Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 1635 ggr
VildaVittra
12/20/14, 8:14 AM

Lappa, laga och sy om?

Brukar du laga skor och kläder när det blir slitna eller går sönder? Eller brukar du sy in eller sy om när midjemåttet förändrats?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Andorr
12/20/14, 8:21 AM
#1

Det känns som att nål och tråd inte är min grej.

Och på tal om midjemått, så kom jag i mina snickarbyxor idag. Klämde bara lite.

Glad i hågen. 🙂

tlover
12/20/14, 8:22 AM
#2

Kläder brukar jag i alla fall försöka laga, även om det inte alltid blir så snyggt (det blir snyggast om man lagat tidigt och för hand har jag märkt). Så det kan hända att det bara blir "hemmakläder" sen.

Kläder med strech kan jag däremot inte laga, jag har ingen aning om hur man gör det.

Midjemåttet brukar inte ändras så mycket att jag behöver sy om nått, och jag har hittat kläder som funkar genom graviditeten hittills så att ändra midjemått vet jag inte hur man gör.

l'm back

anki1
12/20/14, 8:23 AM
#3

Ibland. men det är mycket besvär att ändra alla kläde. Jag lagar ibland. -skorna kommer till skomakaren ett par gånger om året.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[JeanetteK]
12/20/14, 9:31 AM
#4

#1 Grattis! 🙂

Jag syr om mycket. Saker jag tröttnat på blir något annat. Jag har varit bättre på att laga kläder än vad jag är nu. Men nu med mitt nyårslöfte att vara extra sparsam så ska jag ta upp det igen.

[Sabina]
12/20/14, 6:54 PM
#5

Ja, jag försöker laga kläder och annat av textil om jag kan.

Men i första hand så försöker vi återanvända modet genom att vi använder varandras kläder eller byter kläder med varandra, mina döttrar och jag. Det går bra då vi (nästan) har samma storlek alla tre 🙂

Det händer också att jag återbrukar kläderna och syr tex kjol och topp av en klänning, kjol av byxor osv. men det är mycket enkla modeller som blir till då jag inte längre är så duktig på det.

Jag syr även exempelvis prydnadskuddar av gardiner så de (gardin och kuddar) matchar varandra eller så använder jag gamla gardiner som möbelöverdrag osv

Andorr
12/26/14, 1:11 AM
#6

Jag skulle behöva laga en fårskinnstoffla.

Jag gissar att man behöver något sorts fingerskydd, när man syr i skinn. Jag känner till fingerborg, men har ingen. Jag får komma på någon annan lösning.

Annons:
-Aida-
12/26/14, 12:27 PM
#7

Jag lagar så länge hålen är små, blir dom ändå större så tvättar jag dom och använder tyget till annat, skor däremot kan jag inte laga och har ingen lust att betala 200 - 300 kr för att laga ett gammalt par skor, så jag köper nya för samma pris, vet inte vad som händer med dom gamla skorna, mina föräldrar tar dom när jag inte kan ha dom.

Tant Grön
12/26/14, 7:28 PM
#8

Jag lagar, eller syr/gör något annat av det. Det mesta går att ta tillvara. Bara tiden som inte vill räcka till till alla projekt och idéer. Förutom att laga, så kan man klippa till mattrasor och väva eller virka något fint.

Upp till toppen
Annons: