Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 1449 ggr
Gasoline
5/28/14, 9:30 PM

Klacka sko

Oftast går man vill skomakaren för att klacka skor (sätta en metallbit på klacken) när man inte vill att klacken på skona ska gå sönder. Köpte ett par nya klackskor idag, och vart att fundera på om man kunde ta en plåtbit och limma dit själv, plåt har vi gott om för sådana småsnuttar. Jag vågar dock inte spika i skorna som skomakaren gör. Tror ni att det går, att det blir hållbart?

Annons:
Stiw42
5/29/14, 9:33 PM
#1

Det tror jag, har själv limmat fast limmade gummisulor när de lossnat och det har fungerat 😄 Men, använd superlim för karlssonsklister och dylikt håller inte i längden.

Gasoline
5/29/14, 9:50 PM
#2

#1 men går det att limma metall tro? För det är ju en metallbit som ska dit under klacken så att den inte går sönder.

Maria
5/30/14, 10:30 AM
#3

Vill du verkligen ha en metallbit? Blir det inte lite som steppskor?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gasoline
5/30/14, 11:09 AM
#4

#3 Stepskor har metallbit både på klack och tå 😉

Nej, endast klacken vill jag ha metall på, för att skydda klacken mot att slitas/nötas sönder vid användning. De få gånger jag lämnat in dom till skomakare har jag fått en metallbit på klacken.

Angelslund
6/10/14, 10:36 AM
#5

Hej.

Om jag hade haft turen att ha en tjej med dom trevliga problemen hade jag gjort följande:🙂

1, Format till metallbiten (kanske aluminium) så den har samma yta/storlek som klacken.

2, Slipat båda ytorna med mycket fint sandpapper.

3, Avlägsnat fett på ytorna med aceton och att dom förblir fettfria under hela processen.

4, Blandat ett 2 komponents lim typ epoxy och applicerat jämnt tunt på båda ytorna,

5, Lagt på metallbitarna med lite tryck och att dom ligger emot varandra fixerat under en timme. 

6, Slipat kanterna lite grann så att inte klackarna hakar fast när du går på mattor och andra ojämnheter.

Ja sen är det klart att steppa vidare.

Lycka till

Rikard💣

Gasoline
6/10/14, 11:02 AM
#6

Tack rikard :-) Hade tänkt något i den stilen, det borde ju fungera och bör vara hyffsat hållbart tycker jag. Jag får prova och se helt enkelt :-)

Annons:
Angelslund
6/10/14, 11:57 AM
#7

Tack själv för din respons. Det gick undan. Dela gärna med dig av det kommande resultatet. 

Rikard

Gasoline
6/10/14, 6:26 PM
#8

Självklart 🙂

Om jag kommer ihåg dvs, minnet är bra men kort 😂

Upp till toppen
Annons: