Annons:
Läst 242 ggr
[--------------------------]

Det finns mycket man kan göra med gamla shoppingkorgar!

Vår lokala konsum-butik hade massor av shoppingkorgar över, så vi fick 20 stycken som vi fick använda till vad vi ville. Hellre det än att slänga bort dem tänkte jag! Nu har vi en i frysboxen, en har jag till mina hobbyprojekt och resten förvarar vi saker i i våra förråd! De sa att de hade massor av fler och vi får ta så många vi vill. Har du några tips till vad man kan ha sånahär korgar till?

IMG_0169.JPG

Annons:
Åsa S
12/16/21, 6:57 AM
#1

Man kan plocka svamp i dem. Man kan gå ut och skörda potatis och sedan bara spola hela alltet med vattenslangen så man inte tar in så mycket jord. Man kan skörda äpplen och grönsaker i dem.

DesK
12/16/21, 8:19 AM
#2

De är jättebra vid trädgårdsarbete, ta med två och lägg kompost i en och ätbart ogräs i den andra, t ex 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
12/16/21, 8:29 AM
#3

Min man har en som svampkorg.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
12/16/21, 9:01 AM
#4

Jättebra idéer! Vid trädgårdsarbete kan jag tänka mig att den är mycket behändig. Eller när man ska fixa något och har med sig vad som behövs samlat i korgen.

Man kan ju handla direkt i den i affären också, och bara ta hem utan att behöva packa ner i en väska. Mycket praktiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[--------------------------]
#5

Tänkte faktiskt lite på trädgården också, har en lagom stor gård med en ätbar del och en blomdel så det kan nog komma väl till pass. Tidigare har jag haft en såndär gammal korg för kompostsopor om det säger er något? De är i alla fall en fjärdedels shoppingkorg i storlek och passar perfekt till att ta upp ett potatiskok för fyra i alla fall. Nu har jag den säkert typ längst in i något förråd, men den är helt fantastisk just till det!

Nämen om man har en massa böcker eller filmer man vill arkivera är de perfekta i och med att man kan lägga grejerna så att man kan se vad det är och "lådan" är tillräckligt stor för att rymma lite. Tvättkorg kan man också ha dem som, rymmer två maskiner för mig i alla fall. Perfekt om man har två tvättmaskiner men bara vill gå en gång… Sa inte att jag var lat.

Sindri
12/16/21, 6:26 PM
#6

Förr hade vi alltid ett par stående längst ner och längst upp i trappan. Där la vi allt som skulle med upp eller ner. Sånt man lätt glömmer annars.

Annons:
[--------------------------]
#7

#6: Inte dumt det heller :) Själv måste jag nog kolla upp vad jag ska ha i vilka korgar nu, för de jag har i skrubben har jag mest lagt sånt man annars har i den berömda "nedersta byrålådan" i. Ska kika mer på det nästa gång jag känner att jag vill städa den där skrubben.

Maleficum
12/18/21, 10:22 AM
#8

När jag var liten hade vi varsina korgar som mamma sen sortera ner allas rena tvätt i, lätt och smidigt att bära upp (då tvättstugan var i källaren) tvätten och ställa in i rummet så jag och brorsan sen fick tömma ner det i våra lådor.

Numera är det ofta hö i min korg, eller plockat gräs och annat grönt till kaninerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[--------------------------]
#9

#8: Ja, där har vi två användningsområden till ju!
En sak ska man i alla fall inte ha dem till och det är att bära in ved i, de är ju av plast och ved kan bli tungt. Det går om man har små spisvedlass åt gången, men jag rekommenderar det inte.

Maleficum
12/18/21, 3:16 PM
#10

#9: Ved kan jag tänka mig blir för tungt för dem! Då får man ha en sån där korg på hjul istället ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[--------------------------]
#11

#10: Jamen eller hur, fast där byggde vi en gång en av gamla korkmatterester, bästa som finns att bygga vedkorgar av och man kan få till dem ganska fina om man har snygga bitar också :) Gäller att vara kreativ :D

Niklas
12/21/21, 11:17 AM
#12

Åsa brukar hämta ved i dem. Hon köpte några billigt när lokala butiken bytte ut sina.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[--------------------------]
#13

#12: Coop där vi bor hörde av sig till oss när vi köpte vår frysbox och hörde efter om någon hade lådor till den (de säljer inte frysboxar med lådor i längre :O ). "Hörde ni behövde lådor, vi har runt 200+ korgar som bara skräpar, bara ta så många ni orkar bära!" Har väl runt 20 nu, så någon av dem kan man faktiskt offra, i alla fall till spis, och kaminved som inte är så supertungt.

I frysboxen våran får det bara plats med en, så där är det bättre med mindre korgar, typ såna man brukar förvara saker i i garderoben eller så.

Annons:
[--------------------------]
#14

Jo! Man kan även lägga sitt lilla husdjur i dem :) IMG_0302.JPG ka

Magi-cat
12/25/21, 7:06 PM
#15

#14 😸😻


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[--------------------------]
#16

Idag har jag alltså "Ernstat" lite. Eller jag har pimpat en korg jag tänkt ha som plugglåda framöver. Det jag har använt är gamla pins jag gjort när jag gick i gymnasiet (saknar verkligen att göra egna pins förresten, så kul!), klistermärken och lite posca markers. Posca kanske är ett dåligt val med tanke på kvalitén, men det är menat att kunna tvättas bort när korgen ska ha annan etikett.

Och verbet "Ernsta" är ju när man pysslar ihop något man bara trodde Ernst kunde pyssla ihop :D

IMG_0328.JPG

Upp till toppen
Annons: