Annons:
Etiketttextil
Läst 733 ggr
Magi-cat
12/14/18, 5:53 PM

Hållbar bivaxduk

Gör en bivaxduk som håller - istället för engångs plastfolie!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
12/14/18, 6:32 PM
#1

Vilket bra tips. 👍

MonicaLagerquist
1/7/19, 8:09 AM
#2

Det där måste jag testa.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
1/18/19, 11:55 PM
#3

Jag har gjort massor med sådan och det funkar jättebra. Från början gjorde jag i ugnen och det var pilligt men att stryka på blev jättefint.

Underst för att skydda strykbrädan hade jag ett kraftigt tyg, sedan en gammal kasserad skärbräda, en sån som man drar ut, på den smörpapper och sedan det som skulle vaxas, och så smörpapper överst.

Jag gjorde några runda, och en del lyckades jag sy fast resår runt, men det går också bra att använda lös resår eller gummisnodd. Så gjorde jag större runda, fyrkantiga och ovala för stora serveringsfat. Gjorde också ett litet fat att lägga tomater i, det var bökigt med massa vax i flera lager - men det går.

Jag tycker det är helt suveränt att använda, man sköljer av dem i varmt vatten, inte för varmt dock. Det känns fräscht och är snyggare än plastfilm.
Undantag är sånt som t ex gravad eller rökt lax eller annat väldigt kladdigt eller med stark smak. Kanske det går att använda diskmedel på, jag har inte provat.

Just det - har man en sick-sacksax blir det snygga kanter av att klippa med den.

Upp till toppen
Annons: