Annons:
Etikettråd-och-hjälp
Läst 7066 ggr
Gasoline
2014-10-07 10:00

Kryddburkar

Någon som har några återbruks tips för kryddburkar förutom att fylla på dom, alternativt hur man kan göra om dom så att dom ser lite roligare ut. Hur ser era kryddburkar ut, har ni någon smart / snygg förvaring?

Annons:
anki1
2014-10-07 12:52
#1

Jag har funderingar på att "klä" dom i rea. jag tänkte kavla ut lera som härdar utan ugn och linda på ett varv runt kryddburken men lämna skruvningen för locket. Rista in en etikett med kryddans namn om fylla i med färg. eller bara måla kryddans namn på burken. Jag tänkte använda de större burkarna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Gasoline
2014-10-07 19:43
#2

Ah, vilken smart idé! :-)

VildaVittra
2014-10-09 15:56
#3

Gamla kryddburkar i ett sånt där snurrbart kryddställ är suveränt för små hobbyprylar som exempelvis pärlor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-03-17 16:33
#4

Hittade du på något för dina kryddburkar Gasoline? Jag har mina kryddor i två hyllor i ett köksskåp. Hopplöst för det innebär att jag alltid måste klättra för att hitta och de kryddor jag ska ha står alltid längst bak. Jag trodde jag skulle kunna använda såna ilägg i lådor som ikea har men mina lådor är inte standardmått. Såklart… 😭

JMW
2015-03-17 23:00
#5

Jag har mina kryddor i översta lådan som faktiskt är precis bredvid spisen. Behövs inga iläggslådor, funkar bra ändå. Nära och bra och man ser alla burkar på en gång.

[JeanetteK]
2015-03-18 07:09
#6

#5 men då ska jag nog testa det. Vet inte varför jag fastnat i att jag måste ha en sån iläggsgrej…

Annons:
Aristarcos
2015-03-18 07:45
#7

Jag har en gummimatta i lådan under burkarna, så de inte far omkring så mycket bara :)

[JeanetteK]
2015-03-18 11:45
#8

#7 Smart! 👍

JMW
2015-03-18 12:10
#9

Min låda är såpass fylld så de åker inte omkring alls. 🤪

[JeanetteK]
2015-03-18 12:21
#10

#9 Hehe, så kan det nog bli i min också. Ska testa senare idag.

Gasoline
2015-03-18 16:51
#11

Nej, har inte hunnit eller orkat klura på det än. JeanetteK, har sett att en del lägger kryddburkarna i äggkartongsark, kanske vore någt om du vill ha dom liggandes i/på något.

[JeanetteK]
2015-03-18 16:52
#12

#11 Det kan ju vara något! Tack för tips !

Gasoline
2015-03-18 16:55
#13

Det var så lite så :-)

Annons:
kattöga
2015-03-23 11:42
#14

Jag har alldeles för mycket kryddor hemma, jämt. Rensade för ett tag sen hur mycket som helst men har nu igen ett helt (djupt)  köksskåp fyllt med kryddor. Det är ett evigt letande, ja. Hade jag haft utrymme utmed väggarna skulle jag göra nån slags hylla för dom, så att man direkt ser var kryddan finns (lite som i butikerna, i bokstavsordning). 

Har kryddor i påsar och andra plastförpackningar ocksåå som jag inte hittat nån smart förvaring till…. Burkar finns att köpa men gillar inte etiketter som kan va svåra att få bort, fult är det dessutom…… 
Gillar att prova nya kryddor och kryddblandningar som jag ser och köper hem för att prova. Gå in i en kryddbutik är "farligt"…. eller sniffa runt på ört- och kryddbutiker på nätet….. Jag får också kryddor av andra. Så det blir en hel del kryddor till slut…. 

Kryddburkar i kökslådor låter ju bra också, men då skulle jag va tvungen att flytta alla bestick och annat som jag har i kökslådorna, till skåpet istället….. 😮😉

Låter fint med egendekorerade kryddburkar också!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

nickiee
2015-03-23 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

så här ser min kryddplats ut vid sidan om spisen och detta är inte allt i skåpet ovanför är det 2 hyllor + i mitt skafferi finns det mer kryddor .

den trähyllan som är i flera våningar har min låtsaspappa gjort han visste att jag alltid leta i skåpet efter det jag skulle ha ,så när jag va bortrest några dagar så skulle han vattna mina blommor så passade han på att ta en burk var av dom 3 olika storlekar på burkar sen mätte han läng å höjd på lilla bänken där sen gick han in till sej å gjorde denna .och när jag kom hem så stod den på plats med mina kryddburkar i men alla fick inte plats men dom flesta .jag blev så glad så jag sprang in till han å gav han en jätte kram + jag gjorde en god middag på kvällen som ett stort tack .jag älskar denna hylla den är inte vacker men är ett riktigt hantverk han va sjuk när han gjorde denna men jag kommer aldrig å kasta denna  för det är ett stort minne från han ,tyvärr så finns han inte kvar i livet ,men han vet hur mycket jag gillar denna hylla..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

kattöga
2015-03-23 12:45
#16

#15 Jo det var ju ett jättefint kryddställ din pappa har gjort! Förutom den praktiska användningen har den ju affektionsvärde också! Och lätt att hitta kryddorna i. Funderar på om jag kan utnyttja en liten väggyta jag har under köksskåpen på andra sidan i det pyttelilla köket till nån liknande lösning.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

nickiee
2015-03-23 12:48
#17

16.. mm är det  den sparade mycket plats tillandra saker där ..

gör det du får plats till annat då ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

kattöga
2015-03-23 12:50
#18

Eller nåt sånt här, fast då skulle jag behöva mycket mer väggutrymme……

Snygg och kul idé för färska örter!

Men den här idén blev jag helt såld på!! Snyggt kan det bli! Ser "frestande" ut för en kryddtokig som jag. Går säkert att använda på in- eller utsidan av skåpluckor också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

nickiee
2015-03-23 12:57
#19

18…så här tycker jag om dessa

nr 1…för stort utrymme i mellan

nr 2…bra ide ..

nr3 …gillar det där man hänger påsar på

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

kattöga
2015-03-23 13:05
#20

Ja, jag gillar också "gardinstången" för påsar. Samtidigt så är jag inte så förtjust i påsar och andra enklare plastförpackningar. Men så här verkar det i alla fall fungera bra!

Men dom runda magnetiska burkarna….. Ja, tack!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
anki1
2015-03-23 13:17
#21

jag har också mycket kryddor. De står i skåpet vid spisen. Det är trångt. Och man måste leta efter kryddorna men följd att man med en "stor" hand drar runt alltihop. Den enda sorteringen är efter stora eller små burkar. Planen är att byta alla små kryddburka till stora. men det är ingen överskådlighet i skåpet. bland kryddorna. Skåpet används också till förvaring av mediciner av olika slag både receptfria och reseptbelagda. då 2 personer i hushållet måsta tyvärr äta sånt.  bland mina har jag en låda som ligger på sidan och alla mina mediciner finns samlade där. (jag har en sk dosett också)  jag skulle vilja ha en sort förvaring som är avlånga lådor som kan dras ut och där kryddorna står lättåtkomliga och överskådligt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

nickiee
2015-03-23 13:27
#22

tur man tycker olika

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

kattöga
2015-04-16 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har många gånger funderat på hur jag kan märka burkar som jag har till kryddor utan att använda etikett, som ju blir förstörd vid disk och ofta lämnar lim efter sig som kan va knepigt att få bort.

Jag fattar inte att jag inte kommit på detta tidigare: Jag tog helt enkelt och printade ut en egen "etikett" i datorn (på "fotopapper") som jag tejpade (med bred packtejp, genomskinlig) på både fram- och baksidan och ihop till ett "rör". "Etiketten" är lätt att ta av när jag ska diska burken och sätta dit igen när jag fyllt på en burk.
(Inget avancerat men praktiskt för mig som har så mycket påsar o d med "påfyllningskryddor". Dessutom kan jag lätt printa ut nya när dom slits ut, eftersom jag har dom kvar i datorn.)

Nu ska jag märka alla burkar, både såna här som finns i kryddhyllan i butikerna och andra burkar jag köpt för att ha till kryddor.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[JeanetteK]
2015-04-16 15:48
#24

#23 Men så tjusigt! Haha, ja varför har man inte tänkt på det! 🤔Jättesnyggt!

kattöga
2015-04-16 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 Tack! 🙂

Ja, jag tycker det var lite kul. Nu kan jag få enhetliga etiketter på alla burkar, oavsett storlek och form. Har gjort dom första 6 st idag. :) (Har mängder kvar att göra dock, men det är bara kul.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

nickiee
2015-04-16 21:34
#26

23…fint

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Tant Grön
2015-04-17 23:29
#27

#23 Så smart.

Annons:
kattöga
2015-04-18 08:19
#28

#26-#27 Tack! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

PysselQvinnan
2016-07-16 22:05
#29

Jag använder mina kryddburkar till pussel: Har ni inte tänkt på att själva burken ser ut som en människokropp? jag gör tomtar och påskkärringar av mina. Även Halloween häxor.

[Rhonda]
2016-07-17 07:22
#30

#29 Får vi se bilder på dem? På ett nytt inlägg kanske.

Upp till toppen
Annons: