Annons:
Etiketttextil
Läst 18287 ggr
Tant Grön
2013-11-05 23:48

Trosor av gamla toppar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Av gamla toppar och t shirts kan man sy trosor. Det är inte så svårt. Jag sydde dom här på en vanlig symaskin. Spetsen hittade jag på tradera för 1 kr/ 3 m. Kommer aldrig mer att köpa trosor.

Annons:
[JeanetteK]
2013-11-06 14:17
#1

Snyggt! Det trodde jag faktiskt var svårt. Hittade du mönster eller lyckades du mäta på dig själv? Eller du kanske använde gamla och måttade på? Dom blev jättefina! 👍

Tant Grön
2013-11-06 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack. Trodde också det var svårt, speciellt om man bara har en vanlig symaskin.

Jag klippte sönder ett par gamla och gjorde mönster. Mönstret ritade jag sen upp på wellpapp, då är det lätt om man vill göra fler. Bara lägga på och rita längs kanten med en tuschpenna. Om någon är intresserad så kan jag skicka mönstret, det är storlek 38/40.

Inspiration fick jag här: http://vimadesign.blogspot.se/2012/02/sy-dina-egna-trosor.html

Kommer nog att göra fler modeller t.ex hipsters.

Vilda-Matilda
2013-11-20 15:41
#3

Vad smart!!!! 😃

Yen-Chan
2013-11-20 17:10
#4

nu vet jag vad jag ska börja göra! :D

Sajtvärd SydKorea Ifokus

ImiA
2013-11-21 16:31
#5

Kul! Det där måste jag testa.

tlover
2013-11-22 22:25
#6

åh vad snyggt, jag som hade tänkt köpa fler trosor tänker om tror jag 😃

l'm back

Annons:
Tant Grön
2014-08-10 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dom här pusslade jag ihop av småbitar. Kom på att man kan göra en rosett av dom där satinbanden som sitter i kläder för att dom inte skall glida av galgen.

[JeanetteK]
2014-08-10 11:14
#8

Men vad du är duktig. 👍Jag har ju fått mönster av dig, men jag har inte vågat testa än. Det är nog dags nu tror jag!

Tant Grön
2014-08-10 14:01
#9

Lite pilligt är det men inte så svårt tycker jag. Tänk på att sträcka lite när du syr så sömmen blir elastisk om du syr på vanlig maskin. Man kan hitta fina små stuvbitar på secondhand nästan gratis om man inte har något plagg man vill klippa sönder.

[JeanetteK]
2014-08-10 18:28
#10

Japp, bra tips där!

Sindri
2014-08-11 11:38
#11

Har sytt egna trosor i flera år nu, ända sedan man började blanda in elastan i bomullen. Kan inte med ens 2% (och inte är det nyttigt för underlivet heller).

Ett tips om man syr i trikå med vanlig maskin är att använda zickzack-läge, men på allra, allra minsta inställningen. Då blir sömmen inte riktigt rak och samtidigt lite elastisk.
Det går också utmärkt att sy trosor av icke-elastiskt tyg. Man gör då kanaler för resår upptill och i benen (Kan man såklart göra även i trikå om man inte vill ha spets). Då kan man sy den fållen med någon form av dekorationssöm med långa stygn som de flesta maskiner har.
Dubbelt tyg i grenen är ej nödvändigt och gör det lättare att både klippa till och sy.
Man kan sy av alla möjliga sorters tyger; bomull, viskos/rayon/acetat, siden, ull (underbart vintertid- då är det skönt att göra lite "ben" genom att klippa rakt ut från grenen). Använd gamla blusar, skjortor, kjolar, kuddfodral etc. Eller handla billigt på rea! Pikétröjor har oftast en härligt formfast trikå.
Siden- och ylletrikå får man zick-zacka ordentligt eftersom det lätt går maskor i dem.
Är man lite händig kan man också göra mönster till trosor med lite längre ben, och även mamelucker. Underbart att få sätta saxen i makens utnötta cashmeretröja!

Tant Grön
2014-08-13 17:45
#12

#11 Skulle vara roligt om du kunde lägga upp lite bilder.  Alltid kul och inspirerande att se vad andra gör🙂

kattöga
2014-10-01 14:30
#13

Åh, vad smart och snygga saker!
Nu står ett extra rum = ett syrum och en symaskin högst upp på önskelistan……. 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[Synnerlig]
2014-10-23 19:50
#14

Vad smart! :) Lite roligt är att jag först trodde att det stod "Trosor av gamla koppar", det var därför jag tittade in och undrade vad det var för en galning, haha :)

Medaljjägaren
2014-10-27 16:17
#15

Tänk om jag skulle göra sådana, och dom sprack! Vad hemskt.

YEY, INSIDER!

IceTee
2014-12-04 00:26
#16

Jag kollade bloggen men förstod ingenting 😕 jag som behöver nya trosor… men vår symaskin är ändå väldigt gammal och jag förstår mig inte på den heller, hahaha

Medarbetare på Skor iFokus

Tant Grön
2014-12-04 00:30
#17

Det går bra med en gammal symaskin, min är en husqvarna från 60 talet 😃

IceTee
2014-12-04 01:09
#18

#17 vår är nog 20 år yngre, dåså! 😃 lite jobbigt när man är yngre än symaskinen bara…

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2014-12-14 15:25
#19

Så tjusiga! Smart 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sabina]
2014-12-14 15:36
#20

Det var typ ett helt liv sedan jag sydde ett klädesplagg men nu har den sista av mina favorittrosor gått sönder. Så nu har jag bestämt mig för att försöka mig på att sy trosor, så fort min hand läkt efter min handoperation 🙂

Annons:
redheadgeorgeous
2015-08-25 19:30
#21

Tack så jätte mycket för ett underbart tips. Nu vet jag vad jag kan göra med kläder som inte längre använd eller säljs/skänks.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

[Ruffsetuss]
2015-09-21 17:34
#22

Tack snälla för alla fina tips 👍 nu kan jag sy trosor med mina favvo som mönster , ska även sy pyjamas shorts och linnen att sova i ( gummhettan ni vet 😅

jejjan80
2016-08-26 21:55
#23

Har du något mönster? Både på dessa och hipstertrosor? Jag är totalt okunnig på att sy. …men det verkar så roligt. ..måste öva. …

Sindri
2016-08-26 22:22
#24

Det bästa är att offra ett par trosor som sitter bra. Klipp upp sidsömmarna, och klipp bort resårer i ben och upptill, och du har ett mönster.

Själv började jag med ett par bikinibyxor som var av modellen "knyt i sidan". Ville ha dem lite större så jag la till lite här och där. Använd inga fina tyger till en början - det kan bli missar tills du lär dig vad som passar dig och hur du skall tänka med sömsmåner. Det finns mönsterpapper som är i ett non-woven material, det kan man t.o.m. tråckla ihop och prova på sig själv.

När du väl har ett fungerande mönster är det bara att experimentera.
Som jag skrev tidigare måste man inte använda trikåtyg, om man inte skall ha tajta långbyxor över. Jag syr gärna i vävda tyger, då får man klippa till lite större och  lägga till invik för resårkanaler.

Agafia
2016-10-31 08:20
#25

Oftast tar jag ett urtvättat favoritplagg , klipper upp så har jag det som mönster . Har sytt pyjamasshorts , capribyxorna med resår i midjan . Senast har jag klippt ut en singoalla blus i Marimekko tyg ( tunt ) till sommaren 👚

Upp till toppen
Annons: