Annons:
Etikettråd-och-hjälp
Läst 2243 ggr
SaraC
2012-08-12 21:24

Kakelugnsplattor, vad gör jag med dem?

Har en jättefin gammal kakelugn som tyvärr är trasig. Den har rasat sönder en gång i tiden och det går därför tyvärr inte att sätta ihop den igen. Men det går ju att plocka hela bitar ur högen och eftersom de är så vackra tycker jag att det är trist att bara slänga dem. Men vad kan jag göra med dem?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Niklas
2012-08-15 13:31
#1

Hur mycket är det? Vad är det för färg på dem? Har de något mönster? Finns det någon bild?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

dragonstar
2012-08-15 13:44
#2

Beror ju på men om delarna är okej kan man återanvända dem till en ny kakelugngn.

Trädgårskruka, fågelbad, köksö, gejkskåp. Vaker detalj i rummsinredning.. Beror på utsendet =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SaraC
2012-08-15 19:33
#3

#1 Det är från en hel ugn, men vet inte riktigt hur mycket som går att använda. Vitt och med mönster på vissa plattor. Har ingen bild, men kan fixa det Glad

#2 Nja, tror inte det eftersom den är rasad så det är nog mycket som är trasigt. Tack för tipsen!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Niklas
2012-08-15 21:05
#4

Är den rund eller kantig?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[deen]
2012-08-15 21:51
#5

Tja, olika typer av mosaik är ju roligt att göra! Särskilt när man får smasha till bitarna själv! Skrattande Annars tänker jag nog underlägg till olika saker, blomkrukor, glas, grytor mm (med hela plattor precis som de är). Borde väl tåla värme om de suttit på en kakelugn? Åh, förresten! Mitt favoritförslag är nog att göra ett kaklat bord, om du har ett bord att avvara, och tillräckligt många hela plattor.

Amandla
2012-08-16 13:18
#6

Jag tänkte på en utegrill i trädgården, om du nu har en trädgård vill säga. Först mura upp den med lecablock eller nåt, och sen sätta kakelugnsbitarna för att få en fin utsida Glad Det funkar även att använda bitarna som mosaik förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
SaraC
2012-08-18 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4 De är kantiga i olika form och storlek.

#5 och #6 Tack för tipsen!

Tog några bilder idag, tyvärr inga bättre då jag inte kunde gå närmre eller plocka fram dem på grund av ett gäng ilskna getingar Tungan ute

Som ni ser ligger allting i en enda hög nu tillsammans med tegelstenar så vet inte exakt hur mycket kakel som finns.

Här ser man två sorters plattor i alla fall, en mönstrad och en slät, tyvärr suddig bild.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2012-08-18 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En till bild fast från andra hållet

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2012-08-18 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och så finns det några plattor som ser ut så här också

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

dragonstar
2012-08-19 01:15
#10

Jag skulle samla upp alla plattor och se vad som blir kvar som är hlet =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dolfen
2012-08-19 18:43
#11

Kanske göra en "kakel-tavla"!?

Ett sorts minne efter en kakelugn, fast som tar mycket mindre plats.

Upp till toppen
Annons: