aluminium ur bauxit."

(http://ravarumarknaden.se/aluminium-varldens-vanligaste-metall/)

plutopellis
2012-10-04 19:30
#5

Var ju precis vad jag skrev ;)

Chilizera
2012-10-04 19:34
#6

#5 Haha, ojdå, läste lite för slarvigt :D

Annons:
plutopellis
2012-10-04 20:15
#7

Haha, ja jag brukar oftast bara skumma igenom inlägg så missar också ofta väldigt mycket Flört

kaninsköld
2013-12-06 22:14
#8

Om du har ljusstumpar över kan du köpa veke, och sedan fästa vid ett gem. Sedan kan du smälta stearinet och hälla ner i aluminiumformen.

Mvh Kaninsköld

Upp till toppen
Annons: