Annons:
Etikettråd-och-hjälp
Läst 11998 ggr
Gasoline
2013-10-15 22:37

Få bort lukt i burk

När jag köper matvaror i glasburk sparar jag alltid burken och förvarar annat i sedan, oftast andra livsmedel. Men någon form av kryddig lukt brukar finnas kvar i burken och detta brukar tyvärr sätta smak på det jag sedan förvarar i burkarna. Min hemmagjorda frukostblandning har nu någon konstig smak som liknar denna lukt. Någon som vet hur man får bort detta? "neutraliserar" lukten i burken? Jag har diskat dessa burkar men lukten hänger envist kvar. :-(

Annons:
Evahelene
2013-10-15 23:51
#1

Lufta dem. Det tar ett tag men får dom bara stå öppna försvinner lukten så småningom. Men, har du bråttom så testa med att fylla dom med okokt ris…jag har hört att det kan hjälpa men inte testat det själv.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Gasoline
2013-10-16 06:28
#2

#1 tack för tipset, ska prova med ris i en burk så min frukostblandning slipper smaka konstigt. ;-) Hur länge kan man få vänta tro? Jag har nog redan väntat några veckor.

Niklas
2013-10-16 12:20
#3

Ättiksprit brukar också rekommenderas för att ta bort lukt. Svettlukt i gymnastiskskor ska försvinna om de får ligga i frysen en stund. Du kan testa det också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2013-10-16 14:01
#4

#3 tack för tipset, kan göra lite olika tester :-D

Niklas
2013-10-16 14:22
#5

Om du lägger den i frysen kanske du ska lägga den i en plastpåse. För säkerhets skull. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2013-10-16 17:48
#6

Att diska i diskmaskin brukar vara bra. Jag tror att mycket kommer från locket så det är viktigt att diska även det ordentligt och använder man ättika till burken så glöm inte locket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gasoline
2013-10-16 18:07
#7

#5 Smart, ska tänka på det.

#6 Provade att köra en av burkarna i diskmaskinen på jobbet idag, har ingen diskmaskin hemma, och hoppas på att det blir bättre. Det visar sig imorgon iallafall.
Ja, jag misstänker att mycket utav lukten kommer från locket, tråkigt nog.

Tant Grön
2013-10-16 20:46
#8

Om man diskar för hand så räcker det inte att diska en gång, minst 6-7 gånger får man diska. Gäller för locket. Speciellt noga under kanten på locket och kanten på burken. Läste om någon som steriliserade lock i kokande vatten. Kanske kan det ta bort lukt, men har inte provat.

Evahelene
2013-10-16 22:24
#9

När det gäller just glas så är det ingen idé att försöka med ättika. Ättikslukt sätter sig fast i glas och är svårt att få bort. De burkar jag haft ättiksinläggningar får stå öppna och lufta och det kan ta upp till ett år innan lukten är borta såpass mycket så att jag kan använda dom till sylt. Till skor, kvarvarande mögellukt o.dyl. i kläder så är ättika förträffligt. Lite OT: till illaluktande skor kan man pudra i bikarbonat.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Gasoline
2013-10-17 05:57
#10

#9 kan vara bra att tänka på, då skippar jag ättika i burkar. I en husmorsbok jag har (som jag älskar) så innehåller nästan alla städtips antingen ättika, bikarbonat eller citron. Vilka dundergrejer! Ajax, släng dig i väggen! Hihi

Upp till toppen
Annons: