Kläder man mår dåligt av?
Jag har upptäckt att jag mår dåligt om jag har på mig vissa kläder, det började med attt jag hadde svårt för att man massproducerar kläder i dåligt material och jag har börjat undvikaatt köpa massor med kläder och nu har jag börjat sy egna kläder efter medeltidsmönster då jag upptäckt att jag trivs mycket bättre i de kläder som är av ull li och andra naturmaterial.
Känner ni igen er? Eller har ni kanske några helt annurlunda åsiket?
Jo..jag klarar inte av dessa nya material som är som gummi..
för mycket resår i tyger, speciellt tröjorna ,sitter som korvskinn, skapar fukt, även om storleken är som den ska..avskyr det..man ska väl inte behöva köpa 2 storlekar större bara för det. Uruselt..finns snart inga bra bomulls toppar att få tag på..
Får nog börja sy mina kläder igen jag med…låter fantastiskt med medeltida kläder..luftigt och bra..kroppen behöver andas..för med den miljön vi har idag..

Kvaliten är inte så bra på kläder nu för tiden tyvärr, dock har jag kommit på en bra sak när jag tvättar att tvätta i grönsåpa, då håller kläderna och färgen sig betydligt längre. Har en riktigt kolsvart tröja som jag haft i 10 år och den ser fortfarande nästan ny ut. Det är ett bra tips att slippa tvättmedel och använda grönsåpa, ekonomisk är det också och drygare!
Trevor, hur använder du såpan? Dosering o så? Flytande eller fast såpa? Går det ens att få tag i fast såpa nu, var länge sen jag såg det… Häller du det i sån där tvättboll, eller i doseringsfacket i maskinen?
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Grönsåpa nästan till allt. Jag häller i doseingsfacket i tvättmaskinet istället för flytande tvättmedel eller vanligt tvättmedel.
Tvätta kläder med grönsåpa:
2-3 msk grönsåpa till 5 kg tvättmaskin
Sängkläder kan man tvätta i 30 grader med grönsåpa
Tröjor 30 grader
Gardiner i 30 grader
Jeans 30 grader
Underkläder samt strumpor bör tvättas i 40 grader
Handukar 40 grader
OM man har programmet fintvätt, kan stickat och ylle tvättas med 1 msk grönsåpa
Har du vita kläder rekommenderas gulsåpa eller gulsåpa med citron.
Strumpor måste tvättas i 60 för att fotsvamp-sporerna ska dö, oavsett tvättmedel.Trosor får hänga med på samma.
Sängkläder vill jag nog tvätta i 60 oxo för att alla förkylningsvirus o sånt skit ska dö. Samma med handdukar.
Ylle o såpa, då skulle jag nog inte ens våga mig på fintvätt-programmet, det blir tovat även då! Handtvättsprogram kanske, men inte nån form av centrifugering!
Ebmfh
Trollcaféet
#6. Du får gärna tvätta dem i högre temperatur, de gjorde i Göteborg en studie med just grönsåpa och så bakterier och liknande dog även i låg temperatur när man använde grönsåpa vilket det inte gjorde med vanligt tvättmedel.
När det kommer till fotsvampen tar jag inga risker! Det är inte bakterier utan sporer.
Varför inte tvätta vita kläder med grönsåpa? Missfärgar den? Vita kläder ska aldrig tvättas med blekmedel, då de oftast är färgade vita. Bättre att tvätta dem med medel för färgade kläder då. Gäller framförallt underkläder.
Ebmfh
Trollcaféet
#8. Grönsåpan missfärgar inte, tvättar själv med grönsåpa vita kläder, men rekommenderas gulsåpa med citron för att det håller sig "fräshare vitt".

Om jag köper något nytt, tvättar jag alltid det först innan jag tar på mig det. Glömde det en gång med en T-shirt, det gör jag inte om igen! Vilken klåda jag fick! Använder alltid samma tvättmedel, en del byter ju hela tiden.
Vet massor med folk som tar på sig nya kläder utan att tvätta dem först, jag vet inte om de reagerar på "tillsattserna" i kläderna eller inte. Har frågat någon, men hon hade aldrig reagerat med utslag eller så.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#10. Tror man blir lite härdad med tiden, jag tvättar alltid innan jag använder första gången, brukar också få massor av utslag som varar länge innan det försvinner.

Jag är en av dem som inte får utslag av nya kläder, men det är nog som ni tidigare skrivit att det är väldigt beroende från person till person. Kan känna att vi kommit lite off topic från det dragonstar började med att skriva, så leder nu kommentarerna tillbaka till ursprungsämnet. Däremot skulle det vara väldigt spännande om ni ville fortsätta såp-relaterade ämnen till en ny tråd så fler få ta del av era erfarenheter.
dragonstar, jag tycker också om att sy mina egna kläder, fast jag är lite "allätare" när det kommer till kläder. Jag tycker till exempel att det är roligare att sy "konstiga och speciella" kläder än att sy vardagsplagg. Så oftast används inte de kläder som jag sytt så mycket förrutom på särskilda tillställningar. hehe.

Jag Har svårt att sy då jag är inte gillar förabetet med att mäta och provsy.har inte tålamodet. Men har med stöd av min mamma lyckats sy ihopp lite kläder efter medeltidsmönster. Gillar de gammla tidiga medeltida kläderna 1100-1500 tal
Men så syr jag annat ochså, har sytt om en del kläder innan och sytt in.
Visa gäran bilder på vad ni sytt.
Ett par byxor inte helt färdiga dock.