Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 3178 ggr
[JeanetteK]
2015-05-09 11:43

Vad återbrukar du just nu?

Håller du på med något Återbruk just nu? Berätta gärna så vi kan inspirera och motivera varandra. 

Själv funderar jag på att göra om ett par jeans till en kjol. Såg denna video i morse och tycker att den blev himla snygg. 

Har även två kuddar på gång som behöver bakstycken. Tänker nog göra dem i lappteknik. 

Håller även på med min matta som jag virkar av gamla t-shirts. Det jobbet går framåt men det är tungt för händerna så det går lite långsammare än jag skulle önska. 🙂

Annons:
JMW
2015-05-09 12:45
#1

Gör ingenting av den sorten just nu fast jag så gärna skulle vilja. Har massa idéer ju. Sitter med ett större syjobb som måste bli klart till måndag och sen har jag ett som väntar. Ger ju pengar men det är roligare med allt det där andra. 

Har nu en rejäl hög med gamla jeans, säkert bortåt 10 par, och det kliar i fingrarna. Vill också pyssla med lapptäcke. Har ju hur mycket tygrester som helst att använda. Har sparat ihop en stadig hög med plastade kaffeförpackningar också. Vill ju prova sy väska.

Nåja, så småningom kommer väl tid till allt det där. Behöver ju ta hand om trädgården också….

Tant Grön
2015-05-09 20:40
#2

Har just sytt ett gäng näsdukar. Får sår i näsan av pappersnäsdukar.
Håller på att tillverka ett rep också, av misstag. Såg en video om hur man gör ett armband. Men man fick bara se tekniken och inte hur det blev. Så jag blev nyfiken och provade med ett snöre, och nu kan jag inte sluta 🤪

[JeanetteK]
2015-05-10 10:34
#3

#1 Jag vet vad du menar! Man behöver fler timmar på dygnet ibland. Ser fram emot att se och höra om när du testar med kaffeförpackningarna sen.

#2 Näsdukar är inte fel. Vad har du använt för tyg? Haha,ibland är det farligt att titta på filmer. Lätt att fastna.  😃

Själv ska jag sätta igång med momsredovisning… 😭Finns en hel del annat jag hellre skulle göra. 🤐

Tant Grön
2015-05-11 15:15
#4

#3 Jag hittade vita blusar i bomull i gratisloppisen. 🙂

JMW
2015-05-11 18:03
#5

#3 Men gud så tråkigt. Jag slipper då den redovisas med deklarationen. Puh….

virkfantomen
2015-05-12 13:02
#6

Återbrukar kaffepaket och djurmatspaket som jag gör handväskor med axelband (egen design) och korgar av. Bilder på hur jag gör och hur det blev finns på min blogg. Senaste skapelsen är en handväska av Gevalia påsar, men den är inte klar än pga material brist

www.virkfantomen.blogg.se

Amigurumi - Virkade små glädjespridare.

http://virkfantomen.blogg.se/

Annons:
[JeanetteK]
2015-05-12 17:04
#7

#4 Men så bra! Kan tro att det är mjukt och skönt tyg då. 

#5 Ja det var nästan plågsamt tråkigt. 🙂Men nu är det klart för denna gång. Tre gånger till nästa… Skönt att du slapp! 🎈

#6 Ja, din blogg har jag varit inne och kikat på minns jag! Du är jätteduktig. Du får se till att dricka mycket kaffe så du får lite material. 😎

TatsuOni
2015-05-15 11:33
#8

För tillfället så håller sambons trasiga trumpinnar på att bli hårpinnar.  Man kan väl aldrig få för mycket hårpinnar😇


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Dioramabyggare
2015-05-16 10:11
#9

En plastmodell i påbörjat skick som jag köpt av en modellbyggarkompis. Den, ihop med delar från en annan modell jag haft liggande obyggd i flera år, kommer att bli en "what if"-modell (fantasimodell), föreställande ett räddningstjänstflygplan i tjänst hos det amerikanska och det kanadensiska flygvapnet. Plastmodellen jag köpte av min kompis föreställer ett attackflygplan, men som den pacifist jag är har tagit bort kulsprutorna från modellen.

[JeanetteK]
2015-05-16 14:45
#10

#8 Haha nej hårpinnar kan man inte ha för många av :) #9 Spännande! Visa gärna sen.

Dioramabyggare
2015-05-16 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10: hej Jeanette, och vad trevligt att du "efterlyste" bilder på denna min första "what if"-modell🙂!

Broncomodellen var så gott som färdigbyggd, men jag fick ändå anledning att göra om den lite… såga bort den i mitt tycke fula bakkropp, och de båda kulsprute-"pylonerna". Där bakkroppen satt kommer jag antingen att göra ett utrymme för en spanare, eller ett utrymme för en bår. Jag bifogar en bild på min modell sådan den ser ut i nuläget, och jag "postar" gärna fler bilder när jag byggt vidare på min "Rescue Bronco".

Länk till en bild som visar hur original-Broncon ser ut:

http://www.airpowerworld.info/other-military-aircraft/north-american-rockwell-ov-10-bronco.jpg

Jag kommer att ändra en del i stjärtpartiet… såga bort de där små bakåtriktade  "spetsarna" upptill på fenorna, och kanske ändra en del i nosen också.

Dioramabyggare
2015-05-16 15:59
#12

Ibland när jag är ute på stan så hittar jag sådana där hårsnoddar som folk har tappat. De tar jag vara på, tvättar rent och använder när jag limmar plastbyggsatsdelar som ving- och kroppshalvor.

[JeanetteK]
2015-05-16 17:45
#13

#11 Vad kul att få se! 👍Vad mäktigt originalet såg ut. 

#12 Smart! 🙂

Annons:
n00bArtWork
2015-05-26 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#14

Har flera projekt.

  • Gamla glas med whiskey logotyper blir ljus (häller i ljusgelé).
  • Snygg tröja som blivit ful i muddar m.m (sen krympt i ärmarna?? mycket märkligt) ska bli snygg rockig soffkudde.
  • Ett par klackskor som ingen ens ville ha gratis (som jag gillade men som va snäppet för stora för mig så de glappa sönder min häl trots skavsårsplåster och inlägg) fick bli dekorationer, ena skon har jag gjort lite Steam Punk över (ej klar) med aluminium tejp samt svart akryl färg, den andra håller jag på att täcker med lera, det ska se ut som en drake är det tänkt när jag blir klar, hittills är bara tänderna klara och min vision är svår att se.
[JeanetteK]
2015-05-26 14:01
#15

#14 Så coola skor 😍Visa ljusen och kudden sen! 👍

n00bArtWork
2015-05-26 14:27
#16

#15 tackar :) Dock är dom inte längre för att ha på sig men de kan ju få samla damm i någons hylla som prydnad :) Tänkte fixa ljusen idag så det ska nog gå att ordna :)

kattöga
2015-07-22 13:19
#17

Vilka häftiga grejer ni kan få till! Jag är imponerad! Och inspirerad!

Det enda jag återbrukar just nu är "tallriksunderlägg" som min mamma klippt till av gamla vaxdukar. Jag fick ett helt gäng såna av henne och dom är toppen att ha under katternas matskålar. Dom envisas ju med att lyfta maten ut ur skålen och lägga på golvet när dom äter……. :/

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[JeanetteK]
2015-07-22 19:32
#18

#17 Smart idé!! Ja katter verkar hellre äta på golvet…

n00bArtWork
2015-07-28 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Riktigt dåliga bilder men det är badrums inredning med gamla burkar (tex syltburkar) och whiskey glas som gjorde sig bättre som ljus än glas :)

n00bArtWork
2015-07-28 09:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Glasen

Annons:
kattöga
2015-07-28 10:47
#21

#19-20 Jättesnyggt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

n00bArtWork
2015-07-28 19:36
#22

#21 Tackar :) Hoppas jag lyckas hitta på mer sådant för nu har vi överskott på prylar som behöver nya platser eller användningsområden :S

[JeanetteK]
2015-07-28 20:31
#23

#19-20 Verkligen jättefint!  Även här är det överskott på prylar….

n00bArtWork
2015-07-29 19:06
#24

#23 Tack! :) Man kanske ska skapa en tråd med vad man har som man funderar på vad man ska göra med så får alla spåna på ett bra Återbruk för den grejen :)

[JeanetteK]
2015-07-30 11:34
#25

#24 Jaaa, bra idé! Gör gärna det!!

Loris M
2015-08-04 14:30
#26

Måste erkänna att jag var mycket duktigare på Återbruk på jobbet än hemma (när jag jobbade på förskolan). På något sätt gick det smidigare att spruta med idéer tillsammans med barnen. Då är det förstås också viktigt att barnen ska inspireras och förmedlas att värna om naturen. Vi försökte återanvända det mesta. En gång byggde vi en båt av mjölk kartonger som var ca 3×1,5 m. Det var jätte häftigt!

[JeanetteK]
2015-08-04 17:34
#27

#26 Det är så kul att se barns idéer också. De ser något helt annat än man själv gör. Jag minns när sonen hittade ett paket med några korta spikar med stora huvuden. De var ju rymdskepp! Han lekte med dessa i timtals. ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: