Annons:
Etikettmöbler
Läst 9689 ggr
[TrevorS]
2012-12-18, 19:06

Målat om gamla möbler.

Funderat ett tag på vad jag skulle göra med stolarna och efter lite inspiration härifrån blev det att jag målade om dem vita. Kommer passa mycket bättre in i köket när allt annat är vitt. Skrattande

Än så länge bara målat en stol, har en till samt ett bord som ska målas. Men ska tydligen målas 2 gånger, tydligen vänta i 12 timmar innan andra påstrykningen. Så tar några dagar. Men fint kommer det bli!

Annons:
[TrevorS]
2012-12-19, 10:12

Andra målningen. Betydligt snyggare nu än tidigare.

Chilizera
2013-01-05, 10:56

Snyggt Glad

[TrevorS]
2013-01-05, 12:04

Så här blev alla möblerna när de nu är klara. Skrattande

Amandla
2013-01-05, 14:29

Fräscht! Jag kan bli jättesugen på att måla om möbler i olika pastellfärger, men det blir alltid vitt ändå. Det lyser upp och matchar allt Glad

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[TrevorS]
2013-01-05, 23:51

Men vitt är fint. Det mesta är nu vitt och grönt i köket. Försöker hitta en fin grön matta till spisen. Vill gärna stå på en matta när jag lagar mat. Vet inte varför men känns mysigt.

Har en grön duk med gröna underlägg, grön gardin m.m.

Grönt är skönt eller vad var det man sa? Flört

Ananrs är klara färger fina också, har du några möbler du ska måla om snart amandla?

Amandla
2013-01-06, 00:27

Ja vitt är fint. Jag borde måla om mina köksstolar, färgen går att dra av hur lätt som helst Obestämd Jag gjorde underarbetet lite för dåligt, stolarna var tidigare trärena och inoljade och jag slipade bara litegrann och målade direkt med färg som dessutom var av dålig kvalité. Aja, det lär inte bli alltför betungande att få bort den igen Tungan ute å så sätter jag nån av sönerna på att slipa bättre. Färg ska jag köpa förstås, tror det får bli v-grund (heter den väl, eller heter den v-slip?) för den ska ju sitta som berget.

Annons:
Siskas
2013-01-06, 09:55

Så fint!

Själv har jag svartmålade stolar och bord i köket. I uterummet är alla stolar och bord rosa. Att måla om möblerna är roligt och ger en fantastisk förvandling :-)

[TrevorS]
2013-01-06, 10:55

#6. Mina stolar var lackade, hittade en lackfärg som man bara torkade av stolarna innan kunde måla över 2-3 gånger. Blev jättebra. Färgen var nedsatt så jag klagar inte. Vet inte vad min färg hette, det var en möbel och fungerade perfekt för bord och stolar stod det på den eftersom den är tålig för slit. Vilken färg brukar du använda? Dålig på namn och glömde skriva ned vad min hette.Skrattande

#7. Va fint med svartmålade stolar, har du någon bild på dem? Rosa bort låter häftigt också. Skrattande

Amandla
2013-01-06, 13:33

Hehe, jag köper den färg som finns närmast och till bra pris, dvs så billigt som möjligt. Inte alltid det smartaste har jag upptäckt. Fast färgen jag köpte förra året på ÖoB var hyfsat bra.

Misarn
2013-02-10, 22:49

Vad fint det blev, tycker det är superkul att "renovera" gamla möbler

Elena-Maria
2013-02-11, 09:28

Fint :) Håller också på att "återvinna" en massa gammalt här hemma. Udda stolar blir ju inte så udda om de har samma färg. Det är lite roligt att måla också tycker jag. Blir alltid lite mallig när det är klart och gratulerar mej själv för att jag varit så duktig ;)

Jag har en gammal sekretär som jag vilmålat och patinerat. Färgen slits inte mer eftersom jag lackade den med golvlack. Slitstarkt som bara den ;)

Fred och god växt!

VildaVittra
2013-02-18, 14:01

#11 Kruxet med att lacka ovanpå vitt är att lacken gärna gulnar med tiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elena-Maria
2013-02-19, 22:19

#12 Ja, jag har funderat över detta. Den lackade ytan blir ju ganska hård också. Inte sett det hända ännu (att det gulnat) och det var tre år sedan jag målade, men gör det det så får jag måla om och vaxa istället som jag föredrar att göra nu för tiden. Då kan ytan slitas lite mer, det tycker jag är fint.

Fred och god växt!

Annons:
[TrevorS]
2013-02-19, 22:39

Målade två högtalare och bytte tyg, men ej nöjd med färgen så de ska målas svarta.

VildaVittra
2013-02-19, 22:44

Jag skulle hitta på något kul, som att tex täcka ytan med mosaik eller så. Eller varför inte kurbitsmålning?🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
2013-02-19, 23:01

Va glad jag blir att höra någon mer som faktiskt vet vad kurbitsmålning är, alla frågar mig vad det är når jag pratar om det. Länge sedan man hörde det sist. Tänkte göra det på vardagsbordet, men ytan kommer slitas mycket då det bordet använts. Ena högtalaren hade yttersta skivan på 1 mm lossnat och flisats sönder så den ytan är lite "nopprig" men blev bättre efter 2 målningar. Mosaik hade varit snyggt att ha på högtalarna, men vad finns de billigt och snyggt?

VildaVittra
2013-02-19, 23:26

Köp gamla mönstrade tallrikar på loppis och klipp med en kakeltång (om du inte har några hemma du kan slakta), annars kan man köpa mosaikrutor till badrum, slakta en trasig spegel, använda små släta stenar osv. Panduro osv är bara dyrt.

Målar du kurbits med en äkta äggoljetempera slits det snyggt, den spricker inte.

Jag tror kurbits kommer stort inom några år när folk tröttnat på shabby och minimlistiskt.

[Spökriddare]
2013-02-26, 12:25

Gud vad snyggt det blev!

JayLee
2013-10-01, 20:06

TrevorS, vad snyggt det blev med högtalarna. Vad är det för tyg du har använt? Bör det vara nåt speciellt? Har just tänkt fixa mina datorhögtalare som är så fula att änglarna gråter. Och esteterna…:/

[TrevorS]
2013-10-01, 20:11

Jag använde mig av linne-tyg, fann en stuv som passade perfekt. Ska inte vara för tjockt tyg bara eller för tätt. Använd bara en vanlig spikpistol eller häftpistol, de är rätt billiga nu för tiden tror jag gav 35-45 kr för den.

Annons:
[JeanetteK]
2013-10-10, 15:44

Tack för inspiration! Jag har en skänk och några stolar som ska målas om. Jag köpte även en blombänk på loppis nyligen som jag tänkte måla i samma färg och ha alltihopa i uterummet.

Upp till toppen
Annons: