Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 2429 ggr
kattöga
2015-03-25 15:46

Krukor av tidningspapper - för frösådd t ex

Tycker denna idé om att göra små krukor av tidningspapper var kul. Nu när det blir varmare så lär jag inte behöva använda reklamtidningar o d så mycket mer (använder dom oftast till att starta vedspisen med). 

Länken går till frökungen som säljer "verktyg" till denna tillverkning, men verktygen kan man nog hoppa över tror jag! Händer, fingrar och annat som man har hemma kan nog duga….. 😉 Vill man ha perfekt rundade så kanske toarulle eller nåt annat rörformat användas…. 

Praktiskt, bara sätta ner i jorden, biologiskt nedbrytbart. (Hur miljöofarligt det är det vet jag ju förstås inte, tryckfärg o s v, men kan man elda med det så bör det väl fungera att göra små krukor av det också. Och det är ju inte miljoner krukor jag tänker mig att man gör själv heller…. 🙂)
Tycker det ser lite gulligt ut också! 

  ^   ^   ^   ^

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-25 15:49
#1

Det var inte alls dumt! Det ska jag testa.

kattöga
2015-03-25 16:03
#2

Jag tänkte testa det också.

Hittade dom på Vattenfalls hemsida; Dom som är elkunder hos Vattenfall  får fyra olika sorters fröer, gratis och fraktfritt från Frökungen: 

"Smakkvartett

Fyra härliga teman med influenser av smaktrender från världens kök. Fyra sorters fröer i varje påse. 
Vi kan rekommendera att man köper ett minidrivhus för att odla fröerna. 
Passa på att handla andra fröer, lökar, potatis, svamp och odlingstillbehör till rabatterade priser
Kostnadsfri fröpåse gäller endast dig som är elkund hos Vattenfall.
Vi ber dig därför ange ditt kundnummer nedan. "

Fyra olika  teman:
Mexikanskt: Jalapeno, Koriander, Tomat, Lök 
Oriental: Sallat baby leaf oriental mix, Spenat Komatsuna, Morot Kuroda, Tomat Pink Thai Egg
Medelhav: Squash, Rucola, Tomat, Rödbeta
KRAV: Dill, Basilika, Koriander , Persilja

(Men självklart vill dom ha uppgifter dit dom kan skicka reklam till senare. Men det går säkert att avböja reklam framöver. Det är inte stora pengar det rör sig om, erbjudandet, men varför inte…. )

===

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
2015-03-25 23:54
#3

Men åhh… Var på Vattenfalls sida hittade du detta? Jag kollade men hittar inget.

kattöga
2015-03-26 07:48
#4

#3 Man måste va elkund hos Vattenfall (skulle skriva det, men missade nog att göra det). Och om man då loggar in på deras sida så hittar man "Erbjudanden" och klickar man där så hittar man fröerbjudandet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

KPD
2015-03-26 08:51
#5

#0 Det kan inte handla om några stora mängder gift i tryckfärgen relativt den färdiga växten, men det skulle vara intressant att höra om detta vore tillåtet på en KRAV-odling.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

kattöga
2015-03-26 09:04
#6

#5 Så tänker jag också. ;) 
Intressant fråga om KRAV-odling…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
JMW
2015-03-26 10:02
#7

Tack kattöga!

Jag är ju kund hos Vattenfall så nu har jag beställt frö. Loggade aldrig in igår så därför hittade jag inte erbjudandet.

VildaVittra
2015-03-26 12:22
#8

Ååhh, jag är kund hos vattenfall, måste hitta min räkning så jag får koden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
2015-03-26 12:42
#9

#7 Va så lite så! :)

#8 Ja, gör det. KRAV-temat var slut igår men dom andra fanns kvar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-04-14 17:15
#10

Har ni, som beställde frön via Vattenfalls erbjudande, fått några frön? Det har inte jag……. 😢

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VildaVittra
2015-04-14 17:20
#11

Nope! Trodde dom skulle komma på några dagar, men tji fick man.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
2015-04-14 19:24
#12

Jag har inte heller fått några frön. På torsdag blir det tre veckor sedan jag gjorde min beställning.

kattöga
2015-04-15 08:45
#13

(Skrev här igår, men det kom inte med tydligen….)

#11-#12 Näe va dåligt! Då var det som jag trodde; att det inte bara är jag som blev dragen vid näsan! Jag hade hoppats på att det bara blivit nån miss……. 

Skrev till dom igår och frågade var beställningen tagit vägen. Går jag in och läser på min "översikt" på deras hemsida, så står det att dom har skickat varan. Men icke sa nicke. Det är bara lurendrejeri. 
Få se om dom bemödar sig att skicka ett svar åtminstone. Gör dom inte det, eller kommer med ett dåligt svar, så lär ju inte jag bli nån framtida kund hos dom iaf…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
JMW
2015-04-15 09:31
#14

Nu står det skickad när jag går in och tittar. Så då räknar jag med att de kommer idag. Hur som helst är det riktigt dåligt, speciellt som de skrev i mejlet att de skickar så fort som möjligt. 

Jag tycker redan att det är dåligt och vet inte om jag blir någon framtida kund…

JMW
2015-04-20 09:21
#15

#13 Har du fått något svar än? 

Jag skrev till dem idag då jag fortfarande inte fått mina fröpåsar. Detta är ju urdåligt! Jag kommer INTE att beställa något från dem i framtiden. Det är då ett som är säkert.

kattöga
2015-04-20 09:39
#16

#15 Jag har skrivit två gånger men inte hört nåt. 
Kan bara hålla med: Urdåligt! 

Man säger att missar man en kund så missar man 10 st egentligen (eftersom en kund påverkar ca 10 st i sin omgivning)………

Skickade ett tredje som jag också skickade kopia av till Vattenfall….. 

Nu tror jag inte att det hjälper, men det kan väl va bra att Vattenfall får se klagomålen också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
2015-04-20 10:31
#17

#16 Smart att skicka till Vattenfall också!

Fortsättning följer….kanske….

kattöga
2015-04-20 11:43
#18

Skickade idag vanligt mail, inte via deras formulär som man ska fylla i, och fick genast svar! 

"Hej! Vet inte om den kommit bort på posten, vi skickar en ny påse till dig.

Vänliga hälsningar 

Lisa Mau Jaensson"

Så prova att maila till info@frokungen.se och lägg in ert ordernr också.

Få se om det dyker upp några frön denna gång…. kan ju bara hoppas. :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
2015-04-20 11:45
#19

Ha ha skojigt detta. Jag fick ungefär samma svar som du fick. Skickade frågan via deras formulär och fick svar inom en timme. 

"Hej!

Vet inte vad som skett, vi skickar en ny påse till dig.

Vänliga hälsningar
Lisa Mau Jaensson"

Få se nu då om det kommer några fröpåsar.

kattöga
2015-04-20 11:47
#20

😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
VildaVittra
2015-04-20 13:42
#21

Nu har jag också mejlat dom, men lite rakare om att jag vet att jag inte är ensam om att inte har fått påsen då denna tråd finns och att deras bortförklaringar inte är bra reklam. Vi får se vad dom svarar på det. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-04-20 18:04
#22

Nu har jag fått svar:

Hej ************,

 Eftersom det har varit gratis påsar så har dessa gått som brevsändning ekonomi.

 Vi har skickat ut över 7000 gratispåsar till dags datum

Gratispåsarna har längre leveranstid då dessa inte hamnar i vår vanliga orderhantering.

Vilket har lite längre leveranstid. Vår målsättning har varit att skicka beställningarna på gratispåsar inom 2 veckor.

Till detta kommer en normal leveranstid på ekonomi sändning på 1-3 arbetsdagar.

 Jag kan bara beklaga att det blivit leveransförseningar i vissa fall, posten har dessvärre förseningar

På vanliga brev och varubrev som ligger utanför vår kontroll.

 Finns att läsa om högst upp på postens hemsida.

Störningsmeddelande

2015-04-17

Försenade brev och varubrev

 Vi hoppas att din fröpåse hittar till din brevlåda senast under denna vecka.

Den har skickats från oss och är påväg.

 Vänliga hälsningar

Lisa Mau Jaensson

Varför ljög dom då i era svar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
2015-04-20 19:09
#23

Men va faa****

Skicka inom två veckor? Det är nog en vecka sedan min order markerades som skickad. Den borde alltså varit framme nu. Att sedan posten hade problem 17 april hör inte hit. Jag beställde 26 mars.

Bara en massa ursäkter. Jag kommer aldrig att beställa något från dem igen.

Sen undrar man ju hur många av de 7 000 som kommit fram. Hmm…

kattöga
2015-04-20 22:35
#24

Jajaja…. jag tror att det finns dom i "kedjan" som bara kryssar för att försändelsen är skickad…. oavsett den är det eller inte. Lite vänstra handen vet inte vad den högra gör…..

Och ja, svaret du fick, VildaVittra skiljer sej ju en hel del från det vi (jag och JMV) fått…… suckh…..

Jag har också skrivit, dom två senaste gångerna, att jag vet att det finns fler som beställt och inte fått (inte hur jag vet det), men det kommenterade ju inte vederbörande öht.

Lite intressant ska det bli att se om dom skickar nåt denna gång eller inte. Jag har inga större förhoppningar. 

Ja, det skulle va intressant att veta hur många av dom 7000 som beställt också har fått. Jag tror dock att dom som beställt mera från Frökungen, samtidigt som dom beställde Vattenfalls-erbjudandet, har fått sina leveranser, inom rimlig tid…. eller kan dom va lika arroganta mot dom som betalar också….? 

Ska komma ihåg att vittja brevlådan också…. (den ligger en bit bort härifrån).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
2015-04-24 18:29
#25

Nu undrar jag… kattöga, Vilda V och jag fick alla svar i måndags att nya påsar skulle skickas. Idag är det fredag och jag har inget fått. Har ni andra fått era påsar?

VildaVittra
2015-04-24 18:32
#26

Nope. Kommer mejla Vattenfall om detta, tycker inte de ska behöva betala för reklamen om de gör det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
2015-04-24 18:43
#27

Jag har inte varit vid brevlådan idag. Ska kolla i helgen. Men har svårt att tro att jag ska ha fått nåt heller. Man får ju räkna med att dom har så många som har beställt och att dom skickas med ekonomibrev….. ju….. 

Bra att du också mejlar till Vattenfall, VildaVittra. Ju fler som påvisar oseriösa företag desto bättre.
Jag skickade ju en kopia till VF där jag också tyckte till; att Frökungen inte verkar vara nån seriös samarbetspartner som dom borde jobba med. Har bara fått (det automatiska) bekräftelsemejlet från dom (men räknade inte med att få nåt annat heller).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
JMW
2015-04-24 21:08
#28

Bra där att mejla Vattenfall.

Ekonomibrev går på max 3 dagar….ofta snabbare.

JMW
2015-04-27 17:15
#29

Det var på tiden! Idag fick jag mina fröpåsar. Beställningen gjordes 26 mars…

VildaVittra
2015-04-27 18:47
#30

Fick dom idag jag med. Squashfröerna råkade bli satta på väg hem från brevlådan, har dålig odlingskaraktär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-04-27 19:47
#31

Grattis! 🎈Äntligen har ni era fröer!!🥳 Jösses vad ni fick jobba för dom. 🥵

#30 Hahaha, du är rolig du! 😂

kattöga
2015-04-28 16:21
#32

Ja, det är nästan värt att fira, fröna har, sent omsider, hittat hit också! 🎈Kalas! 
(Undrar hur många av dom som inte hör av sig och efterlyser sina frön, som får dom ändå…. )

#30 :) Då får du skörda på väg till eller från brevlådan när dom vuxit till sej lite.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: