Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 3634 ggr
Skogsmongot
2/21/13, 7:41 PM

Gamla datasladdar

Hejsan! Nu är det så att jag har klippt bort sladd-bitarna på två gamla data-sladdar och vill gärna göra något av dom😃 De är ca 1m/st och är alltså fyra bitar, några tips på vad jag kan göra av dom?

(antagligen la jag detta i fel kategori, placera den gärna i rätt)

Annons:
Luju
2/26/13, 10:32 PM
#1

hm.. Kluring. Du har säkert kommit på något smart.

Hittade de här söta gubbarna när jag googlade på "craft computer cable"

Annars tänker jag att du kan prova göra blommor av kablarna. Har inga bilder eller så. Utan detta är en tanken on top of my head. "Böj" kablarna så att de blir som blommor, sen kanske du kan knyta en fluffig garnboll i mitten. Vet inte alls om det går, men det går väl alltid att bli inspirerad av iden iallafall 🙂

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Skogsmongot
2/27/13, 4:13 PM
#2

nej har faktiskt inte kommit på nåt än…. blomidén provar jag nog😃 

tack!

VildaVittra
2/28/13, 1:02 AM
#3

Varför inte skala dom och göra ett vikingasmycke?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skogsmongot
2/28/13, 2:01 AM
#4

tänkte inte på att man kan skala dom, tack!

Chilizera
2/28/13, 9:51 AM
#5

#3 Vikinga-virkningen så kul ut! :) Kanske skulle prova sig på det någon gång.

Chilizera
3/7/13, 12:27 PM
#6

Nu har jag provat vikingavirkningen, riktigt kul! Började dock med en gammal sladd som skulle slängas som föreslaget i tråden och kopparen var för tunn för att funka att virka med. Frågade sambon som är teknikfreak om sladdar brukar ha tjockare trådar än de jag hade skalat fram, men han tyckte att det var normal storlek…

Men nu är jag ju fast på virkningen så jag måste gå och köpa tråd i vettig storlek (provade med en rulle sambon hade hemma men den var aningens för styv istället), attans att det inte passade som återbruksprojekt!

Juförsig kanske man kan göra ett försök att tvinna ihop flera tunna trådar först.

Annons:
VildaVittra
3/7/13, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag använde 0,7 mm galvaniserad till denna:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/7/13, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gjorde med 5 blomblad och runt en 10 mm virknål.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[yodhe]
3/7/13, 1:18 PM
#9

# 8 Jädrans va snyggt!! 😍

Kedjan ser verkligen ut som en Bissmarklänk..

( ursäkta svordomen)🤫

VildaVittra
3/7/13, 1:42 PM
#10

#9 Tack. Men man får vansinnigt ont i tummarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Chilizera
3/9/13, 1:10 PM
#11

#10 ..Och jag fick en hudspricka t.o.m! Så nu kör jag med gummerade tygvantar på.

heland
8/28/13, 10:53 PM
#12

Jag har gjort blomstersmycken av sladdar. Kolla in www.hemgjord.blogspot.se

[incendium]
9/26/13, 12:18 PM
#13

#10 Ha en skinnbit eller likvärdigt när du drar igenom tråden och flyttar runt stickningen. Dels ökar du friktionen och så skyddar du fingrarna.

Brukade få fina skavsår när jag började innan den där lilla skinnbiten i handen räddade mina fingrar.

Annons:
[JeanetteK]
10/1/13, 8:50 AM
#14

#8 Oj så fint VildaVittra!

Upp till toppen
Annons: