Annons:
Etikettmöbler
Läst 3822 ggr
Velinga1984
2014-12-17 07:27

Måla teak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromveckan köpte vi ett hörnskåp. Jag vill helst måla det teak, sambon är lite inne på vitt.

Någon som målat teak, som vet hur man gör det snyggast? Helst i samma färg, eller liknande som radiogrammofonen.

Annons:
Sindri
2014-12-17 07:47
#1

Om du har ett bra biblo så finns det säkert böcker. Kolla också Youtube - entusiaster lägger upp egna filmer om det mesta.

Jag gick en kurs i ådring och marmorering för många år sedan och tyckte att ådring var svårt - marmorering lite lättare.

MEN - titta på skåpets stil; inte gjorde man teakmöbler på den tiden? För mig ser det ut att vara senast från 1920-talet, förmodligen äldre. Man ådringsmålade då också, men då var det mer mahogny, ek, björk och valnöt man ville härma.
Teakmöbler har ju ofta sin speciella stil, så jag vet verkligen inte om det skulle bli bra.

Om det absolut måste stå bredvid en teakmöbel skulle jag måla det svart. Kanske marmorera i lite bärnsten och ljusgrått på dörrar och lådframstycken. Bildgoogla på svart marmor om du undrar hur jag menar.

parsley
2014-12-17 07:57
#2

Du kan definitivt ådringsmåla det om du tycker det är snyggt. Låna böcker på biblioteket och läs på eller googla och se vad du kan hitta. Tror dock att det är svårt att hitta information om teakimitation eftersom man imiterade andra träslag på den tiden man ådringsmålade. Snygg möbel fö.

[Lovisaan]
2014-12-17 08:04
#3

Om man vill imitera något träslag så börja ej att måla på orginalet. använd provbitar först och sedan gäller tålamod och övning tills man känner sig nöjd.

[JeanetteK]
2014-12-17 09:04
#4

Inne på pyssel var den som gjorde så här. Kanske något som skulle funka?

Velinga1984
2014-12-18 09:04
#5

Tack för alla era tips, råd och förslag! Jag saknar tålamod, men som tur är så har sambon tålamod som räcker för hela familjen. Han ger sig aldrig förrän det blir perfekt. 

Skåpet kommer utökas med hyllor ovanför, likt ett vitrinskåp. Helst med gamla fönster som luckor men det blir troligtvis ett öppet skåp tills vidare. Vi tippar dock på att det är hemmabyggt? Vid noga koll så är den otroligt dåligt gjort, så det första vi kommer få göra är att stabilisera den. Jag får nog släppa teakfärgen till min förtvivlan, svårt att få snyggt.  Så skåpet blir troligtvis ommålat i vitt, då det blir lätt att passa in med en nytt köksbord i framtiden. 

Vår älskade radiogrammofon ska flyttas in i vardagsrummet istället, den passar inte längre i köket men vi känner ändå att vi vill ha den framme. Sambon får flytta in den när han kommer hem, jag orkar inte lyfta den.

Sindri
2014-12-18 09:11
#6

Ja, man jag tycker det var ett klokt beslut att inte måla skåpet i teak. Teakmöbler har ett så speciellt formspråk, så det skulle nog bara sett konstigt ut med ett så uppenbart hemmabygge i lite mer allmogestil.

Du kan säkert hitta andra möbler att måla teak på. Våga prova!

Annons:
Velinga1984
2014-12-18 09:23
#7

Ja, till slut kommer jag nog prova :) Ja, det är lite så vi känt efter också, att formen på möbeln passar inte till teak. Möbeln är för enkel för det. 

Teakmöbler häromkring kostar otroligt höga summor, en liten bokhylla tex för 2000 kr på second hand. Helt sanslöst, men det är ju så tillgång och efterfrågan.

Upp till toppen
Annons: