Annons:
Etikettköpstopp
Läst 80 ggr
Pyttelite
2020-12-28, 07:09

Nio månaders köpstopp

Under mellandagarna, vanliga år när coronan inte härjar, brukar enorma mängder kläder säljas på rea.

Men det finns de som ratar hetsen och helt avstår från att köpa nytt.

– Jag trodde nog att det skulle vara svårare.

När man ändå kan köpa begagnat på second hand, så är det något helt annat, säger Ulrika Lassing, en av Karlstads nio modeaktivister.

Svenskarna lägger i snitt en tusenlapp i månaden på att köpa nytt. På 30 år har konsumtionen av kläder och textil fördubblats.

Ett klädesplagg används i genomsnitt sju-åta gånger. Sedan ratas det, slängs eller hamnar längst in i garderoben.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/niomanaders-kopstopp-aktivister-ratar-mellandagsrean

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Under mellandagarna, vanliga år när coronan inte härjar, brukar enorma mängder kläder säljas på rea. Men det finns de som ratar hetsen och helt avstår från att köpa nytt. – Jag trodde nog att det skulle vara svårare. När man ändå kan köpa begagnat på second hand, så är det något helt annat, säger Ulrika Lassing, en av Karlstads nio modeaktivister.
Annons:
MonicaLagerquist
2020-12-29, 08:46

Mitt klädkonto för 2020 var lite drygt 500.Det är bara strumpr och trosor jag köper nytt.Resten är köpt i second hand.

Har nog aldrig varit på någon mellandags rea i hela mitt liv.

Möjligen köpt något på efter efter rean när det är sänkt till 70%.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: