Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 3501 ggr
VildaVittra
2/4/13, 4:54 PM

Håraccessoarer och prydnader av återbruksmaterial

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att spara ut mitt hår igen efter jag klippte det kort. Varje gång jag sparar ut håret tänker jag att jag ska sätta upp det i snygga uppsättningar, men det slutar alltid med hästsvans eller en fläta så jag tröttnar och klipper av det igen. Turligt nog så växer burret som ogräs och nu denna gång så ska jag verkligen lära mig enkla och fina uppsättningar.

Hittade denna på tuben, och har idag gjort en egen som ni ser.

Detta ska bli min och även er andras samlingstråd för praktiska saker samt prydnader man kan göra av återbruksmaterial till våra hår.

Men jag ska väl börja då?

Klipp av den yttersta toppen på en kasserad strumpa, vänd den ut och in och börja rulla den neråt från skaftet. På bilden har jag rullat flera lager med strumpor och lät det yttre varvet bestå av skaftet, men det behövs inte, det räcker gott och väl med en strumpa, jag ville bara testa att ha en jätteknut på skallen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2/4/13, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kamma upp en tofs på huvudet och dra igenom håret genom hålet på munken.

Blunda för mitt trassliga hår, min ena hund har gömt min borste.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2/4/13, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fördela håret runt munken och dra över en gummisnodd. Den bit av håret som nu spretar runt om kan man antingen tvinna runt knuten som jag gjort eller fläta runt som en inbakad fläta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2/5/13, 3:38 PM
#3

JättefintGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ettlitetalias
2/6/13, 12:04 PM
#4

Inget Återbruk visserligen, men jag tänkte bara tipsa om en enkel och fin uppsättning! Min favorituppsättning efter inbakade flätor.

Gibson tuck :)

VildaVittra
2/6/13, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 och #4, tack så mycket!

Så vad kan man göra av en gammal trasig smörkniv?

Jo, man kan tälja sig en hårpinne att sätta upp håret med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2/6/13, 1:46 PM
#6

Jag har en väninna med ett fantastiskt hårsvall som använder sig av två blyertspennor. Jättetufft.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
VildaVittra
2/6/13, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jo, pennor brukar man hitta i mitt hår med jämna mellanrum, även mina konstnärspenslar…de är dock lite för dyra att använda som det.

Idag hittade jag en rostig strumpsticka. Så vad gör man med en sticka man inte kan sticka med längre? Jo, man gör en hårprydnad, nu blev ni förvånade va? ;)

Böjde till den runt en burk med malda nejlikor (kryddsorten är av yttersta vikt), sen släpper man loss med en virknål och lite restgarn av bomull i det här fallet. Jag började runt en liten plastring för att få ett snyggt runt hål i mitten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2/7/13, 6:05 AM
#8

Jättefint.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zureel
4/23/13, 3:21 PM
#9

Wow det där såg så enkelt ut att jag måste prova :)


Evisen
4/24/13, 5:57 PM
#10

Måste bara få säga att du har en väldigt fin hårfärg VildaVittra!

[JeanetteK]
9/16/13, 8:26 AM
#11

Vilken rolig tråd! Bra tips VildaVittra! 👍

Gasoline
9/24/13, 5:52 PM
#12

Jag brukar rota bland mina nära och käras plastblommor efter lämpliga blommor att göra håraccessoarer av. Då och då hittar man en fin blomma, lånar den på obestämd framtid (och självklart frågar man om lov) tar den men och syr fast en hårnål på baksidan. Vipps så har man en toppen fin hårblomma att piffa upp håret med :-D

[JeanetteK]
9/24/13, 5:56 PM
#13

#12 Smart!

Annons:
Gasoline
9/24/13, 6:17 PM
#14

#13 älskar hårblommor men de brukar kosta onödigt mycket pengar för något man kan göra själv i princip gratis ;-) En hårblomma piffar upp väldigt mycket :-D

Upp till toppen
Annons: