Annons:
Etikettoff-topic
Läst 8491 ggr
Luju
2012-06-20, 19:59

OT - Klottertråden

I den här tråden är du välkommen att skriva  vad du vill (nästan)!

Den här klottertråden finns för att vi inte ska bli översållade med OT-trådar bland våra andra återbrukstrådar.

Glad

Använd denna tråd flitigt!

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

• Redigerat 2022-08-14, 16:10 av Moon AppleGrey
Annons:
dolfen
2012-06-29, 20:13

Jag tänkte länka till en tråd på Matlust som kanske är av intresse även för återbrukare.

Det handlar inte riktigt om Återbruk, utan mer att använda något som annars slängs. Rabarberblad!

Visserligen kan man slänga dem i komposten (de som har det) där de naturligtvis gör nytta, men det kan vara kul att använda en nedbrytbar "ugnsfolie" istället för den icke nedbrytbara.

Tråden heter Laga mat i blad.
Jag kallar det jag åstadkom i detta test för  "rabarberdolme". Glad

Luju
2012-06-30, 14:11

Har aldrig tänkt på att man kan använda rabarberblad att laga mat i. Får man någon extra smak från dem eller är de "bara" för att inte behöva använda folie?

dolfen
2012-06-30, 18:23

Jag tror att själva bladet tillför smak men väldigt marginellt, och som nog är svårt att känna.

Däremot, som jag skriver i tråden, smakade jag på en vällagad (kraftigare) bladnerv och det passade ihop med "matbollens" smak.

Rabarberbitar i denna matboll skulle tillföra smak.

[TrevorS]
2012-07-03, 22:23

Jag har samlat ihop lite vinflaskor som skulle kastat för att fylla på med hemmagjord saft. Gjorde te-saft som blev riktigt lyckad! Skrattande

[deen]
2012-07-04, 14:19

#4 Vad är te-saft? Dum fråga kanske…Tungan ute

[TrevorS]
2012-07-04, 16:15

#5. Inga frågor är dumma frågor, jag gör väldigt starkt te, pressar i lime och smälter i socker. Blir lite som iste på något sätt.

Annons:
[deen]
2012-07-04, 16:23

Tackar, låter gott! Glad

[yodhe]
2012-07-06, 11:34

Jag vill rikta ett jätte *TACK*…till Sajtvärd och Medarbetare för en fantastisk site..och så viktig…

Jag försöker att på så många andra sajter som möjligt hänvisa hit…

vi behöver bli fler, att lära ut om återvinning..

Mmm..det där lät gott Trevor..måste testas…Glad

Luju
2012-07-07, 01:47

Tack Yodhe :) det är en väldigt givande sajt att driva måste jag säga. Hoppas på att ni kommer att tycka om nästa plan som finns för sajten ;) men det kommer det mer om i slutet av denna månad

[deen]
2012-07-07, 09:33

#9 Spännande!

[yodhe]
2012-07-07, 12:40

Verkligen spännande…Glad

ixtab
2012-09-01, 15:12

trevorS #

Blandar du den sedan med vatten, eller dricks den som det är?

Live long and prosper

Luju
2012-10-03, 00:58

TrevorS, ud borde skriva om detta på Te i Fokus också om du inte redan gjort det. Jag vet många medlemmar som skulle bli glada över tipset Glad

Annons:
dolfen
2012-10-20, 19:45

Jag har börjat att använda kvittons baksida då jag skriver inköpslistor.
(En liten grej, men ändå.) Glad

dolfen
2012-11-02, 19:38

Ibland händer det att jag viker ett flygplan, någon gång då och då, för att hålla denna kunskap vid liv.

Detta plan vek jag av ett reklamblad av något styvare kvalitét än ett vanligt papper.

Jag måste tillägga att just detta exemplar har en fantastiskt rak och fin "flyglinje". (Flyger bra.) Cool

Luju
2012-11-04, 01:40

Härligt sätt att använda reklamblad. skulle vara en bra ide om man har barn, blir lite mer färgglatt än om man tar ett vitt papper Glad

dolfen
2012-11-30, 18:31

#16 - Jag var barn när jag lärde mig vika flygplan.
Ett annat barn lärde mig detta. (De vuxna slapp.) Flört

På tal om att vika papper… Så här viker man en ask.
(Av reklamblad, kanske!?)

(Från en gammal tidning.)

dolfen
2012-12-15, 18:14

Länkar till en pysseltråd på Humor. En del är Återbruk.

[deen]
2012-12-16, 10:44

#18 Vilka kuliga juliga idéer! Tungan ute

dolfen
2013-12-29, 20:55

I år använde jag mig av tidningspapper när jag slog in julklappar. På något sätt kopplar jag lite till det där gammla bruna pappret som jag har sett omslöt äldre tiders julklappar. Sedan kanske man råkar, vid klappöppningen, hitta en entressant artikel som man kanska kan växla några ord om!? ;)

Annons:
dolfen
2013-12-29, 21:03

1. Vad konstigt att denna tråd inte hamnade överst, under Senaste inläggen. 2. Tråkigt att jag inte kopierade det som stod i länken i #18. Tyvärr finns inte Humor längre… :( :)

Skorpion76
2014-04-01, 15:42

Om ni tycker att jag är alldeles ute och cyklar och har placerat detta inlägg fel skulle jag gärna vilja veta var någonstans det skulle kunna passa bättre. Nu vill jag i alla fall ta tilfället i akt och tala om vad jag tycker om iFokus.

Vad är bra? 
Det som jag tycker är bra är att man kan diskutera precis vad som helst. Här finns sajter för i stort sett vad som helst. Det är svårt att skapa sig en sajt här eftersom det mesta redan finns. Sajterna gör det möjligt att välja diskussion efter intresse och det är bra, men ett ytterligare plus i kanten är att det inte är så lätt att skapa sig en sajt. Nr en sat väl är skapad, så finns den!  

På Facebook kan vem som helst skapa sig en grupp hur som helst vilket lätt leer till att många grupper får både ett liknande namn, liknande innehåll samt att det är samma människor som kommer dit.

Det som också är bra är att i varje sajt kan man skapa flera kategorier. Det kan man däremot inte göra i grupperna på Facebook och det är tråkigt. En annan sak som är bra är att alla diskussioner uppdateras när det skrivs någonting nytt i den. et gör de på Facebook också, men eftersom man inte kasn skapa olika kategorier där måste man putta upp en diskussion som man är intresserad av och som har hamnat längre ner. 

Vad är dåligt?
Det är tråkigt att man inte kan starta en allmän diskussions-sajt.EEftersom det redan är så många sajter som rean finns är det svårt att starta en egen sajt om någinting. Signaturerna är bra, men jag saknar möjlight att göra skyltar i dem och att man måste ha iFokus Insider för att över huvud taget kunna se signaturen. Jag vill kunna ha möjlighet att ändra min signatur efter hur många poster jag har skrivit, men nu har jag inte riktigt kunnat göra det på det sättet. En annan ålig sak är att man inte kanändra stavfel i gamla trådar, underslökningsalernativ eller kluringar.  

Vad är särskilt bra?
Jag gillar att man kan diskutera vad som helst, att det alltid går att hitta nåon sajt för det man vill diskuera och att det inte heller är så lätt att starta en gen sajt. Det minskar riskn för dubletter radikalt. Eftersom varje sajt innehåller flera kategorier och uppdaeras hela tiden så fprt någon skriver i dem behöver man inte putta upp diskusionerna genom att skriva "Bump" eller något annat töntigt bara för att aktuaklisera tråden igen. 

Vad vill jag förändra?
Jag skulle önska att alla använare hande möjlighet att se sin signatur och då menar jag inte bara dem som har Insider. Jag skulle också önska at man kunsde göra skyltar i signaturen om man ville det. Nu menar jag inte att man ska göra blaffiga banners, men jag gör en orts skyltar som jag sätter i min signatur och dem vill jag visa alla som ser mina inlägg.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Taggeman
2014-04-06, 18:24

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Skorpion76
2014-04-06, 20:58

Mm, jag vet! Den här har legat här ett tag!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: