Annons:
Etikettkreativitetslådan
Läst 805 ggr
[evelinana]
2015-09-28 22:41

Återanvända sly?

Hej allihopa!

Vi har här hemma sju extremt bortskämda getter, som vi hämtar sly till hela våren och sommaren ^^ Ibland blir det också lite mindre träd som växer under elledningen (vi har tillåtelse av både Vattenfall och skogsägarna 🙂). Nu när det blir höst blir det kvar väldigt mycket slyrester. Vi har försökt återanvända genom att krossa grenarna med en "gren kross (?)", och krosset använder vi som strö i hagen, men det går omöjligt att krossa allting.

Så nu behöver jag er hjälp! 🙂 Är det någon som har förslag på vad jag kan göra med dessa mängder av pinnar i olika storlekar?

Hälsningar Evelina

Annons:
LinaLj
2015-09-28 22:59
#1

Om man sår ärtor och bönor är de perfekta att använda som klätterstöd. När säsongen är över så rycker man upp ärtor med pinnar och allt och lägger på komposten (här sparas alla grenar på julgranen varje vinter till växtstöd).

Lite beroende på art och hur flexibla de är så kan man göra kantstöd för planteringar med dem.

Eller så använder man dem som markörer. Klipp i lagom långa bitar, gör en snedskärning i toppen och skriver vad det nu är man sår och sätter ner pinnen.

Det är också väldigt användbart om man behöver övervintra känsliga växter. Då kan man göra en liten tältstomme av pinnar över växten, fylla med löv och sedan snöra på jute eller liknande.

Ja, hehe, jag är kanske lite växtfokuserad…

[evelinana]
2015-09-29 10:49
#2

Jaa det var smart! :)

[JeanetteK]
2015-09-29 15:56
#3

Jag lägger in en massa grenar och sly på tork för att ge till kaninerna på vintern. Även fåren tycker det är gott att äta lite sånt. Kanske getterna vill ha det till vintern?

[evelinana]
2015-09-29 17:23
#4

Med blad eller? :) Vi tänkte göra det men det blev inte av, nu är det mest "skelett" kvar

[JeanetteK]
2015-09-29 17:39
#5

#4 Både ock. De äter ju även barken. :)

[evelinana]
2015-09-29 18:18
#6

Ja det är sant :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: