Annons:
Etikettövrigt
Läst 256 ggr
johan
11/13/22, 5:20 PM

"Ni svenskar bara slänger..."

Ett citat i ingressen är:

– Jag har en fråga till svenskarna, varför lagar ni ingenting? Ni bara slänger.

Väldigt bra fråga. Varför lagar vi så lite?

Jag har funderingar och inga svar.

Slänger vi mer för att vi har en övertro på vad våra återvinningcentralen faktiskt gör med det vi slänger?

Är det för billigt att köpa nytt jämfört vad vi tror att det kostar att laga?

Tröttnar vi på våra saker snabbt?

Om jag ser till mig själv så har jag nog nästan bara lagrat funktionskläder eller dyra kläder. Nya dragkedjor eller revor i GoreTex t ex.

När det kommer prylar så styr åldern på prylen väldigt mycket om den blir lagad eller ersätts. Tror det hänger ihop med att reparation av t ex vitvaror kostar ganska mycket även om det inte ens går att laga. Risken känns större än betala mer för helt nytt. Saker äldre än 5 år skulle jag nog hellre ersätta.

Jag köper personligen väldigt lite kläder. När jag köper kläder är det ofta miljömedvetna val och därmed dyrare och bättre kvalitet. Jag klappar mig på axeln för det, men ska jag vara helt ärlig så är en del av det att jag tycker det är så sjukt tråkigt att shoppa och jag tycker Houdinis kläder är snygga och bekväma och håller typ för alltid. Att dom är väldigt miljövänliga intalar jag mig är ett stort skäl, men är nog kanske mycket en riktigt bra bonus.

Jag önskar jag var bättre på att laga och att köpa second hand. Ska försöka bättra mig.

Varför tror du vi slänger så mycket?

https://www.dn.se/ekonomi/lana-lappa-laga-har-ar-initiativen-som-gor-att-du-sparar-tusentals-kronor/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sverige spås gå in i en lågkonjunktur och saker blir dyrare. Gemene svensk cirka 200 000 kronor per år på att köpa nytt och 30 kronor på att reparera.
  • Redigerat 11/13/22, 9:12 PM av Moon AppleGrey
Annons:
DesK
11/13/22, 5:24 PM
#1

Vi har en nästan extrem slit och släng-mentalitet här i Sverige. Inte blir det bättre av att den nya regeringen försvårar för småföretagare som bl a lagar kläder och skor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
11/13/22, 5:33 PM
#2

Jag förstår inte att så många kastar så mycket, som är användbart.
Tänk bara på mode. Sparade kläder blir så småningom högsta mode igen. Mycket billigare än att köpa nytt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
11/13/22, 5:41 PM
#3

Det jag köper till mig själv som kläder och skor satsar jag på kvalitet. Det kostar en slant mer men jag gissar att jag i längden sparar pengar. Jag lämnar in skor när det behövs och jag lagar också om det finns behov.
Min oljerock jag köpte förra året kommer jag t.ex ha livet ut😉 Det är min andra oljerock. Den första fick jag ärva.

Min plånbok t.ex köpte jag i en läderaffär i Haga när sonen var liten. Han är 38 år nu och jag har fortfarande samma plånbok.

Fjällräven Kånken med ett antal år på nacken.

Min man brukar säga att jag är det billigaste fruntimmer han känner 😉 (ursäkta fulskämt)

Jag upplever ändå att folk börjar bli mer medvetna och jag hoppas att det stämmer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
11/13/22, 5:44 PM
#4

Att det slängs mycket tror jag beror på att folk "har det för bra" och faktiskt har råd (eller låtsas ha råd) att vara trendkänsliga och ägna sig åt impulsshopping. Det duger inte att något är helt och funktionellt - det ska även vara "rätt" i tiden och mode ändras snabbare än kläder, prylar och inredning slits. Att beställa hem något nytt kräver också mindre ansträngning och är roligare än att lämna in det gamla på reparation så bekvämlighet, tidbrist och behovet av belöningskickar är nog också en anledning.

Sajtvärd Katter iFokus

johan
11/13/22, 7:01 PM
#5

#1: Momshöjningen gick inte igenom tror jag. Men att dom ens försökte säger ju en del.

#2: Du anar inte vad poppis jag varit hos ena barnet om jag haft kvar gamla band-tröjor från 90-talet. Plötsligt är massor av banden jag gillade då och hade konsert-tröjor från poppis igen och sälja igen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
11/13/22, 7:02 PM
#6

#3: Samma barn som jag nämnde ovan vill gå på loppis och second hand för att hitta mer unika kläder, billigare kläder och av miljöskäl.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
11/13/22, 7:06 PM
#7

#4: Förmodligen. Synd att vi inte kan specificera hela kostnaden för ett köp på samma sätt som vi gör med moms. Typ hur många liter vatten som gått åt, hur mycket co2 som släppts ut, hur många liter fossila bränslen som gått åt.

Om man blev medveten om det måste man vara en fullständig idiot för att beställa en fidget-spinner från Wish.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
11/13/22, 7:10 PM
#8

Kul historia om Houdini för övrigt. För något år sedan gick jag in på en av deras butiker och en lite äldre personal tittade på min flis och sken upp och sa att det var en av dom första modellerna dom gjorde. Köpte den 1999. Den är lite sliten i armändarna, men i övrigt fint skick.

Och Houdini -flisar är typ det enda jag använder till vardags året om. Har över åren köpt ett gäng, så jag har typ sju som jag varierar mellan. Olika färg och tjocklek. Men dom håller typ för alltid.

Priset per använd minut blir med tiden extremt lågt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 11/13/22, 7:11 PM av johan
DesK
11/13/22, 7:18 PM
#9

Johan, Houdini???

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
11/13/22, 8:12 PM
#10

#9: Sorry. För instängd i min egen filterbubbla och tog för givet att alla vet att det är ett svenskt företag som för funktionskläder med stor passion för klimat och miljö.

Jag älskar deras kläder. Dom är otroligt sköna, funktionella och snygga. Har dom på mig i princip jämt, både byxor, tröjor och jackor.

Nackdelen är att dom är dyra, så man får passa på när det är reor och äldre modeller säljs ut. Jag har en bevakning på Prisjakt för att veta när priserna sänks.

Men dom håller som sagt väldigt bra, så över 20 års tid har jag köpt/fått sju olika fliströjor och jag använder alla fortfarande. Så på det sättet känns dom ändå prisvärda.

https://houdinisportswear.com/sv-se

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Köp funktionella och hållbara kläder för dam, herr, barn och juniorer. Vi har kläder för träning och äventyr, från underställ till skalplagg.
  • Redigerat 11/13/22, 8:24 PM av johan
Moon AppleGrey
11/13/22, 9:15 PM
#11

Ändrat etiketten till övrigt, då frågan inte riktigt passar till "gör det själv" (DIY är inte nödvändigtvis att man köper second hand, eller miljömedvetenhet etc), och de andra etiketterna inte heller riktigt har med ämnet att göra.
I övrigt är TS tråd oförändrad.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Maria
11/13/22, 9:18 PM
#12

#11 Fast "lappa och laga" passar väl bra till "gör det själv"?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Moon AppleGrey
11/13/22, 9:20 PM
#13

#12: gör det själv/DIY, när man gör något nytt av andra saker.
Inte att man lagar dem.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
Maria
11/14/22, 6:44 AM
#14

Aha.
Jag fattade det som att man gör det själv istället för att lämna in saker t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/14/22, 7:40 AM
#15

Min sons fru är jätteduktig på att sy.
Hon köper tyger, kläder, och andra textilier på second hand och syr kläder.
Beundransvärt och dessutom personliga plagg som ingen annan har.

#10 Jag ska också kolla upp Houdini.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
11/14/22, 9:15 AM
#16

#10 Har missat Houdini totalt, men ska kolla in dom nu, tack 🙏😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
11/14/22, 10:12 AM
#17

Kul att jag kunde tipsa om något nytt. Priset är som sagt avskräckande, men höst och vår brukar det finnas bra reor. Och övertid så blir det ändå rätt prisvärt då dom håller så länge.

Och jag tycker det är glädjande med ett klädbolag som jobbar så mycket med att deras material ska vara positiva för planeten. Vissa av plaggen går till och med att lägga i komposten. Inte för att jag hittills lyckats slita ut något av dom så pass att dom behöver slängas, men ändå..

Och, ytterligare en sak jag gillar.. I vissa av deras fysiska butiker kan du lämna in dina gamla plagg. Beroende på skick så kan du antingen få pengar för dom, eller så återvinner Houdini dom. Så i deras egna butiker säljer dom även begagnade versioner av deras kläder till kraftigt reducerade priser. Men det brukar snabbt bli sålt.

Jag använde det när barnen var små. När en flis används av båda barnen kunde jag byta in den mot en ny större och få rabatt på den nya.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Maria
11/14/22, 10:15 AM
#18

#17 Vilket snart system.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/14/22, 10:19 AM
#19

#17 Jag har undvikit fleece bara för att jag hört att det fäller ut microplast när man tvättar plaggen men det kanske inte stämmer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

johan
11/14/22, 10:25 AM
#20

#19: Det stämmer. Men inte oväntat finns det som är bättre och sämre på att ta ansvar för det. Det inte bara ett problem med flis, för övrigt.

https://houdinisportswear.com/sv-se/sustainability/the-fight-against-microplastics

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Begränsa läckage av mikrofiber när du tvättar din kläder och använd tvättpåsen gubbyfriend.Detta begränsar att plastpartiklarna inte hamnar i sjör och hav.
Annons:
Maria
11/14/22, 10:35 AM
#21

#20 Ah tack för informationen.
Jag gillar återanvändningsideerna.
Tycker även om att man informerar om att vi tvättar för mycket/ofta.
Det räcker gott att vädra om det inte är direkt smutsigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Moon AppleGrey
11/14/22, 11:23 AM
#22

#17: sedan kan mam väl också tänka om det höga priset som en bra investering, rent miljömässigt.
Bättre att betala exempelvis 2000 för 2-5 plagg som håller i 10 år, än 200 kr och behöva köpa nytt varje eller vartannat år.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

johan
11/14/22, 11:23 AM
#23

#21: Ja, håller med. Och jag får för mig att många tvättar onödigt varmt. Det är som att många tvättar i den temperatur som är max för vad kläderna klarar. Samtidigt försöker både tvättmaskintillverkarna, tvättmedelstillverkarna och t ex Naturvårdsverket få folk att förstå att nya maskiner/medel fungerar utmärkt i låga temperaturer och att det både använder mindre energi och sliter mindre på kläderna.

Mindre än hälften av energin att tvätta i 30 grader än 60 grader med vår maskin.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Moon AppleGrey
11/14/22, 11:26 AM
#24

#23: det tror jag också, att vissa kör på maxgränsen, och även fulla programmet.
Alltså, vissa tvättar går ju att köra snabbtvätt på, utöver det med att välja en lägre temperatur.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

johan
11/14/22, 11:26 AM
#25

#22: Precis så jag tänker också.

Men det hänger också på att man är någon som inte väldigt gärna vill "behöva" köpa nya kläder ofta.

Hmm.. Läste för ett tag sedan att det genomsnittliga klädplagget bara används typ 3 gånger. Undrar om jag kan hitta tillbaka till den undersökningen för att dubbelkolla att jag minns rätt. Oavsett exakt siffra, så var det skrämmande hur lite kläderna används trots att det går åt sådana sinnessjuka mängder vatten och kemikalier för att tillverka dom.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
11/14/22, 11:27 AM
#26

#24: Känns ologisk, men korta program använder och mer energi och vatten än långa program. Samma med diskmaskinen. Eko-programmen tar ofta över 3 timmar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Moon AppleGrey
11/14/22, 11:27 AM
#27

#25: sant.

Så på så sätt är det väl bra att jag inte roas av att köpa nytt i onödan.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
johan
11/14/22, 11:28 AM
#28

#27: Exakt.. Och jag roas inte av det ens i "nödan". :) Mer ett nödvändigt ont för min del..

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Moon AppleGrey
11/14/22, 11:29 AM
#29

#26: gör det? Huh. Visste jag inte.
Tja, varje dag lär man sig något nytt.

#28: förstår dig. 🙂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Maria
11/14/22, 4:45 PM
#30

Vi har bytt ut en del grejer sista tiden hemma som kylskåp, möbler, och nu TV som redan är bortlovad.
Jag lägger ut bild i en lokal Facebookgrupp och vips så är det borta😉

Knepet är att inte ta betalt utan "bortskänkes mot avhämtning"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/15/22, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här kommer en bild på min plånbok som är minst 35 år. Den kommer jag också ha livet ut😉

Jag har aldrig bytt ut den utan haft den hela tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
11/15/22, 3:32 PM
#32

Här kastas inget.Just nu hänger sonens trasiga morgonrock som han har haft i ca 15 år ,köpt på loppis på tork för nu blir det skurtarsor av den,
Köpte en "ny" på loppis för 45 kronor förra veckan.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: