Annons:
Etikettåterbruk-av-sopor
Läst 12807 ggr
Luju
2012-05-29 00:41

Äggskal

Vi äter rätt mycket ägg här hemma. Blev dock lite sugen på att göra något med äggskalen..

Vad är ditt bästa tips på vad jag kan göra med alla äggskal som blir över?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
dolfen
2012-06-24 22:11
#1

Jag läste i en växtbok (har även hört) att citrusväxter ska gilla lite krossade äggskal i jorden.

Man kan väl göra äggskalsljus?

plutopellis
2012-06-24 22:22
#2

Om du har akvarium kan man ha äppelsnäckor och de har stort behov av ständig tillfärsel av kalk = krossat äggskal Glad (man ska dock ta bort hinnan innan man krossar dem och de ska kokas för att få bort bakterier)

Julina
2012-06-25 00:06
#3

Kom just på en ide med äggskalen, jag har inte provat själv men det borde gå tycker jag.

Krossa skalen, bred ut dem på bakplåtspapper, sätt lim på en vitmålad fotoram,

tryck den med lätt hand mot äggskalen. tryck fast skalen lite extra. Låt limmet torka.

Spraylacka(utomhus)

Luju
2012-06-25 00:07
#4

Smart ide Julina, det måste vi testa! Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Emo
2012-06-25 06:55
#5

Krossa dem och lägg dem i komposten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

plutopellis
2012-06-25 07:22
#6

Vill bara påpeka att ska de användas som dekoration måste hinnan tas bort annars möglar denna :)

Annons:
ks.gerbil
2012-06-25 11:22
#7

höns behöver väl kalk? hehe…

Gerbil-hemsidan hittar du R

dragonstar
2012-06-27 13:52
#8

När jag var liten gjöt vi ljus i äggskal, do mvart jättesöta till påsken.

Själv krossar jag äggskal till fin pulver och har i akvarumet för att mina räkor och äppelsnäckor ska få kalk.

Har du egna höns ska du spara äggskalen och krossa så hönsen får nytt kalk till nya äggskal. ( Om hönsen lägger ägg utan tillräkligt med kalk kan ägget spricka påvägen ut och skada hönan allvarligt, samma gäller för alla fåglar som lägger ägg speciellt viktigt att tännka på nrä du har burfåglar som lägger ägg)

Mins att vi på fritis pålade på papper med vattenfärger pch srödde på äggskal som vi sen skakade av när det torkat. Det gav ett roligt mönster.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Luju
2012-06-30 14:10
#9

Så mysigt det lät att göra ljus i äggskal, dradonstar. Det vill jag prova!

Bra att du påminde om att man måste ta bort hinnan, plutopellis Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

plutopellis
2012-06-30 14:11
#10

Besserwisser Skäms hehe Tungan ute

dragonstar
2012-06-30 17:24
#11

Ja, jag mins att vi hadde vit stearin och hälde i och när det stelande vart de ju så att man måste fylla på mer och då fylde vi på med Gul stearin så att det såg ut som äggula = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Jonaflax
2012-06-30 17:31
#12

Man kan ha äggskal som miniblomkrukor att så i. Såg också coola lampor av hoplimmade äggskal på en blogg (kanske var det "upcycleus us").

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[NeferNefer]
2012-06-30 21:32
#13

Jag läste att mördarsniglar inte gillar att krypa över äggskal, så numera får mina äggskal torka lite, sen krossar jag dem litegrann och strör ut i trädgården. Inte vet jag riktigt än om det funkar, men jag tror inte heller det skadar.

Annons:
dolfen
2012-06-30 21:38
#14

Om hur man blir av med mördarsniglar. Läs denna tråd (#86).

[NeferNefer]
2012-06-30 21:42
#15

Tack, dolfen!! Skrattande

dolfen
2012-06-30 21:44
#16

#15 - AlwaysAlways till er tjänst (ibland) Flört Skrattande

storost
2012-07-01 15:19
#17

När du har en halv äggskal kan du odla lite krasse i. Det ser snyggt ut och är annorlunda, t.ex. ett gebort present.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Luju
2012-07-26 14:00
#18

Vilka jätte roliga ideer ni har! Väldigt tacksam för alla svaren. Blev särskillt sugen på att måna med äggskal.

Om någon här har testat, lägga gärna ut en bild.

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Jonaflax
2012-07-26 21:15
#19

Jag använder emellanåt äggskal som engångsmatskålar till hamstrarna när de ska få kladdig mat. Bara att kasta sen utan diskning. Kanske tar de nån tugga också.
De brukar få dagsfärskt äggskal, eftersom jag äter ägg nästan varje dag. är det äggröra jag gjort så får de en klick också.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Bjornen
2013-01-05 10:19
#20

Komposten och höns behöver äggskal. Kan också användas direkt utan kompostering, men ge inte surjordsväxterna äggskal.

Annons:
Siskas
2013-01-06 10:02
#21

Jag gjuter betong i äggskalen. Jag gör hål i botten på ägget och låter innehållet rinna ut, sköjer ur skalen och sen häller jag betong i. Blir jättefina betongägg!

Skal från kokta ägg har jag däremot inget tips om…

[TrevorS]
2013-01-06 10:59
#22

Såg att det var skrivet om komposten om äggskal och gödning. Vill då ge ett till tips, att låta äggskalet torka helt, krossa sönder i mortel och blanda ut med lite bovetemjöl, då får man en "aktiv gödsling" som är super för buskar och även träd ute som inneväxter. I krukor bör man ta upp 2 cm av jorden och strösla på max 1 msk och sedan över med jorden igen. Detta är eftersom den bryts ned blir det som ett vitt pulver ovanför, det är inget farligt men ser inte så trevligt ut. Samma gäller kaffesump, fast den kan man bara slänga på, man kan även blanda ut 1 kkp gammalt kaffe som man inte drack upp med 1,5-2 liter vatten och vattna blommorna med. Dock bör man inte göra detta mer än någon gång i veckan.

Bjornen
2013-01-06 11:43
#23

Om du ska blanda äggskalen ska det vara något annat bovetemjöl, då är det mycket bättre med ärtmjöl som innehåller mera kväve som hjälper med nedbrytningen. Varför inte blanda med kaffesumpen så höjs pH-värde på kaffesumpen. Bovete har någorlunda högt pH-värde men svagt kväveinnehåll.

Kaffe och kaffesump är bra gödsel och genom sitt innehåll av garvsyror även lämpligt till kalkskyende växter. Kaffesump bör inte användas i så stora mängder till enskilda växter. Dock fungerar det bättre efter kompostering, då garvsyror blivit neutraliserad.

[TrevorS]
2013-01-06 12:15
#24

#23. Vill också tillägga att jag syftade på vattningenmed max en gång i veckan. gödslingen bör inte göras allt så ofta.

För mig har det fungerar utmärkt med att blanda ned bovetemjöl, som du säger ärtmjöl är säkerligen bättre att ha i. Dock bör det inte vara endast!! Mina växter mår super och växt till sig oehört efter jag började med aktiv gödsling, lite annorlunda. Flört

Bjornen
2013-01-06 23:06
#25

Det är nog inte kombinationen som gett gödseleffekten, utan dem var för sig. Det kanske viktigaste är att du började pyssla om dem mera.

vallhund
2013-01-14 04:40
#26

Mal o ge som kalktillskott åt hund o katt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kimji
2013-04-28 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

På tal om äggskal till odling…

Annons:
heland
2013-05-02 15:20
#28

Jag fyllde en kanna med vatten och la mängder av krossade äggskal i. Vattnade kalkälskande växter med det. Äggskalen ligger kvar i kannan så det är bara att fylla på med nytt vatten och låta stå någon dag till.

Cazzos
2013-05-18 19:35
#29

Du kan krossa äggskalen och pensla ett tunt lager lim på en ljushållare i glas, och sedan sprinkla på äggskalen där du penslat limmet. Om du inte vill ha det själv så skulle du kunna ge bort/sälja 🙂Krackeleringseffekt! ^^


Gasoline
2013-08-12 22:10
#30

Oj, vad mycket man kan göra med äggskal egentligen :-o Nu blir jag sugen på att odla något i ett äggskal, jättegulligt!

LCHFtravaren
2015-03-04 21:23
#31

Jag vet att detta verkar vara en förlegad tråg men tipset om odling var ju perfekt. Ska absolut ta det till mig och testa så tack för tipset (trots att det var ett tag sen.)

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Upp till toppen
Annons: