Annons:
Etikettåterbruk-av-sopor
Läst 1154 ggr
Sindri
2019-05-31 21:17

Återbruka godislådor

Både godis och plast hör ju till sånt som skall minimeras för en bättre värld. MEN när det nu finns så vill jag tipsa om att återanvända alla dess tusentals plastlådor som godiset levereras i. (Några tillverkare har visst gått över till papper)

Lådorna töms i butikens godisbehållare och slängs sedan. Så vill kunderna ta hand om några blir de bara glada. (Man lär sig snart vilka som har de bästa etiketterna      - de som bara är att dra av)

Jag kommer på fler och fler användningsområden för dessa lådor som finns i lite olika storlekar.

Jag har sorterat specerier i skåpen i lådor (utan lock på då), saker tar mindre plats, och för mig som är kort är det lättare att ta ner en hel låda med t ex Nötter, Örter eller Baktillbehör och sedan rota runt där, än att famla uppe på en hylla i skåpet.
Man kan förvara plastpåsar i dem. Det går att göra ett hål i locket så man kan dra upp påsar en och en. Har en plaståda med alla mina bivaxlock.

Jag använder dem också till matförvaring. Lådorna är dock känsliga för frost så de kan spricka sedan. man haft dem i frysen. Jag använder dem  också till att marinera kött i. De tål nog inte diskmaskin, så ibland blir någon låda förbrukad och måste slängas, men de har i alla fall tjänat långt mer än det var tänkt från början.
Bra att packa mat och annat smått och gott till picknick. 

Jag har sorterat strumpor och underkläder i byrålådor.
Sybehör och annat pysselmaterial går utmärkt att sortera i lådorna. De är ju genomskinliga så man ser vad som finns i. Sladdar, extra lampor, laddare till alla prylar man har etc, etc.

Borde vara perfekt att sortera Lego i.

Nu senast fyllde jag några lådor med jord till hälften och satte ner frön, vattnade och locket på, fast inte helt tätt. Bättre är plastfolie. När plantorna kommer upp tas locket av, det finns plats att fylla på mer jord tills de måste planteras om.

Kul att höra om fler använder dessa lådor och till vad, eller om någon kommer på nåt smart.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-05-31 22:14
#1

Jag använder dem när jag sår. Ställer krukorna med nysådda frön vattnar och sätter på locken för att behålla fukten. När fröna har grott tar jag bort locken.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2019-05-31 22:30
#2

Jag har använt mig av dessa burkar i många år. Bra till mycket. Har en hel del nere i matkällaren. Jobbade tidigare med just godispåfyllning i butiker så därav alla burkar här hemma.
Det är alltid skoj när kunder kommer och frågar om de kan få burkar. Speciellt i kräfttider, då går de åt som smör.

Maleficum
2019-05-31 22:49
#3

Vi använder dem flitigt nere på landet till allt möjligt (de är dock inte trut säkra så man ska inte försöka svalka ner mat i dem utomhus om man bor i närheten av trut bestånd 😉).

Brorsan brukar salta fiskhuvuden i dem också som han sen använder till krabbfiske (tappa dem dock inte i havet för de sjunker 😛).

Brukar inte ha problem att köra dem i diskmaskinen heller.

Har en del ute i boden med skruv, gångjärn och liknande saker, bra då de är stapelbart.

Enda negativa är om man får av lite olika sorter så locken inte passar när man har ett stort förråd av lådor och lock för det kan bli ett jäklars letande att hitta något som matchar.

Vi brukar även spara glasslådor (har fortfarande några 2 liters GB lådor kvar sen säkerligen 20 år tillbaka) som kan användas till allt möjligt (som när jag rensar ut växter ur akvarierna eller behöver flytta fiskar mellan akvarierna, bara att låta burken flyta runt på vattnet om det är olika temperatur i akvarierna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: