Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 113 ggr
Pyttelite
12/21/21, 9:27 AM

Konsumtionsforskaren: ”Second hand inte lösningen på alla problem”

Att handla second hand är inte lösningen för att vi ska nå våra klimatmål – utan vår konsumtion måste förändras. Detta menar konsumtionsforskaren Gabriella Wulff. – Det största problemet är väl snarare vad vi sätter in i systemet, säger hon.

Läs mer här:

Vad tycker du?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/att-handla-second-hand-ar-i-sig-kanske-inte-losningen-pa-alla-problem


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Att handla second hand är inte lösningen för att vi ska nå våra klimatmål – utan vår konsumtion måste förändras. Detta menar konsumtionsforskaren Gabriella Wulff.  – Det största problemet är väl snarare vad vi sätter in i systemet, säger hon.
Annons:
Åsa S
12/21/21, 11:08 AM
#1

Vi måste ju konsumera när saker inte håller mer än garantin ut. Vi måste önska oss en ny brödrost till sommarstigan med 2-3års mellanrum för de håller inte längre, även kaffebryggare håller inte speciellt många år numera. Brödrosten vi har hemma heter IDOG köpt på IKEA för 35år sedan den används nästan varje dag så man kan göra saker som håller längre. +Alla digitala saker som myndigheter, arbetsgivare etc. tvingar på sina medborgare/anställda ofta kräver de en telefon som inte är mer än några år vilket ökar konsumtionen på ex. telefoner som faktiskt är riktiga miljöbovar ifall man ser till miljöfarligt avfall under tillverkningen.

johan
12/21/21, 11:18 AM
#2

#1: Jag tycker nog varor håller betydligt längre än garantin. Både brödrost och kaffebryggare har vi haft många år nu.

Däremot tycker jag det är ett stort problem att det är så svårt och dyrt att laga vitvaror istället för att köpa nytt. Jag tycker det känns väldigt svårt att motivera att laga en diskmaskin för 4000 kr om jag kan få en helt ny för 5000 kr, som då också sannolikt kommer vara mer energieffektiv och leva längre.

Extra irriterande är det när en liten del går sönder, men det går knappt att få tag på reservdelar till äldre saker. Typ, vi hade sönder kannan till vår förra blender. Det var stört omöjligt att hitta en ny kanna, så det blev en ny blender. Även denna gång gick en del sönder, men till den gick det faktiskt att hitta just den plastdelen billigt. Tyvärr fungerar den delen sämre, så risken att hela botten på kannan lossnar när man tar kannan från blendern är stor om man inte är försiktig.

Vad gäller batterier är jag helt säker på att det kommer bli en råvara som vi får bra betalt för att återvinna. Det kommer bli billigare än att bryta ny metaller.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
12/21/21, 4:25 PM
#3

Ja, att man t ex inte längre kan byta batterier i sin telefon själv. Helt vansinnigt! Hur många köper inte en ny telefon istället för att behöva skicka iväg sin telefon på x antal veckor.
Från industrin hör man att det är inbyggda fel på maskiner, de är alltså programmerade att gå sönder efter ett visst antal år. Myndigheter borde ställa hållbarhetskrav på industrin, precis som man ställer andra miljökrav.
Datorer och telefoner skall vara möjliga att uppdatera mycket längre än idag. Sist jag bytte telefon var det för att mitt bankid inte gick att uppdatera längre. Den är säkert 5-6 år gammal nu så antar att det snart blir dags igen.

Caeli
12/21/21, 4:53 PM
#4

De lägre priserna i secondhandbutikerna kan också få den enskilda konsumtionen att öka. Lätt att köpa på sig prylar som man egentligen inte har så stort behov av pga det billiga priset.

Sedan tycker jag att man ibland rättfärdigar ett nyköp med "jag lämnar min gamla soffa till loppis/välgörenhet!" vilket ju i och för sig är bra men ännu bättre hade det kanske varit att behålla och fortsätta att använda den.

Finns otroligt mycket på secondhandmarknaden som är i nyskick och visst kan man undra varför det blivit så.

Maleficum
12/21/21, 8:45 PM
#5

#3: Jag fick också byta telefon för mitt bank-ide inte funka längre! Det var några år sen men nu kommer Alltid Öppet (Stockholms sjukvårds app jag misstänker kommer behövas till massa saker i framtiden) sluta funka vid deras nästa uppdatering så nu måste jag skaffa ny telefon igen (fast min fortfarande funkar även om den börjar bli lite seg, och brorsan lyckades till och med byta batteri på den för något år sen för det var trött).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Åsa S
12/21/21, 9:52 PM
#6

#5 Jag är sån som vägrar hålla på och förstöra miljön genom att köpa en massa apparater när den gamla fortfarande funkar. +Det är ganska intressant när ex. arbetsgivare börjar med appar och jag slänger fram min gamla nokia och säger tanka in en app i denna då. De är ju så snåla att de bara antar att alla har rätta mobilen jag sa att vill de att jag ska använda nån slags app för att sjukanmäla mig el dyl får de fixa så det funkar via datorn eller ge mig en telefon. De fixade så man skulle kunna komma åt appen via datorn men det funkar så dåligt att jag gör på gamla sättet = ringer och pratar med chefen. Så länge det är hyfast många som inte kan eller vägrar följa strömmen måste myndigheter/arbetsgivare ha alternativ och utan alternativ kan stora grupper i samhället som pga av mentala och psykiska hinder inte kan klara av det digitala bli mer handikappade än de redan är

Annons:
Maleficum
12/21/21, 10:18 PM
#7

#6: Jag ogillar också att byta ut fungerande saker. Min nuvarande mobil är ett "arvegods" (övertog pappas gamla telefon) och jag gillar den verkligen. Är väl 6-7 år gammal vid det här laget så väldigt gammal om man ser på hur elektroniken utvecklas. Enbart haft tre telefoner genom livet (skaffa första 2006) men vet dem som absolut ska byta så fort någon ny modell kommit ut.

Blir väldigt isolerande när saker ska moderniseras! Vet inte hur det är nu men minns ett tag när man i princip var tvungen att ha facebook för vissa saker (vägrat skaffa facebook) speciellt när det var för ungdomar att söka något sommarjobb eller så så skulle det göras via facebook.

Jag håller hårt i sakerna tills de pajar! Tyvärr verkar allt vilja paja samtidigt så blir extremt dyrt just då :P (hade både en stationär och en bärbar dator förut som båda paja inom loppen av några dagar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

johan
12/21/21, 10:47 PM
#8

Mina mobiler går i arv i flera led. Ofta har jag bytt relativt ofta för att jag gjort mycket appar och behöver testa att det fungerar på nya skärmstorlekar och modeller. Äldre modell går i arv till fru, sedan barn, sedan mina föräldrar eller något syskonbarn.

Så även om jag bytt mobil drygt vartannat år, har mobilerna varit i bruk så länge dom hållit och går att uppdatera. Och med iPhone är det länge. Vad jag vet är det en iPhone 6 från 2014 som är den äldsta just nu.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
12/21/21, 10:57 PM
#9

#8: Jag har just upptäckt andrahandsmarknaden på mobiler.

Gillar aldrig att byta till nya saker för att det tar tid från vardagen att lära sig nytt oavsett om det är mobiler eller datorer.

Men privat går det att handla prisvärda telefoner med nya batterier till överkomliga priser.

Har ännu inte kommit till skott men snart …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: