Annons:
Etikettåterbruk-av-sopor
Läst 2214 ggr
[Sabina]
2015-01-16 01:02

12 saker du kan göra med kaffesump

I Sverige dricker vi nästan 3,5 koppar kaffe per person och dag, så det blir en massa kaffesump som oftast bara slängs. På aftonbladets hemsida får du tips på vad du kan göra med kaffesumpen istället för att slänga den.

Annons:
Andorr
2015-01-16 01:07
#1

Denna bra inläggar jag redan innan jag läst länken. 🙂

Kanske något "matnyttigt" för krukodlare?

[Sabina]
2015-01-16 05:27
#2

Jadå, man kan mylla ner en matsked kaffesump i varje kruka. Det mår växterna bra av 🙂. Jag har även myllat ner kaffesump i mina rabatter och blommorna mår jättebra av det samt att mördarsniglarna håller sig borta.
Att det skulle vara så surt som de  skriver i  AB har jag inte märkt då jag haft kaffesumpen även i rosenrabatten med gott resultat. (Rosor vill ha pH runt 6-7)

TatsuOni
2015-01-16 17:03
#3

Mycket bra tips🙂 Man kan även blanda ut den med olja och använda som peeling.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[JeanetteK]
2015-01-16 17:37
#4

#3 Ja, visst kunde man väl typ smörja in sig med kaffesump och sen basta…. hmmm… hur var det nu. Jo men så var det tror jag och man skulle bli väldigt len och mjuk i hyn.

TatsuOni
2015-01-16 17:46
#5

#3 Har aldrig hör det där med bastu, men det kan säkert stämma. Dock så kan det bli jobbigt att städa rent bastun från kaffesump😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-01-16 18:51
#6

Om man vill förändra vitt papper tar man kaffesump och sprider över pappret å låter torka under lite tryck. Då får pappret ett "åldrat" utseende. Kul att använda vid tex scrappbooking.

Annons:
[Sabina]
2015-01-16 19:10
#7

Vilka bra tips ni har 🙂. 

#3 och #4 Jag har provat skrubba mina händer med kaffesump som blev jättelena och fina men man doftade väldigt påtagligt av kaffe så jag tyckte det blev lite jobbigt efter ett tag. Är tyvärr ganska doftöverkänslig, men om man inte är det så rekommenderar jag kaffeskrubben 👍

Upp till toppen
Annons: