Annons:
Etiketttextil
Läst 1813 ggr
Gunlog
2/10/16, 11:20 PM

Återbruk av kläder

Idag har jag varit superduktig!

Jag har dragit ut allt från min garderob!

Jag fyllde 2 sopsäckar, mest jeans och t-shirts.

Jag tömde 4 trådbackar!

Jag kan ju inte spara allt, men hjälp mig gärna med tips på grejer jag kan göra.

Min symaskin är allergisk mot mig. När jag sätter mig så blir det skatbo, men när sambon sätter sig och ska hjälpa så funkar det. Vi har en symaskin från 1950-nånting, så inga avancerade grejor. En sak vet jag att jag ska göra: En "väska" till presentpapper och band. Men sen vet jag inte mer. Det ska vara enkla saker.

Några tips?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
JMW
2/10/16, 11:23 PM
#1

Åhhh du kan ju göra massor. Om du har Pinterest så sök på "recycle denim" och du får hur mycket idéer som helst där. T-shirts kan du klippa i remsor och virka med.

Gunlog
2/10/16, 11:32 PM
#2

Grejen är att jag inte förstår mig på Pinterest. 🤦‍♂️Har varit där inne ett antal gånger, men… Nä, hjärnan kopplar inte. Jag gick ned i en jeans-pysselgrupp på Facebook, men det är ju bara avancerade grejer där. Drömma kan man ju. 😕

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

JMW
2/10/16, 11:47 PM
#3

Men så trist, Pinterest som är en guldgruva med idéer. Googla istället på orden då. Välj sedan bilder så får du också fram hur mycket som helst.

JMW
2/11/16, 8:30 AM
#4

Titta vad jag hittade när jag spanade runt lite.   Om man har ett gäng gamla tröjor. Verkligen superfin!

http://yellowsuitcasestudios.com/2011/10/31/felted-wool-sweater-blanket-tutorial/

Gunlog
2/11/16, 8:43 AM
#5

Ja, det var en smart idé. Vårt överkast till sängen köpte jag för 199:- på Jotex för några år sedan. Jag tog största storleken 180x200, men det var verkligen 180x200…

Tack så hemskt mycket för tipset. Nu vill jag rita ett mönster på ena sidan som passar våra gardiner, och ett mönster på andra sidan som är mer neutralt. Jag har 2 säckar att använda mig av, så något ska det väl kunna bli. 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[evelinana]
2/21/16, 2:51 PM
#6

Om du virkar eller stickar kan du göra garn av t-shirtar och linnen, eller räfsa upp koftor och göra nya saker av garnet! :) Jag hade två tjocka koftor från second hand som jag drog upp och fick määängder av garn!

Många gör väskor av jeansbyxor, eller kanske grythandskar? ^^ Finns så många roliga grejer att göra!

Annons:
Vixxen
2/21/16, 7:41 PM
#7

#6 Bra tips!

Gunlog
2/21/16, 10:19 PM
#8

Jag är så sugen på att göra något, men…

Jag skulle byta gardiner i köket häromdagen. Kom då på att kappan inte var sydd i ena kanten. Så jag tog fram symaskinen. Det tog 90 minuter att kanta en kappa. Symaskiner är allergiska mot mig, så är det bara…

Jag kan varken virka eller sticka pga skador jag har, så det går inte, tyvärr.

Men jag har sparat allt, och ska se vad jag kan hitta på för något. Det blir något med att sy. Vet inte vad det blir, men någon idé kommer nog snart och hälsar på.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Vixxen
2/21/16, 10:25 PM
#9

#8 Lycka till!✨

Gunlog
2/21/16, 10:53 PM
#10

Ja tack! När det väl händer så händer det ordentligt. 🤪

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

JMW
2/22/16, 8:41 AM
#11

Kan du inte helt enkelt sy lapptäcke? Klipp rutor och sy ihop, kan användas till lite av varje.

Gunlog
2/22/16, 5:33 PM
#12

Lapptäcke i all ära, men jag är inte riktigt för det "vanliga" lapptäcket. Men vi får se. Jag har en hel del vänner inom hittekattsrörelsen, så det blir nog några leksaker som de kan sälja eller så…

Jag ska göra en tvättpåse till oss, i alla fall, för vi är ute och campar på somrarna.

Funderar på gardiner till sonens rum. 🤪Han har grått, svart, rött och vitt på rummet så det vore "coolt" med egna gardiner.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Tant Grön
2/24/16, 10:09 PM
#13

Du kunde sy kassar att ha när du handlar. Dom är enkla att sy, och plastkassarna är ju inte bra för miljön. Kuddar är också lätta att sy. Och kanske fläta en sovkorg till katten.

Annons:
Gunlog
2/24/16, 11:11 PM
#14

Ja. Shoppingkassar vore ju super, faktiskt. Tack för den idén. Att jag inte tänkt på det själv… 👍

Sonen har gett mig några t-shirts som är för små nu, så jag har sparat för att sy igen ärmarna, täppa igen halsen med svart t-shirtstyg, fylla med kuddstoppning (har en dålig kudde som jag inte använder) och sy igen den nedre delen. Jag vet inte alls om det blir snyggt, men originellt?

Om jag lyckas med det så ska jag testa att göra med en av mina gamla t-shirts. Då syr jag på något som döljer reklamtrycket. Lite originellt till soffan. 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

JMW
2/25/16, 11:35 AM
#15

Här en kasse gjord av en tröja. Samma princip går att använda med t-shirts.

http://perchedonawhim.com/?p=81

Gunlog
2/25/16, 8:25 PM
#17

Ja, det är ju faktiskt inte så svårt, JMW, som länken beskriver i #15.

Tant Grön. Jag har gjort lite annorlunda med sonens gamla t-shirt. Jag har bara lagt den bakom glas i en ram.

Vi har så många tavlor så vihar hängt upp i förrådet på ovanvåningen. 🤪

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: