Burskåp till kanin eller annat djur
Om man har kaniner eller andra smådjur (marsvin, råttor, chinchilla, guldhamstrar) inomhus och vill ha en snygg och stor bur så kan man bygga om ett skåp till bur. Finaste idén jag har är att hitta ett klädskåp på blocket.
Detta är en äldre modell av Ikeas Leksvik. Mått på den är bredd 148 cm, djup 54 cm och höjd 185 cm. Perfekt till 3 stora fack , eller flervåningshus. Finns även en mindre modell som är drygt en meter bred bara.
Min tanke är att såga ur "speglarna" på dörrarna och näta dem (från insidan, så det blir snyggt utifrån). I
delen med hyllor kan man ha hela dörren kvar, så blir det en stängd bodel.
Måste förstås göra hål i mellanväggen (om man inte behåller ena delen som förvaring, och nöjer sig med mindre fack).
Inuti som burbotten kan man ha plastbackar "komplement", om man gör fästanordningar i trä eller så. Annars går det nog fint att bygga hyllor av formplyfa eller nåt.
Vill man ha den stående som rumsavdelare kan man ju istället ta bort baksidan och näta där, om man kommer åt att öppna dörrarna.
På så vis ser det fortfarande ut som ett klädskåp från ena sidan.
Går ju föralldel att göra nya dörrar på baksidan, men då blev det genast lite pilligare att snickra.
För den som inte gillar furulooken är det bara att måla om

Viktigt när man bygger om trämöbler till djurburar är att lacka, lacka, lacka, lacka med ofarligt lack. Annars har man en helt oanvändbar bur som bara står och stinker inom kort och har kastat en massa pengar i sjön.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#1 - Ja, det har du en poäng med. Fast jag använder plastbottnar i de burar jag har.
Har inte byggt garderobsburen, men några mindre tjusiga som står i uthus.
Ikeas plstlådor (har Komplement i en bur, och Dilling i den andra) är kanon, för det blir lättstädat, och man kan ta ut lådorna och skura dem vid behov.
Det jobb som krävs för att passa in plastlådor i konstruktionen är nog mindre än vad som krävs för att få till ett tätt golv om man gör hyllor.
Skvätter de längs väggarna så behövs nog lite extra lack även på väggarna.
Granngården har nåt som heter Ladugårdslack som är just för bruk i djurstallar.

Om du använder det till kaniner eller marsvin så håller den sig nog. Men råttor, möss och andra djur som inte alltid håller sig på golvet behöver man lacka åt.
För den delen, är det inte bättre att lägga skåpet ner om man bygger om det till kanin/marsvins-bur?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Vi har byggt en marsvinsbur på liknande sätt. Iden kom från en liggande bokhylla men eftersom att pappa hade material gjorde han själva "lådan" själv. Sen klädde han hela innedelen av buren med överbliven plastmatta och fogade i skarvarna, så var buren fukttät. Sen tog han bort bortsskivan på ett gammalt bord och skruva fast burlådan på benen, så att hela buren lyftes upp från marken. Perfekt att förvara saker under :)
Jag vet att den där bokhylleiden är väldigt populär bland marsvinsägare, att man helt enkelt lägger hyllan ner och gör om till en bur. Billigt och jättebra! :)

#3 Jag har ju bara haft kaniner, så jag vet mest bara hur de smutsar ner.
Stående bur har ju fördelen att ta liten golvyta, kan ha tre burar på höjden, och det blir rätt snyggt. Till marsvin tror jag man kan få in ytterligare nån våning, då de inte behöver 50 cm på höjden (har jag för mig).
Liggande garderob går förstås också bra, om man har plats. Går ju att dela av till iallafall två helt ok burar.
#4 Låter också som en bra ide.
Till marsvin har jag läst att man också brukar ha bara vaxduk i botten på buren. Då kan man enkelt göra bur även av ett gammalt soffbord t ex. Vända uppochner, vaxduken som golvbeklädnad, nät eller träkant runt det hela i lagom höjd (fästa utanpåliggande på bordsbenen).
Ev sågar man av benen lite, och man kan också skruva fast hjul under (i bordsskivan) för att lätt kunna flytta buren.
Bra variant om man inte har en bokhylla som passar.

Men hur mycket golvyta får kaninerna om man har den ståendes? Dom är ju trots allt rätt stora djur.
//Lamina