Annons:
Etikettåterbruk-av-sopor
Läst 3256 ggr
[deen]
8/7/12, 2:48 PM

aktiveringsleksak!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Passar två katter ett par veckor, och kände att det var dags att hitta på nåt roligt åt dem! Tog en liten kartong/förpackning som det var hål i, tejpade igen alla öppningar utom de minsta hålen, sen fyllde jag på med torrfoder. Så enkelt, men skoj tyckte kissarna!

Annons:
Svartkatt
8/7/12, 11:51 PM
#1

Det ska jag testa! Jag har annars bara kört med tomma toarullar som man viker ihop i var ände med lite godis i. :)

[deen]
8/8/12, 8:39 AM
#2

#1 Också smart! Tror det funkar med allt som luktar godis och skramlar när de tassar på det! Skrattande

Svartkatt
8/8/12, 11:08 AM
#3

Ja, precis! Men jag tänkte på om en sån liten kartong kanske håller längre, toarullarna här är i stortsett uppbrutna och tuggade efter 10 min :)

[deen]
8/8/12, 11:28 AM
#4

#3 Hm, kanske det ja. Om de fattar att godiset ramlar ut genom hålen, annars blir det väl bit- och rivmetoden hur som, haha!

Nu är det andra dan jag testar kartongen, killen är ingen brainiac direkt, så han tröttnar fort…fast tjejen kan putta i timmar (nja, överdriver, men nästan…). Hon hajar att det kommer nåt gott från lådan, men har inte riktigt kommit på en bra metod än. Ser för kul ut, vet inte om den här leksaken var roligast för mig eller dem! Skrattande

Svartkatt
8/8/12, 11:47 AM
#5

Hahah, det är så roligt att titta på dom när dom bökar omkring. Min kisse här hemma äter först upp halva toaruller, och sen så välter han ut allt godis. Gör hål i rullen så att det ska trilla ut när han rullar den, men han verkar ha tröttnat på den metoden :P

Men man kanske kan göra en sån aktiveringsleksak av en tom liten plastburk med lock?! Som man klipper små hål i, jag tycker ju att plast borde han inte käka upp på samma sätt som papper? :)

[deen]
8/8/12, 1:40 PM
#6

#5 Sant! Ta en stadig burk bara så håller det nog, kanske ska testa det med! Glad

Annons:
Svartkatt
8/8/12, 2:12 PM
#7

Ja, det borde ju hålla tycker jag. Ska testa att göra en senare idag :)

Amandla
8/8/12, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Åt min första lille pudel tog jag en toarulle och tryckte in en korvskiva, sen hängde jag upp den i ett snöre i en dörrkarm, så att den hängde några dm ovanför golvet. Skitkul tyckte han och som han jobbade! Skrattande

Med de hundar jag har nu törs jag inte, tiken är för vild och skulle garanterat trassla in sig på nolltid och hanen är för hungrig av sig, han skulle säkert sluka hela toarullen Foten i munnen Men kanske skulle det passa nån av era katter? Under övervakning givetvis!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[deen]
8/8/12, 3:10 PM
#9

Vad roligt, såklart det funkar för hundar också, det tänkte jag inte på! Om de inte blir för ivriga då vill säga…Skrattande Gillade idén att hänga upp dem, ska testa det.

Amandla
8/8/12, 3:11 PM
#10

Man kan ju hänga rullen högre upp om hunden/katten gillar det! till slut kan man lägga upp rullen högt (ex på ett skåp eller hylla) och bara låta lite snöre hänga ner så hunden/katten får jobba ännu mer för att få ner godiset.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Svartkatt
8/8/12, 5:41 PM
#11

Åh, det var ju inte så dumt det heller! Det ska jag prova :)

ks.gerbil
8/12/12, 8:10 PM
#12

synd att det inte går att göra någon aktiverings leksak åt gerbilerna xD men kanske åt hästen? haha om ni har ideer får ni gärna säga till :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

plutopellis
8/12/12, 9:30 PM
#13

#12, klart det går med gerbilerna! Bara gömma sånt de gillar lite här och där i buren/rummet eller lägga godsak i burk, låda mm. Finns ju sånna aktiveringsbollar att köpa där man kan peta ner godsak så måste de tippa den för att den ska ramla ut. Tror den är för katter egentligen men jag hade till kaninen, tyckte den var liten så borde gå till gerbil… Och hänga upp toarulle i buren med en godsak i borde ju gå Flört

Annons:
ks.gerbil
8/13/12, 9:16 AM
#14

Tyvärr skulle rullen va uppgnagd på fem sekunder likaså aktiveringsbollen :P sprida ut godsaker i buren göra jag nästan varje dag :P det va det jag menade, allt i papper och kartong blir uppgnagd snabbt :P Men något lite kul har jag gjort kan ta kort och visa

Gerbil-hemsidan hittar du R

[deen]
8/13/12, 12:45 PM
#15

Kul! Lägg gärna upp bilder om ni har gjort nåt liknande till andra djur, som i #8 Tycker det är roligt att se vad man kan göra! Glad

[deen]
8/13/12, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Funkade bra att hänga upp dem också förresten!

….men att ladda upp bilden gjorde inte det tydligen! Skrattande

Upp till toppen
Annons: