Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 9263 ggr
[deen]
2012-06-25 20:53

Virka med "plarn"!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill tipsa om att virka med gamla plastpåsar. Klipp remsor av dem och sätt ihop till garn, plastgarn=plarn. Med fasta maskor, en grov virknål och lite fantasi kan man tillverka allt möjligt av det! Jag har gjort en korg till plaståtervinningen hemma, så det räknas nästan som dubbelt Återbruk va? Flört Är det nån annan som provat detta?

Härlig sida måste jag bara säga också!

Annons:
Love-
2012-06-25 21:37
#1

smart

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

[deen]
2012-06-26 14:21
#2

Tack!

Luju
2012-06-27 06:45
#3

Använder du nå speciella påsar när du virkar? Tänker att det borde vara lättare att virka med en Coop-påse än med en H&M-påse till exempel då dessa känns lite hårdare i materialet. Eller?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

majlar
2012-06-27 07:23
#4

Hänger på den här tråden och tipsar om att man kan även virka av gamla kasett- och videoband, jag har inte gjort det själv men fick det tipset av en väninna som jag beklagade mig över att jag hade så många band, men inte ville kasta.

plutopellis
2012-06-27 10:13
#5

Min syster virkade av gamla lakan hon drog i strimlor, gjorde en matta av det Glad

Maria
2012-06-27 11:19
#6

Nu blir jag nyfikenGlad

Hur breda klipper du remsorna? Knyter du ihop dem eller fäster du allt eftersom du virkar?

Vilket nummer har du på virknål när du skriver "grov"?

Jättefin väska/korg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Luju
2012-06-27 11:56
#7

Att virka med påslakan har jag också gjort :) gjorde en trasmatta till mitt pysselrum

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

dragonstar
2012-06-27 13:47
#8

Nää nu måste jag ju lärar mig att virka. Dessa plastpåsevirkade påsar är ju jättebra i trädgårnden (har ingen men endå).

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[deen]
2012-06-27 14:34
#9

#3 Har använt påsar från mataffärer, men märkt att ju "torrare" plast desto lättare! Mjukare, oljigare plast glider inte igenom maskorna lika bra.

#4 Coolt! Synd att jag just gjorde mig av med massa VHS-kassetter..

#5 & #7 Det vill jag också testa, står högt på pyssellistan!

#6 Jag klippte av botten på påsarna, sen klippte jag remsor på tvären, 2-3 cm, var inte jättenoga. "Ringarna" man får satte jag ihop, kan försöka fota och visa senare. Man trär liksom ändarna i varann och drar så det blir en knut i mitten. (Remsor som gick sönder knöt jag vanligt, och vävde in ändarna senare.) Gjorde ett litet nystan, virkade slut på det och fäste mer remsor vartefter. Nålen jag använde mest var nr. 6, men det gick bra med tjockare också!

#8 Gör det, världens skönaste avkoppling!

Maria
2012-06-27 18:48
#10

#9 Aha, tack för en bra förklaring. Nu blev jag jättesugen på att prova detta. Virknål ska inhandlas imorgonFlört

Sist köpte jag en massa stickor och virknålar på loppis men ingen så stor.

Jag hade mängder förr men lämnade själv allt till loppis vid en flytt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2012-06-27 19:13
#11

Kom att tänka på att min mormor alltid virkade plastmattor av plast hon köpte på rullar i olika färger. Finns numera på Panduro.

Detta är ju inget Återbruk men jag minns att hon alltid hade en bit fast tvål i en kopp där hon gnuggade virknålen emellanåt för att den skulle glida lättare.

Ursäkta om jag hamnade OT.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SusanneKs]
2012-06-27 19:32
#12

Om ni vill använda de virkade korgarna en längre tid ska ni virka med något annat än plastpåsar från affärn. Den plasten är i Sverige programmerad att förstöras av ljus. Kvar finns bara en massa små bitar. Detta för att om de slängs i naturen kan djur skadas allvarligt. Dessutom är det fult med plastskräp.

Luju
2012-06-27 23:23
#13

SusanneKs, intressant fakta. Det visste jag inte! Men det är bra att påsarna är programmerade till detta. Så om man ska virka med plast så borde de kunna stå i ett hörn i ett rum så de inte blir lika utsatta för ljuset, då borde de hålla bättre tänker jag

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
Maria
2012-06-28 07:04
#14

#12 Hur lång tid pratar vi om? Jag har samlat plastpåsar på jobbet där jag haft mina matlådor i. Dessa ligger nära fönstret.

Jag har varit borta från jobbet länge och mitt rum har varit orört och efter 2 år så är påsarna helt som vanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Luju
2012-06-28 08:24
#15

Det där måste undersökas! :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Maria
2012-06-28 08:49
#16

Nu är jag jättesugen på att virka en rund plastmatta av plarn.

Är det någon som har en aning om hur många maskor man ökar per varv för att den inte ska bli "hattformad"?

Det löser sig säkert under virkandets gång men vore kul om någon visste.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[deen]
2012-06-29 06:53
#17

#12 Tack för inlägget, det visste jag inte, får se hur länge de håller då!

#16 Har läst en beskrivning som sa: ökning i varje i 1:a varvet, ökning i varannan i 2:a, i var tredje i 3:e osv. Men oftast glömmerr jag räkna och kör lite på känn!

[deen]
2012-06-29 06:55
#18

#11 Det var smart med tvålen!

[yodhe]
2012-07-02 11:58
#19

Min mormor använde alltid matolja när hon virkade i plast…

men tvål kanske är bättre..inte lika kladdigt kanske..

Luju
2012-07-03 21:13
#20

Jag har hört att det kan vara tugnt att virka med plast, men det verkar som en smart ide att ta lite tvål eller matolja för att det ska gå smidigare!

Jag ska prova virka en liten plastskål när jag är klar med min rosenkudde Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
[deen]
2012-07-03 21:21
#21

#19 Sant, men matolja går nog att tvätta bort den med! Sen använder man ju inte så mycket.

#20 Precis, jag använder gärna torrare och prassligare påsar, istället för de segare, lite oljiga, av just den orsaken! De som är segare och mjukare fastnar gärna i maskorna, och dras ut om man råkar ta i för mycket.

Coolers, lägg upp en bild om du gör en skål! Glad

[TrevorS]
2012-07-03 22:25
#22

Va spännande, kanske borde virka sig en tvättkorg. Skrattande

[deen]
2012-07-04 13:26
#23

#22 Shit, det var ingen dum idé!

Upp till toppen
Annons: