Annons:
Etikettpyssel
Läst 2527 ggr
Gunlog
3/28/16, 10:44 PM

Avgångspresent till blivande pensionär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Den som spar, han har."

Vi har storstädat ett rum i källaren, som numera är en verkstad.

Vi har storrensat vår gemensamma garderob.

Jag har sorterat i vårt förråd bakom sonens rum.

Det var en del som inte var återbrukbart, men det som gick att spara behöll jag, till mannens stora förtret.

I vår garderob så fanns det då en stor picknick-korg som jag använde som sykorg. Där hade jag alla mina sytrådar, knappar mm. Men jag fick en ny i plast som en vän inte behövde, så jag satte mig att sortera ut och lägga fint i den nya sylådan. Picknick-korgen skulle slängas, men det satte jag stopp för. I samma veva så var det en fd kollega som skulle gå i pension. Jag fick frågan om att lägga en peng och jag sa ja. Jag gav också tipset om att använda min korg till vad det nu skulle bli. Då fick jag frågan om jag kunde fixa korgen, och naturligtvis sa jag ja.

Denna kollegan har varit mycket, mycket omtyckt av alla, och det var många som valde att lägga en peng. Aldrig har så många lagt så mycket innan. Vi var några stycken som beslutade att han skulle få några viner, några ostar och lite kex.

Då har är skivsamlare, och det finns en skivaffär med beg skivor så var önskemålet att han skulle få ett presentkort där, så det fixade jag också.

Men denna fula korg blev riktigt lyckad. Han blev rörd när han fick den, riktigt rörd.

Korgen var väldigt djup så jag hade sparat brunpapper att fylla upp den med så att alla varorna kom upp. Jag hade ljusblåa servetter som jag lade över brunpappret, även om det knappt syntes.

Jag köpte en batteridriven ljusslinga med färgade bollar som jag lade över alla varorna.

Jag hade dekorationsstenar som jag lade i frysen några dagar innan. Dessa virade jag in i plastfolie och lade under de ostar som behövde kylan. Inte det bästa, men bättre det än ingenting.

Ni ser omvandlingen i kommentarerna, men här är första bilden på den för att ni ska se hur stor den är med en liter mjölk i.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Gunlog
3/28/16, 10:54 PM
#1

Här ser ni allt det goda som jag har lyckats trycka ner.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
3/28/16, 10:57 PM
#2

Så här blev den i sin helhet. Det enda som inte syns på bilderna är en nalle som också fick plats.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
3/28/16, 11:04 PM
#3

…och så här blev slutresultatet.

Bandet träddes i locken på sidorna, virade runt och limmade fast med varmlim.

Jag fyllde tomrummen med servetter, in i lite celofan och voilá! En korg för 1000 kronor!

Tänk att en sådan ful picknick-korg kan bli så fin! Och de som varit med och lagt en peng blev väldigt nöjda med mitt arbete!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
3/28/16, 11:08 PM
#4

Ska väl tillägga också att han som fick den skulle behålla allt. Både servetterna, celofanet och det blårutiga bandet. Även korgen ska behållas. Så han fick dubbelt upp!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Sindri
3/28/16, 11:19 PM
#5

Åh, så underbart kreativt! Gillar också att göra fina korgar och lådor till jubilarer.
Cellofan är verkligen festförhöjare. Men så läckert med belysning. Och isade stenar var ursmart, det måste jag komma ihåg.

För andra som blir inspirerade och inte har gamla korgar hemma kan jag tipsa om att secondhandaffärer ofta säljer gamla julkorgar för väldigt billig peng.

JMW
3/28/16, 11:40 PM
#6

Vilken underbar korg!! Jag hade nog gråtit av lycka om jag fått en sådan. Fantastiskt fint gjort!

Annons:
Vixxen
3/29/16, 12:02 AM
#7

Jättefin!

Gunlog
3/29/16, 12:22 AM
#8

Tack för fina komplimanger!

Här är en korg som jag gjorde till sonens fröken julen 2014. Det är en fruktlåda av trä som jag klädde in med silkespapper.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
3/29/16, 12:25 AM
#9

Lite annan bild.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
3/29/16, 12:29 AM
#10

Här är en bild på den lilla enen. Jag hade band som jag klippte i små bitar och gjorde rosetter. De låg bara löst i enen. Jag flyttade enen till mitten eftersom jag skulle ha celofan.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

aneri
3/29/16, 9:02 AM
#11

En sådan som du skulle det finnas på alla jobb. Suveräna presenter.😀

Gunlog
3/29/16, 9:06 AM
#12

*NAW!* Tack för dom orden! Så gulligt skrivet!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

VildaVittra
4/1/16, 1:53 PM
#13

Vi köpte ett lass grus till den nyblivna pensionären med hans bil parkerad på insidan av högen som levererades på hans uppfart enormt tidigt en morgon. 

Gubben hade att göra den dagen…😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gunlog
4/1/16, 11:21 PM
#14

Hahaha! Men stackaren!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

VildaVittra
4/2/16, 1:11 AM
#15

"Men stackaren!"

Nädå, han är lika söt och "snäll" själv. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gunlog
4/3/16, 12:28 AM
#16

Hahaha! Du e för go'! 😃

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: