Annons:
Etikettåterbruk-av-sopor
Läst 3093 ggr
Lon@
3/20/15, 2:04 AM

Hushållskompost

Hej!
Inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här frågan - eller om den mer hör hemma i trädgårdsforumet?
I vilket fall, vi har en nystartad varmkompost för (komposterbart) hushållsavfall.
Den vill dock inte riktigt komma igång, den känns väldigt fuktig och den luktar inte så gott när man öppnar locket.
Vad göra?
När vi hade en vid sommarstugan så varvade jag med bland annat alspån (fick det gratis på jobbet) och ibland lite tång vilket verkade funka bra men den här komposten hamnar det mest matrester i. Borde man inte varva med något, torv? Jord? Något annat?
Help!!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
VildaVittra
3/20/15, 2:12 AM
#1

Torv är inte så miljövänligt då vi bryter mer än vad som nybildas, jag skulle köpa typ spån eller flis och prova med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[krysopras]
3/21/15, 2:32 PM
#2

Man kan köpa 1 säck eldningspellets för 39 kr. 

Jag har det till mina kaniners kisslådor och komposterar det sen, det blir mycket fin jord. Men tänk på att det sväller mycket så lägg bara i några nävar då och då. 

Man kan även blanda i grillkol.

VildaVittra
3/21/15, 2:57 PM
#3

#2 Grillkol innehåller en hel del otrevligheter som tungmetaller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allt oviktigt
3/21/15, 7:46 PM
#4

Köp kompostströ och ha i

Lon@
3/21/15, 11:27 PM
#5

Tack för era svar 🙂!
Kom på att jag antagligen försöker gå över ån efter vatten; är inte hästskit bra att lägga i? Skall den i så fall vara brunnen eller går det bra med färsk? Och är det bäst med "renplockat" bajs eller är det bättre med sådant som är blandat med strö, i det här fallet främst halmpellets?
Är ju i stallet varje vecka, bara att ta för sig…🌺

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

VildaVittra
3/21/15, 11:32 PM
#6

Hästbajs går alldeles utmärkt att kompostera, även ströet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[krysopras]
3/22/15, 8:58 AM
#7

Hästbajs är bra. Om man kan få lite från en gödselstack (man ska ta lite från inuti stacken, inte det allra yttersta, så kan man få med kompostmaskar och maskägg som sen kan leva i ens kompost och hjälpa till. Kompostmaskar ser ut som små smala daggmaskar ungefär, så det är alltså INTE fluglarver (maggots) som många tror.

#3 grillkol innehåller tungmetaller för att träd innehåller tungmetaller. Det är ingenting som tillsätts till grillkol, utan något som finns för att träd tar upp tungmetaller ur marken. Det är samma sak med allt trä, vare sig man gör grillkol av det eller använder det som strö eller spån. Tungmetallerna är i själva trädet. Det kommer man inte undan.

Det finns massor att läsa om biokol i komposter/ odlingsjord men det är i viss mån kontroversiellt. Jag har gått en kurs på en ekologisk omställningsgård där vi lärde oss att tillverka kol för att lägga den i bl a komposten. Man kan googla på biokol om man är intresserad.

VildaVittra
3/22/15, 9:35 AM
#8

#7 Blir det inte mer koncentrerat när man bränner bort resten av träet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[krysopras]
3/23/15, 2:27 PM
#9

#8 Det finns ju tungmetaller i allt som har växt på vår jord. När trä bryts ned i en kompost väger det tillslut (givetvis) inte lika mycket som färskt trä. När trä förbränns till kol väger det inte heller lika mycket som färskt trä. Men man ska inte förväxla aska med träkol, aska får inte spridas eftersom det är lättupptagligt. Poängen med biokol är att det inte bryts ned på 50 000 år eller mer. Själva trästrukturen är kvar i kolbitarna och det är den som är viktig för växterna. Därför ska man inte använda briketter, de är malt kol som "klistrats" ihop, strukturen är alltså förstörd.

Biokol lär binda tungmetallerna i marken så att det blir svårare för växternas rötter att ta upp dem. 

Detta är en hel vetenskap. Jag har byggt en sk T-LUD som man kan tillverka kol i samtidigt som man lagar mat vilket är mycket mysigt på sommaren Men har man inte den möjligheten kan man köpa kol och krossa. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biokolhttp://www.vindelkol.se/text1_13.html

VildaVittra
3/23/15, 2:35 PM
#10

#9 Du missuppfattar.

Om man förbränner trä till kol, så förgasas en hel del i träbiten. Så vad som är kvar är då kol och det som inte förgasas som exempelvis tungmetaller. Vi säger att det i en träbit finns 2000 atomer av diverse slag och 200 av dom är tungmetaller, efter förbränning så återstår 500 atomer totalt i biten, varav de 200 tungmetallerna fortfarande finns kvar. Deras koncentration har alltså ökat. Det är det jag menar på. 

Dessutom så undrar jag hur mycket kol man kan ha på en plats, de gamla kolargroparna är ju fortfarande "öken" och man slutade för bra länge sedan att elda i dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: