Annons:
Etikettmetall
Läst 1387 ggr
VildaVittra
2016-03-08 23:26

Återbruksamplar

Jag har gjort i ordning två amplar idag. En gammal kaffepanna och en mjölkspann i aluminium fick nytt liv med hjälp av lite ståltråd. Nu ska jag bara få tag på en ampellilja till mjölkspannen och en murgröna till kaffepannan. 

Jag tycker dom blev trevliga, men ont i tummarna fick jag. 😛 Ska ta och putsa upp dom lite, de har stått några år i garaget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
2016-03-08 23:32
#1

Häftigt! Önskar jag hade haft mina gamla mjölkhämtare. Det där locket med en fördjupning under handtaget….

Gunlog
2016-03-08 23:38
#2

Men så fina!

Jag kan se redan nu hur vackra dom blir. Jag är riktigt avundsjuk, faktiskt.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

VildaVittra
2016-03-08 23:56
#3

Tack, tack! Båda är dumpstrade, så det är några som slängt dessa små juveler. 🤔

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gunlog
2016-03-09 00:12
#4

Vad folk slänger!

Min fd kollega lade ut bilder på Facebook. Hon gav bort en emaljerad spann och en emaljerad potta. Jag var snabb tillräckligt att hojta till, så jag fick dom. Båda två är gamla Kockums-grejor. Den ene har en blå stämpel och den andre har en grön stämpel. Pottan hade jag på toa i julas och hade en grön växt i. Spannen hade jag i trappan upp till ovanvåningen med en tvåfärgad julstjärna (växten) i. Jag har några andra Kockums-artiklar liggandes i källaren, så jag ska skapa plats till dom i trappan.

Just dom som jag har är det inget större värde i, men det är kult och det är historia från Malmö som en gång var, Malmöit som jag är.

Tänk om folk kunde hålla i sina saker.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

VildaVittra
2016-03-09 00:14
#5

#4 Gahh, jag har varit ute efter en eller flera pottor i flera år. Hon är inte klok. 😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-03-09 00:15
#6

Jooo, visst är det värde i dem!
Och - ibland är det ju bra för vissa att en del inte håller i sina grejer……🙂

Annons:
JMW
2016-03-09 08:39
#7

Vilka läckra amplar! Gillar fjärilen du gjort. 

Jag hade en Kockumspotta plus säkert ett 50-tal olika Kockumsgrejer förr. Samlade på dem men jag tröttnade faktiskt. Jo, de tog plats så jag sålde allt på Tradera. Har kvar några grejer, ett tvättfat och en stor hink, tror den är på 12 liter eller nåt.

Gunlog
2016-03-09 08:53
#8

Det hade varit jättesnyggt att ha någon form av mässingskärl istället för det jag köpte, för jag har två fönsterlampor med prismor där "skelettet" är mässing.

Jag hittade nya amplar för en tia per styck. Det är bara själva flätningen, ingen kruka. Blomma och kruka fick jag köpa, trots tonvis med krukor här hemma, Jag hade nämligen inga i just den storleken, men det blev bra ändå.

Vi har en gammal ampel som är flätad. Själva flätningen har varit vit, krukorna är i glaserad keramik. Den är så fruktansvärt ful pga att smuts, men jag vägrar att slänga. Jag ska försöka få ut krukorna och lägga flätningen i klorin för jag slänger den inte. Störtvägrar. 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Sindri
2016-03-09 09:08
#9

Klorin är ganska läskigt att jobba med. Jag har fått mycket fräscht med blötläggning i Änglamarks bleksalt. Använder också mycket bikarbonat och citronsyra. Min City-Gross säljer båda dessa i jätteburkar.

Gunlog
2016-03-09 09:28
#10

Ah! Ja, bleksalt tänkte jag inte på. Tack så mycket för tipset! 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

aneri
2016-03-09 12:19
#11

Så snyggt och välgjort  Vad har du använt för tråd till amplarna?

VildaVittra
2016-03-09 15:20
#12

#11 Bra fråga, tror det är någon galvaniserad variant och inte rostfri då den rostat lite.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aneri
2016-03-09 15:42
#13

#12

Tack. Glad Vet du eller kan du gissa grovleken?  Jag vill beställa på nätet för jag har för långt till samhälle eller stad med affärer.

Klarade du av att göra det utan redskap/tänger?

Annons:
VildaVittra
2016-03-09 16:11
#14

Verkar vara lite mer än 1 mm.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aneri
2016-03-09 18:14
#15

Okey, tack 🙂

Upp till toppen
Annons: