Annons:
Etikettråd-och-hjälp
Läst 1390 ggr
VildaVittra
2015-12-27 10:45

Göra om en gjutjärnslampa

Jag har fyndat en gammal gjutjärnslampa som jag skulle vilja göra om lite. Skärmen som hör till lampan är både ful och trasig, så jag tänkte att jag skulle göra ett fuskljus runt hållaren som sitter där och sedan ha typ någon sådan här glödlampaLÄNK. Fuskljuset får typ vara max 30 mm brett nertill och upptill måste innermåttet också vara 30 mm (varför ska livet vara enkelt när det kan vara krångligt?). Så vad ska man använda? PVC-rör? Cernitlera? Trärör (fuskljusen på en annan gammal lampa jag har är faktiskt gjort av det)? Vad är enklast och minst brandfarligt? Det vore ju bra om fuskljuset är avtagbart ifall man måste byta kabel eller så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Geru
2015-12-27 11:03
#1

Får det plats någon lamphållare där i skulle jag använda det, sen kan du ju täcka lamphållaren med det material som du känner blir finast :) Sen är det ju bara skruva in lampan då, och så får man ju lista ut var sladden ska gå.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2015-12-27 11:49
#2

Att hitta 30 mm plaströr som inte kostade skjortan var lättare sagt än gjort. Hittade ett avloppsrör på 32 mm. http://www.clasohlson.com/se/Avloppsr%C3%B6r/30-7383

Då undrar jag om smältlim skulle smälta av värmen från glödlampan? För jag skulle ju kunna göra stearinrinnet av det kanske? 

#1 Lamphållare finns redan en på lampan i bakelit, så den vill jag helst inte byta, elsladden är fräsch (inte original). Utan det är själva fuskljuset jag ska åstadkomma. 🙂Färdiga sådana hylsor är mycket smalare eller mycket bredare tyvärr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gunlog
2015-12-30 02:05
#3

Smältlim/varmlim glasar sig efter tillräckligt många uppvärmningar - nerkylningar. Jag hade valt något annat istället. Kanske du kan ta gips som blandas liiite lösare än normalt och kan låta det rinna sakta men säkert?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Geru
2015-12-30 12:40
#4

#2 Du vill inte använda en fusk-ljus lampa bara då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2015-12-30 12:46
#5

#4 Det ska jag göra, det är den bruna delen jag funderar på hur jag ska få att se ut som ett ljus, inte "lågan".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2015-12-30 19:59
#6

#5 Måla kanske? Det är ju garanterat det lättaste iallafall.  Annars kan du ju använda formmassa eller något runt där och sedan måla på det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Upp till toppen
Annons: