Återbruk iFokus

Återbruk

Etikettråd-och-hjälp
Läst 109 ggr
Blajjjan
1

Behandla teakbord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett teakbord (fanér) sen några år tillbaka och egentligen är jag inte något jättestort fan av den orangea färgen från bordet, men det har sån bra utfällbar funktion etc och är väldigt smidigt.

Jag har en idé om att antingen behandla fanéren med något som gör att den blir ljus och neutral istället för orange alternativt om det är möjligt att lägga ny fanér i ett annat träslag ovanpå, men eftersom att jag är amatör vet jag inte riktigt hur det kommer bli.

Hur gör jag? Är det ens möjligt att behandla teak så att det blir ljust och neutralt?

Här är tex en bild på ett teakbord som är slipat på högra sidan och inoljat till vänster. Kan man bevara färgen till höger på något vis?

• Redigerat 2023-09-23 19:14 av [Moon AppleGrey]
  • Redigerat 2023-09-23 19:11 av Blajjjan
Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Grace2009
0

Tänker att du säkert kan slipa ner det, och sen lägga en ljus lasyr, typ vitlasera bordet kanske?

Pyttelite
0

Att slipa ner faner är inte något man rekommenderar.

Risken är mycket stor att faneret blir skadat.

Sindri
0

Ursäkta, men det känns nästan som ett helgerån att måla ett teakbord. Jag har sett en del målade fanerade möbler och det blir verkligen inte bra. Teak är ju väldigt fett så jag tror det blir svårt att få en färg att fästa bra och hålla.
Det finns så många människor som tycker om teak som det är. Kan du inte sälja bordet och köpa ett annat?
Min syster och hennes man restaurerade våra föräldrars matsalsmöbel i teak och den blev så himla fin.
Försök att hitta en olja som du inte upplever som så orange, det finns ju olika sorters oljor man kan använda.
Att lägga nytt fanér ovanpå tror jag inte blir snyggt. Tänk på alla kanter på bordet och på benen. Hur skall du lösa det?

Pyttelite
0

#4: Läs gärna länken jag skickade med - för du har väl gjort det?