Annons:
Etiketterråd-och-hjälppapper
Läst 214 ggr
Tarotstollan
5/11/22, 10:58 PM

Papperspåsar.

Vad göra med alla dessa bruna papperspåsar man samlar på sig efter köpt lösa bröd, frukt och potatis?
Det var illa nog med alla plastpåsar men nu börjar det ju bli ett likadant problem med alla dessa papperspåsar.
Kasta direkt i återvinningen eller vad?

Jag brukar ändå samla så mycket av frukten jag kan i samma påse när jag handlar och väger varje sort för sig och klistrar sen scanningsetiketterna utanpå påsen, det kan bli mellan 2-5 etiketter utanpå.

Det verkar finnas vissa platser i Sverige där de använder dessa påsar till kompost men det har inte vi här. Det är svarta påsar som gäller för matrester.

Kan man frysa i papperspåsar?

Har ni några tips?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 5/11/22, 10:59 PM av Tarotstollan
Annons:
Maleficum
5/11/22, 11:05 PM
#1

Vi har pappåsarna till kompostinsamling där jag bor. Mina föräldrar (som inte har kompostinsamling utan egen kompost) brukar använda dem som soppåsar.

Själv brukar jag försvara akvariegrus i dem (har massa akvarium och massa olika varianter av grus och annat bottenmaterial så brukar variera och byta ibland när jag gör om i akvarierna så efter jag gjort rent och torkat det lägger jag det i pappåsarna och ställer i boden).

Sen brukar jag sällan ta dem i affären när jag handlar utan har nätpåsar att plocka i om jag köper större mängd av något men blir det bara enstaka saker (typ tre paprikor) väger jag dem och lägger ner dem som de är i kassen (självscanning) och sen sätter lappen på typ bananerna eller liknande eller på kassens kant.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Moon AppleGrey
5/11/22, 11:08 PM
#2

#1: smart att väga dem först, så att man inte behöver betala vikten på själva påsen också. 👍


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Tarotstollan
5/11/22, 11:14 PM
#3

#2. Tja, det summan är nog försumbar. Men man sparar lite papper i alla fall när man lägger saker i samma påse.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
5/11/22, 11:20 PM
#4

Om man inte kan använda påsarna till matrester där man bor går det alldeles utmärkt att använda dem om och om igen.

Vixxen
5/11/22, 11:23 PM
#5

Till Kattsanden när man rensar lådorna.

Tarotstollan
5/11/22, 11:38 PM
#6

#4. Ja, men till vad? Jag använder inga papperspåsar till något.
#5. Här gäller vita soppåsar för det, helst dubbla.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Sindri
5/11/22, 11:57 PM
#7

Nästa gång du handlar. Går alldeles utmärkt att ta med till affären.

Tarotstollan
5/12/22, 12:05 AM
#8

Kanske det, måste bara komma ihåg att stoppa ned dem i Dramaten!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
5/12/22, 10:43 AM
#9

#8:

Hahaha, , , Ja , det är detta med "komma ihåg" , ler brett , ,
Har samma problem själv, , men tyg kassarna kommer jag ihåg , dem handlar jag med , andra varor .

HH 🙂

Tant Grön
5/12/22, 2:27 PM
#10

Jag brukar ta med till affären och använda igen. Så förvarar jag saker i kylen i dem. Som ost och grönsaker. Tycker det håller bättre än i plastpåsar som blir för tätt och fuktigt. Får bara papperspåsar när jag köper svinnbröd. Annars har jag med egna nätpåsar.

Tarotstollan
5/12/22, 2:57 PM
#11

#9. Ja, tygkassar har jag alltid med mig men jag handlar oftast så mycket och tungt att jag har nästan alltid "Dramaten" med mig, orkar inte annars att bära hem maten.
Jag klarar mig inte utan "Dramaten". Utan den skulle jag få gå och handla varje dag och hur jag skulle få hem kattsanden vet jag inte?

#10. Nätkassarna verkar intressanta. Såg att Clas Ohlson har billiga, får kolla upp det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
5/12/22, 9:01 PM
#12

#11: En del syr påsar av tunna spetsgardiner. Såg någon som tillverkade en påse av det där nätet som frukten ligger i.

Tarotstollan
5/12/22, 9:39 PM
#13

Jag har varit på Clas Ohlsons nu och köpt en förpackning med 4 olika storlekar på nätpåsar!😁👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
annia1
5/12/22, 10:18 PM
#14

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra orter. Men här där jag bor så finns de där små nätpåsarna att köpa både på ica och domus/coop, finns nog även på andra matvaruaffärer. Liten förpackning, här sitter dom på en ställning, vid grönsakerna. Kommer inte ihåg om det är 3 eller 5 i dom. Lite osäker, men tror det är en storlek, var åtminstone det när jag köpte dom.

När det gäller de där bruna papperspåsarna, vad jag kommer ihåg nu, så använder jag bara dom när jag köper potatis. Så slipper småsmutsen från potatisen som ramlar igenom.

Vad man kan använda papperspåsarna till annars. Det vet jag inte. Möjligtvis att samla ihop saker som ska till återvinning. Tex batterier, lampor eller annat smått.
Går ju att förvara annat smått som man har mycket av.
Tex använder man vanlig hård tvål så kan man förvara småbitar i dom. Eller ja vad som helst.

.

MonicaLagerquist
5/13/22, 9:01 AM
#15

Jag har en rulle hundbjasååasr med mig och använder dem.
Använder samma påse fler gånger.

Stolt ägare till fem La permer

Niklas
5/17/22, 11:39 AM
#16

Här används de också till återvinning av hushållsavfall som blir biogas.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bicepscurls
6/12/22, 7:20 PM
#17

Sorry om jag kapar tråden, men vad gör ni av alla dessa papperskassar? Vi handlar online och får varje vecka mellan 5-10 papperspåsar. Vissa använder jag, men de allra flesta hamnar i återvinningen vilket är jättedumt.

Kosten är 80% - träningen resten! Fitnessfia träningsblogg

Tarotstollan
6/12/22, 10:37 PM
#18

#17. Använder dem när jag handlar nästa gång och när de blir skruttiga använder jag dem till att samla i till återvinningen. Till slut hamnar de i återvinningen själv.

Kan inte affärerna använda plastbackar till sina varor och sen tar de tillbaka dem nästa gång de levererar nya varor? Då kunde man verkligen spara på papperskassar och plastbackarna kan de ju rengöra med högtryckssprutor om det är nödvändigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 6/12/22, 10:38 PM av Tarotstollan
Vixxen
6/12/22, 11:03 PM
#19

#18: Smart idé!

annia1
6/13/22, 9:28 PM
#20

bicepscurls #17 Nu gör ju alla olika. Men för min del så använder jag papperskassar till sånt som ska till återvinning. Tex papper i en, kartong i en, plast i en.
Sen använder jag papperskassar till om jag vill ställa undan nåt. Är det tungt så tar jag dubbla kassar då håller de.

Sen går det ju att ta med papperskassar om man ska till nån annan affär tex rusta, då har man ju redan kassar med sig.

Man kan även använda papperskassar som underlag som skydd om man ska göra nåt speciellt hemma.

Tarotstollan #18 menar du onlineaffärerna när du säger att de borde använda plastbackar vid leverans. Det tycker jag de borde kunna göra. Att man betalar för en (den första, en sorts pant) som de sen byter ut när de kommer med nästa omgång. Det vore bra.

Men annars så tex ica så kan man köpa en rosa plastkorg (likadan som man använder när man handlar). Den tar man med sig varje gång man handlar. På det viset så har man redan en korg när man kommer dit och sen packar man ner varorna i den när man handlat så man behöver inte köpa nån kasse eller ha tygkasse med sig. Det finns nog nån mer affär som har privata plastkorgar för jag har sett nån med annan färg än ica:s

.

  • Redigerat 6/13/22, 9:29 PM av annia1
Annons:
Tarotstollan
6/13/22, 9:40 PM
#21

#20. Precis det jag menade! Men även Ica kunde använda det eller andra affärer som kör hem varor. Min mamma har hemkörning en dag i veckan från Ica och hon klagar också på alla kassar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

annia1
6/13/22, 9:49 PM
#22

Tarotstollan #21 be din mamma att hon pratar med sin ica affär. De kanske kan göra så som jag skrev. Att de tar betalt för en korg som den sen byter ut när de kommer med nästa. Ja, jag förutsätter att även hennes ica har dessa korgar.

Nu är ju alla affärer olika, kanske beroende på storlek. Men här tror jag inte det skulle vara nåt problem för dom brukar försöka gå kunden till mötes.

.

Tarotstollan
6/13/22, 9:55 PM
#23

Om inte, så är det bra med kassar när man skall flytta!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
6/13/22, 10:07 PM
#24

#22: Jag har aldrig sett såna korgar på någon affär, men det är ju en jättebra idé. Ni kanske är någon sorts försökskaniner och slår det väl ut kanske det lanseras över hela landet.

Tarotstollan
6/13/22, 10:11 PM
#25

Jag har egentligen bara sett privatpersoner som kommer med ihop fällda korgar till affären när de skall handla. Som de sen placerar i en vagn.
De rosa korgarna är ju vanliga shopping korgar som finns i de flesta affärer, bara olika färger.
Själv använder jag nästan alltid vagnar, orkar inte bära runt på tunga korgar när jag sen måste släpa hem maten i en Dramaten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

annia1
6/13/22, 11:18 PM
#26

Tarotstollan #23 ja då går de åt i massor.

Sindri #24 här har nog de privata korgarna funnits ett år i alla fall, kanske till och med 2 år, så är nog tveksamt om det är nåt försök här.

Ica har ju sina vanliga röda som man bär på armen och de lite större på hjul är blåa. Men dessa är rosa (likadana som de röda). Och dom har haft dom bakom/vid kassorna (i alla fall i början) så man kan kunnat köpa dom, nu finns dom ev på lagret så man kan få fråga efter dom. I början tror jag dom hade nåt meddelande om dom, men kommer inte ihåg om det finns meddelande nu också.

Domus/coops korgar är ju gröna, men jag har inte sett att dom här på orten har så man kan köpa en privat korg som man tar med sig hem.

Sen har jag sen nån person som haft en lilaaktig (eller om den är mörkgrå) med sig, men vilken affär som har den färgen vet jag inte. Om det är willys, hemköp eller lidl eller nån annan.

Jag trodde dessa fanns överallt och att vi var bland de sista för jag bor på en mindre ort så nyheter brukar ta tid innan det dyker upp. Fråga på din affär om du inte ser till dom.

Tarotstollan #25 några hopfällda korgar kan jag inte påminna mig att jag sett nån använda i nån affär. För mig låter det mer som att nån person kommit på en egen ide att ta med sig en sån.
Ja, de rosa som ica har här, som är privata är en vanlig korg, bara det att den är din egen. I alla fall här. Och ja, en del använder även vagn som dom ställer korgen i när dom handlar.
Och man kan köpa mer än en om man vill.

.

Tarotstollan
6/13/22, 11:28 PM
#27

Ja här finns rosa privata korgar som man kan köpa i Ica affären om man vill men jag kände aldrig att jag behövde en sådan när de hade kampanj för det.
Här bytte City Ica till svarta korgar för några år sedan, sen finns det andra färger att välja på beroende på hur stor vagn man vill ha.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: