Återbruk iFokus

Återbruk

Etikettråd-och-hjälp
Läst 109 ggr
Blajjjan
1

Behandla teakbord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett teakbord (fanér) sen några år tillbaka och egentligen är jag inte något jättestort fan av den orangea färgen från bordet, men det har sån bra utfällbar funktion etc och är väldigt smidigt.

Jag har en idé om att antingen behandla fanéren med något som gör att den blir ljus och neutral istället för orange alternativt om det är möjligt att lägga ny fanér i ett annat träslag ovanpå, men eftersom att jag är amatör vet jag inte riktigt hur det kommer bli.

Hur gör jag? Är det ens möjligt att behandla teak så att det blir ljust och neutralt?

Här är tex en bild på ett teakbord som är slipat på högra sidan och inoljat till vänster. Kan man bevara färgen till höger på något vis?

• Redigerat 2023-09-23 19:14 av [Moon AppleGrey]
  • Redigerat 2023-09-23 19:11 av Blajjjan
Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Grace2009
0

Tänker att du säkert kan slipa ner det, och sen lägga en ljus lasyr, typ vitlasera bordet kanske?

Pyttelite
0

Att slipa ner faner är inte något man rekommenderar.

Risken är mycket stor att faneret blir skadat.

Sindri
0

Ursäkta, men det känns nästan som ett helgerån att måla ett teakbord. Jag har sett en del målade fanerade möbler och det blir verkligen inte bra. Teak är ju väldigt fett så jag tror det blir svårt att få en färg att fästa bra och hålla.
Det finns så många människor som tycker om teak som det är. Kan du inte sälja bordet och köpa ett annat?
Min syster och hennes man restaurerade våra föräldrars matsalsmöbel i teak och den blev så himla fin.
Försök att hitta en olja som du inte upplever som så orange, det finns ju olika sorters oljor man kan använda.
Att lägga nytt fanér ovanpå tror jag inte blir snyggt. Tänk på alla kanter på bordet och på benen. Hur skall du lösa det?

Pyttelite
0

#4: Läs gärna länken jag skickade med - för du har väl gjort det?

Blajjjan
1

#4: måla bordet är jag inte intresserad av? Endast att behandla det med någon olja eller vitbets om det hade funkat.

Kanterna är jag inte så orolig över då det går som en ”list” runt alla kanter med ett annat träslag. Så där teaken är blir bara stora ark.

Sindri
0

#5: Ja, men det ändrar inte min uppfattning om att måla på teak.

Pyttelite
0

#7: Fast nu var det ju inte din uppfattning som efterfrågades utan hur man kunde göra.

Sindri
1

#6: Min uppfattning är att det kommer att vara väldigt svårt att limma på extra fanér och få det snyggt. Hela skivan måste ligga i press för att inte fanéret skall lyfta. Det skulle vara nödvändigt att lägga jämn press över hela ytan.

Enligt min uppfattning (och erfarenhet av bets) så blir det svårt att få en jämn färg. Det är risk att det samlas vit färg i räfflorna, men om du tycker det är snyggt så visst går det. Det finns oljebaserad bets som är mycket trevlig att jobba med och lättare att få jämn än den vattenbaserade.
Har skivorna teakfanér som drar åt orange även på undersidan? Du skulle kunna testa där.

Det går att slipa på fanér men man måste vara ytterst försiktig och använda fint slippapper så man inte slipar bort hela lagret. Frågan är också hur mycket av det orangea du får bort.
En gissning är att stommen inte är fanér så den är åtminstone lättare att slipa.

Det finns de som bleker trä, men jag tycker det verkar lite vanskligt. Har du ingen bra färgaffär där du kan fråga och få lite råd? Det kan finnas nya produkter som jag inte känner till. Kanske något som kan bleka själva oljan.

Annars är min uppfattning att du kan vara stolt ägare till ett bord i bra kvalitét och med bra funktion. Jag avskydde teak som ung, (och vi förstörde ett par teakskåp genom att vitmåla, de har inte åldrats vackert) men som äldre tycker jag bättre om det, och om det har den där varmt honungsgula färgen är det riktigt fint.

Blajjjan
1

#9: det får nog bli att testa att slipa försiktigt på insidan av ett ben eller något och se hur det blir.

Tack för hjälpen!

Pyttelite
0

#10: Ben är sällan täckt med faner så det kommer inte att ge bra resultat.

Här har du råd från fackmän:

https://www.allas.se/inredning/hur-raddar-jag-teakbordet/135143

Kan man polera ett teakbord? Antikexpert Helena Löwenstierna berättar hur du sköter ditt teakbord med hjälp av fyra enkla steg.
  • Redigerat 2023-09-24 06:52 av Pyttelite
Sindri
0

#10: Du bör testa där det är fanér för att få veta hur själva skivan klarar sig.
Det är stor sannolikhet att även undersidan på bordsskivorna är fanerade.

Pyttelite
0

Fanerade bordsskivor av teak är sällan fanerade under - teak är och var ganska dyrt.

Beroende på kvalitet är faneret olika tjockt men sällan på undersidan.

Har du en iläggsskiva så testa på den men oftast är iläggsskivorna bättre bevarade än själva bordet.

annia1
0

Blajjjan har du någon riktigt färgaffär i din närhet. I så fall gå dit och fråga. När det gäller målarfärg och lasyr så kan dom bryta så man får den färg man vill ha. Det borde även gå med olja.

Ta bild på ditt bord. Sen fundera över vilken nyans du vill ha och gå och fråga.

Eller kolla upp om det i din närhet finns en byggnadvårdsbutik. De ska också kunna svara hur du ska göra för att få bordet som du vill ha det.

.