Annons:
Etikettallmänt-om-återbruk
Läst 2618 ggr
[JeanetteK]
2014-07-08, 16:34

Superspararna

Jag hamnade i programmet Superspararna igår. Där var det en man som återanvände dammsugarpåsar. Han klippte upp påsen i ena sidan, tömde och sydde sen ihop den igen. Rätt smart tycker jag! 

Sen var det två tokar som gick och hämtade ketchup, salt, socker och sånt på restauranger och cafeer. "Det är bara att hämta för det är gratis"… mmmm… eller stöld. 😕

Annons:
jossa5
2014-07-08, 16:40

Återanvänt dammsugarpåsar har jag gjort med. Fast det har varit för det var den sista påsen jag hade! 😂 Och visst funkar det, men inget jag skulle göra om jag kunde ta nya, för det dammade ganska mycket när jag tömde den.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tarotstollan
2014-07-08, 16:44

Ja, som jag skrev inne på Tv i Fokus igår, vet inte om jag skall skratta eller gråta!
Håller med om att det var stöld.
Han som sparade på toapapper och stod och vägde det för att inte använda för mycket tycker jag var äcklig! Det är ju olika hur mycket man behöver beroende på vad man gjort, dessutom beror det ju på om man är man, kvinna eller barn.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[JeanetteK]
2014-07-08, 16:56

#1 Ja om det var min sista skulle jag också kunna göra det. Men jag är nog liiite för lat annars tyvärr. 🙂Kan tro att det dammar. Men bra att det går, om man måste. 

#2 Ha ha, ja eller hur! Att ens börja fundera på det… undrar om han beordrar familjen att bajsa borta just för att spara pengar. Annars kanske det blir avdrag på veckopengen… 😂

Lilolizeit
2014-07-09, 12:57

Har inte sett det här svenska programmet än, men sett ett vad jag tror är det amerikanska programmet - extreme cheapskates. Tycket det är ganska underhållande vissa avsnitt och en del bra tips, men som ni säger, vissa avsnitt vill man inte ens se, de är så pinsamt så jag tittar bort. Var ett avsnitt om en man som gick och samlade in folks matrester på en restaurang..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jossa5
2014-07-09, 13:30

#4 Jo, det bygger ju på samma princip. Här får man dock följa samma familj i flera avsnitt, för att få massa bra tips! 
Och vissa av tipsen är ju bra, men många är bara skrattretande. Stjäla socker på donken är väl kanske inte det bästa, eller mest sparsamma sätt att spara in pengar på. :P

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Niklas
2014-07-09, 15:37

Jag har väldigt svårt att se mig själv återbruka förbrukningsartiklar som dammsugarpåsar och papper. Och varför gå till en restaurang och hämta salt när det finns i närmsta affär. Det är bara att hämta där också. ;-)

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
Lilolizeit
2014-07-09, 15:40

Jo vissa saker vill jag inte återanvända, men några bra tips snappade man upp, som att exempelvis att gammal och använd aluminiumfolie funkar perfekt som "svinto" 👍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Forest]
2014-07-23, 15:13

6 haha ja du det är många som även hämnar i vanliga livsmedelsbutiker med och dom sparar pengar på "ta mycket annat med". 😕

Ska man spara pengar på dammsugarpåsar så finns det bra påslösa dammsugare att köpa, nja det är inget jag skulle orka tömma för att sen lappa ihop den igen.

Wony
2014-07-25, 11:32

Dammsugarpåsar tenderar dessutom att sättas igen av allt damm, och det känns betydligt fräschare, enklare och bättre att helt enkelt sätta i en ny påse. 

Vissa saker känns rätt skumma att återbruka. Särskilt förbrukningsartiklar. Och toapapper skulle aldrig falla mig in att spara på.

[mommo 12]
2014-07-25, 12:25

Jag såg något liknande program där det var en gubbe som tog rabbatkuponger på allt möjligt och sedan tog han dessa "prover"och hade domi en källare, som såg ut som i affären, helt full av saker. Och vissa avsnitt är riktigt äckliga…

[Forest]
2014-07-25, 12:34

10 det var inte - Rabatt till varje pris? Dom shoppar med rabattkuponger och ser till att få massor för så lite pengar som möjligt. Oftast lagrar dom och som du säger nästan som en butik.  Super anser jag, vissa ger bort varor till olika organisationer som hjälper personer som behöver få mat/kläder mm :)

Wony
2014-07-25, 12:35

Rabattkuponger och att nyttja dem ser jag inget fel i dock. Vi själva håller på att bygga upp ett förråd av mat i ett skafferiutrymme i källaren. Mest torrvaror, konserver och liknande. Är det t ex jättebra pris på toapapper en vecka så köper vi på oss några extra paket, och ställer ner. Vi spar ganska mycket pengar på att handla det som för tillfället är billigt, vilket behövs då vi lever på en industrilön + 3000kr per månad, vi och våra husdjur.

[mommo 12]
2014-07-25, 12:38

Ja, det är inte fel, men jag tycker in men att köpa samma sak gratis osv. tycker jag inte dom i affären ska gå med på.

Annons:
[Forest]
2014-07-25, 12:46

13 nu förstår jag inte vad du menar med  men jag tycker in men att köpa samma sak gratis osv. 🤔

varför ska butikerna säga ifrån detta? NU tåls det säga att det är helt OT då det är ett helt annat program.

[mommo 12]
2014-07-25, 13:37

Oj vilka stavfel, Men jag tycker inte att man ska få typ tusen kuponger av samma sort och sedan köpa det. Det är väl okej, men dom andra som handlar då?

Tant Grön
2014-07-25, 14:00

Blev besviken på programmet för jag trodde att man skulle få en massa bra spartips. Själv sparar jag mycket för miljöns skull och skulle aldrig kunna utnyttja restauranger så, eller gå och tigga mat när jag har en bra lön.

[mommo 12]
2014-07-25, 14:04

Ja tant grön. Det är ju bara äckligt. Men dom är väl bara desperata?

Tant Grön
2014-07-25, 14:11

Eller så är det som en sport. Dom verkade ju inte vara fattiga precis.

[JeanetteK]
2014-07-25, 14:14

#16 Jag håller med. Pinsamt är vad det är.

Tant Grön
2014-07-25, 14:37

Man skall inte utnyttja andra, tycker jag. Själv sparar jag genom att återvinna så mycket som möjligt.

Annons:
[JeanetteK]
2014-07-25, 14:42

#20 Håller med där också. Vi återvinner också så mycket vi kan.

Upp till toppen
Annons: